Intel Application Optimization nakonec funguje, je však podstatně omezenější
Funkce zkráceně značená jako IAO nebo APO byla prezentována jako jedna z hlavních novinek procesorů Core 14000. Prostřednictvím efektivnější správy prostředků (preference jader) měla zvyšovat herní výkon. Byť byla podpora Intelem uváděna u dvou her, v první vlně recenzí se prakticky žádný přínos nepodařilo naměřit a herní FPS odpovídaly spíš mezigeneračnímu nárůstů taktovacích frekvencí:
Teprve později vyplynuly důvody:
- z procesorů řady Core 14000 jsou podporovány jen i7-14700K a i9-14900K (i5-14600K nikoli!)
- nestačí BIOS podporující Core 14000, je nutný BIOS s explicitní podporou IAO/APO
- krom BIOSu je potřeba mít nainstalován aktuální Intel SIO (serial-IO) driver, Intel ME (management engine) driver, Intel DTT (dynamic tuning technology) a nakonec aplikaci Intel Application Optimization z Microsoft Store
Aby to nebylo jednoduché, některé části může být problematické stáhnout, některé zase nainstalovat, a tak se vyrojila diskuzní vlákna a videonávody popisující, jak se procesem prokousat (viz odkazy ve zdrojích).
Pokud se toto podaří, skutečně lze ve všech (dvou) podporovaných hrách (tj. Rainbow Six: Siege a Metro Exodus) posuny výkonu naměřit, v některých situacích i dost významné:
zdroj: HotHardware
V Metro Exodus (výše) byl v 1080p s omezenými detaily naměřen posun až 29 %, ve 4K s plnými detaily se výkon nezměnil. V Rainbow Six Siege (níže) v 1080p s omezenými detaily stoupl výkon o 10 %, ve 4K s plnými detaily výkon o 2 % stoupl, ale stabilita snímkové frekvence o 4 % klesla. Lze oprávněně namítat, že při 300 FPS je pokles o 4 % irelevantní, ale to je i nárůst o 2 % při 400 FPS.
Vrátíme-li se k celkovým požadavkům a přínosu technologie, stojí za zmínku, že společnost MSI teprve nyní vydala BIOSy s podporou IAO/APO. Druhá skutečnost, která stojí za pozornost, je fakt, že tento týden tomu bude měsíc od vydání procesorů Raptor Lake-refresh / Core 14000, ale dosud nejen že podpora technologie zůstala na dvou historických titulech (Rainbow Six: Siege je 8 let stará záležitost a Metro Exodus bude po Novém roce 5 let), ale Intel dosud ani neohlásil, že by se počet kompatibilních her mohl výhledově rozšířit. Domněnka, že IAO/APO je (spíš než novou technologií) komplikovanou záplatou na big.LITTLE řešení Intelu pro dvě staré hry, tak působí čím dál pravděpodobněji.