Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k „Infinity Cache“ u Lovelace potvrzena, AD102 ji ponese 96 MB

Může mně někdo prosím vysvětlit, proč je v poměru cena/výkon použití HBM1/2/3/X horší? Pořád čtu o tom, jak se bojuje o každý milimetr plochy čipu, protože moderní nanometry jsou drahý jako prase a na druhou stranu u CPU (čipletových i nečipletových) i GPU narostly cache do rozměrů, kdy je proti nim samotný výpočetní křemík čím dál menší. Pořád čtu o důrazu na efektivitu, ale nasazení GDDRX co samotné žerou 100W není žádný problém. Jsem si jistý, že ta složitější kompletace GPU+HBM by byla levnější a úspornější než GPU s megaCache+GDDRX. Vega 56/64 nebyla dotovaná a cenově byla konkurenceschopná už tehdy.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Dotovaná nebyla, ale marže na ní AMD taky žádné slušné neměla. Mám dojem, že příjmy grafické divize snad byly v této době nejnižší. Kdyby se to finančně vyplatilo, používaly by se HBM více. Jenže výrobci pamětí na nich drží ultrahigh-endové marže, nemají ani zájem na snižování výrobních nákladů (plánovaly se např. tzv. low-cost HBM, ale byly zrušené). Výrobní náklady na HBM samozřejmě jsou vyšší než u GDDR, ale problém z hlediska výrobců grafických čipů jsou marže, které na nich výrobci pamětí mají. Výrobcům pamětí se na druhou stranu nelze divit, protože ceny pamětí zažívají periodické propady ústící v krize a krachy, takže držení vysokých cen u části sortimentu je pojistka pro případ další krize.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

On je u HBM ještě i druhý problém. GDDR se pájí přímo na plošňák. HBM se dává spolu s grafickým čipem na křemíkový interposer a teprve to celé se pouzdří - tj i samotné pouzdření je podstatně dražší než u čipů používajících GDDR nemluvě o tom, že je nutný křemíkový interposer a (extrémně čistého) křemíku je v současné době málo, výrobci nestíhají, každý ho radši použije na výrobu čipů než na relativně velký interposer. V každém případě výrobci grafik to samozřejmě mají spočítané - kdyby se HBM vyplatily, tak se používají víc.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zase se to zapouzdří jenom jedou (HBM), zatímco paměti na desku a GPU = dvojí pouzdření, ne? Opravdu je rozdíl v ceně 1×pouzdření + interposer oproti 2×pouzdření výrazně ve prospěch dvojího pouzdření bez interposeru?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

já myslím že jo, 2x "jednoduché" pouzdření vs. 1x složité + drahý inter poser...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Připomněls te mi tu krásnou dobu, když jsem kupoval hiendovou Fiji Nano pod 12 tisíc korun novou s kickass 4096bit sběrnicí a čipem velkým jako kráva. Přitom to měl super rozměry a velmi rozumnou spotřebu. To už se nikdy nevrátí. Se svou podvoltovanou a podtaktovanou 6800 jsem se tomu přiblížil, ale chtělo by to 6900XT (plně odemknuté jádro) aby to bylo porovnatelné. A k tomu tak poloviční cenu (i se započtenou inflací)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hrozně rád bych věděl zda nvidia počítala od začátku, to je dejme tomu 4 roky zpět, s implementací ultra velké cache nebo si kluci před 2 lety řekli, že by se jim to taky hodilo :-P
Ono se to asi časem dozvíme podle toho jak dobře/špatně bude zakomponovaná do zbytku čipu, ale stejně..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že s tím museli počítat od dost rané fáze vývoje. Pro plánovaný výkon musejí zajistit adekvátní paměťovou propustnost a nedá se čekat, že by v půli vývoje přišli na to, že potřebují dvojnásobek toho, co mají.

Spíš je zajímavé, jak od zveřejnění informace o 96MB LLC u Lovelace utichly hlasy kritizující Infinity Cache jako takovou, kritizující 128MB kapacitu jako nedostatečnou, vytvářející hypotézy o tom, že to někdy v budoucnu přinese problémy ap. Najednou na velké cache není vůbec nic špatného :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

snad neutichly, já se moc těším jak budou ti samí lidé říkat jak 128bit ani 256 sběrnice Nvidia kartám nestačí a cituji "žádná cache to nemůže vykompenzovat"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

záleží na implementaci, velká cache není nic špatného ale jde o to aby byla co nejtěsněji provázána s GPU. Verze co má AMD je víceméně fake propustnost co prezentuje, jednoduše to nefunguje vždy a všude, tedy výkon padá pak na propustnost sběrnice která je v některých případech hodně úzká. Co se dá ještě prominout na 256bit už bude horší u 128 a 64bit už bude úplně zabité.
Pokud to NV udělá jako rozšíření stávající L2 tak to nepřinese taková hausnumera jako u Radeonů ale určitě pomůže na stabilní výkon.
Celé mi to připomíná tehdejší ještě ATi úžasnou technologii - na papíře - v Radeonech HD ale v praktickém využití to padalo na úroveň konkurence protože vývojáři to skoro nepoužívali tak jak si hw inženýři představovali. Ovšem tam kde to v několika málo případech jelo tak efektivitou to konkurenci válcovalo.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A větší kachnu už v pekáči nemáš?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jednoduše nevěřím marketingu. Těch zázraků od ATi/AMD bylo a vždy to nějak zapadlo ani konzole to nezachránily. Ale z novější doby, podle amd fan webu měla 6700XT excelovat a být rovnocenná s 3070. Jak to dopadlo při větším výběru her které nejsou tak přátelské k AMD to dopadlo hodně rozpačitě, někde super výkon že se to k té 3070 drápalo a jinde pád k 3060 ani těch 12GB nepomohlo. A jestli ta hyper-super-duper cache bude pořádně fungovat v enginech za 5let+ tak koho bude taková stará karta zajímat. Těch zajímavých teoretických počtů ATin už tu bylo tak je třeba se k tomu stavět se zdravou skepsí. NV na to jde sice pomaleji ale o to líp to pak funguje. Teoretický hrubý výkon Vega byl zdrcující, ovšem v reálných hrách to jemně řečeno budilo rozpaky. Takže žádná kachna, ale zdravý úsudek založený na předchozích událostech.
NV podle tohoto nabízí hlavně jednodušší implementaci jako extenzi L2 a to se počítá. Ikdyž by byla cesta AMD efektivnější ale znamenala by víc pracovních člověkohodin vývojářů tak nemá šanci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"jednoduše to nefunguje vždy a všude"
Nebaví mě odpovidat trolíkům. Výpočet hitrate v cache v závislosti na její velikosti je znám google it. Ano ve vyšších rozlišeních je to třeba i lehce pod 90%. Takovou přesnost bych naopak nazval "skoro všude". Ty si to trolíku nazývej "fake propustností". Těším se na to, jak to stejné budeš vytýkat nové generaci NV karet jak jsem psal

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

NVIDIA to jistě zvládne na jedničku a tak, že vypálí AMD i Intelu rybník. Jako další bonus bude navíc cloudová cache skrze GeForce Experience za $4.99 měsíčně.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

za 4,99 bude nějaká basic verze, opravdu experience bude jistě nejméně za 9,99 :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.