IAO (Intel Application Optimization): Herní bonus Core 14000 nebo papírový drak?
6GHz boost, díky IAO dalších 13-16 % herního výkonu navíc, řeči o překonání procesorů Ryzen 7000X3D. Intelu se podařilo Core 14000 notně nahypovat, nicméně postupně vychází najevo, že to s jednotlivými bonusy není tak růžové, jak se zdálo. Digitálnímu regulátoru napětí jsem se (v rámci možností) už věnovali:
Další z novinek 14. generace měla být technologie IAO neboli Intel Application Optimization. Jde o softwarové řešení, které „určuje a řídí aplikační zdroje v reálném čase“. Přeloženo do srozumitelnějšího jazyka mělo jít o framework, který rozhoduje o tom, jaké hardwarové zdroje aplikace využije, aby bylo dosaženo co nejvyššího výkonu. Podle popisu v některých recenzích jde zcela konkrétně o řešení toho, aby konkrétní hry využívaly správná jádra procesoru a neztrácel se výkon například použitím malých jader tam, kde je vhodnější použít velká nebo zbytečným přehazováním zátěže mezi jádry.
Intel Application Optimization / IAO (Intel)
Jako první zarazila informace, že IAO je exkluzivní záležitost Core 14000, respektive „vybraných modelů Intel Core 14. generace řady-S“, tedy vybraných desktopových modelů 14. generace. Proč ne všech, zůstává nejasné a ještě méně jasné je, proč Intel syslí softwarovou technologii zvyšující výkon pouze pro Core 14000, když by jí mohl podporovat i na hardwarově totožném Core 13000. Důvodem je nejspíš marketing, který předpokládal, že technologie zajistí nové generaci výraznější výkonnostní posun.
Problémem však je, že IAO je podporované všeho všudy na dvou hrách: Rainbow Six: Siege, kterému má podle Intel zajistit 13 % výkonu a Metro Exodus, jemuž má přinést 16 % výkonu. Naneštěstí pro Intel tohle nemohlo příliš dobře fungovat. Rainbow Six: Siege je 8 let stará záležitost a Metro Exodus bude po Novém roce 5 let. To nejsou zrovna hry, které by se objevovaly v recenzích. Popravdě je celkem problém vůbec najít pár recenzí, které by se k alespoň Metro Exodus vrátily a otestovaly, jak to funguje. Pár takových se nakonec objevilo - možná naneštěstí pro Intel. Ostatní recenze totiž většinou odprezentovaly jako fakt, že tedy 13-16 % výkonu navíc se dotkne jen dvou her, které nemají v testovací sadě, ale kdo je ještě hraje, bonusu si užije.
Metro Exodus na Core i9-14900K (PCGamer)
Pár testů, které se na Metro Exodus zaměřily, zaznamenaly posun výkonu na úrovni chyby měření a snad jediný test, který zjistil posun výkonu vyšší než odpovídá o 200MHz (3,4 %) taktům Core i9-14900K oproti Core i9-13900K, se povedl webu the Verge, který naměřil následující:
Verge zde naměřil posun 5,1 %, což jde nad rámec o 3,4 % zvýšené taktovací frekvence.
Srovnání s konkurencí ale zároveň poukazuje na jinou věc. Pokud by Intel měl technologii, která mu (byť v některých hrách) zvýší výkon o 13-16 %, dávalo by smysl právě tyto hry zahrnout do grafu, ve kterém Intel prezentuje výkonnostní náskok oproti konkurenci.
Jenže ani Rainbow Six: Siege, ani Metro Exodus v tomto grafu nejsou. Proč? Protože to vypadá, že ani s IAO v těchto hrách výkon Ryzenů 7000(X3D) nepřekonává. IAO totiž působí jako trochu něco jiného, než jako co je prezentováno. Spíše než o výkonnostní optimalizaci, která by přinášela výkon navíc, to vypadá na záplatu pro hry, které vznikly před érou velkých / malých jader Intelu nebo které jejich autoři pro tyto procesory neoptimalizovali a v důsledku toho jsou jádra využívána nepříliš optimálním způsobem. Jinými slovy, spíše než bonusový výkon jde o dosažení očekávaného výkonu, jenž se (z důvodu nevhodného rozložení zátěže) nedostavil.
The Verge, PCGamer, ilustrace: HardwareUnboxed