ja tedy nevim, ale kdyz vidim jiz ted spotrebu dvoujadrovych CPU od intelu, tak jaka teprve bude spotreba u ctyrjadroveho a tim tedy i odpovidajici chlazeni
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Hrochy (neověřeno) https://diit.cz
15. 8. 2005 - 13:33https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuseja tedy nevim, ale kdyz vidim jiz ted spotrebu dvoujadrovych CPU od intelu, tak jaka teprve bude spotreba u ctyrjadroveho a tim tedy i odpovidajici chlazenihttps://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-210925
+
Heh, koukam ze se predhaneni ve frekvenci zmeni v predhaneni v poctu jader. Problem ovsem je, ze ten jediny dokonaly system na svete (vsichni zajiste vedi) nedokaze normalne pouzivat ani jeden CPU, pri dvou mu muze dokonce klesnout vykon, takze jak se vyporada se ctyrmi CPU ... .
To samozrejme vynechavam aplikace, zdaleka ne vse lze pro vice CPU napsat a i pokud to lze, je to mnohem slozitejsi, nez to napsat pro 1 CPU.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
J (neověřeno) https://diit.cz
15. 8. 2005 - 13:42https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuseHeh, koukam ze se predhaneni ve frekvenci zmeni v predhaneni v poctu jader. Problem ovsem je, ze ten jediny dokonaly system na svete (vsichni zajiste vedi) nedokaze normalne pouzivat ani jeden CPU, pri dvou mu muze dokonce klesnout vykon, takze jak se vyporada se ctyrmi CPU ... .
To samozrejme vynechavam aplikace, zdaleka ne vse lze pro vice CPU napsat a i pokud to lze, je to mnohem slozitejsi, nez to napsat pro 1 CPU.https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-210926
+
ad J) nesmis si plest plnohodnotny SMP a HT. Pri pouziti SMP s HT CPU muze dojit k poklesu vykonu, ovsem ne v OS (tam je pokles vykonu v souvislosti s narustem rezie naprosto minimalni, pokud vubec nejaky), ale v aplikacich, ktere jsou bud singlethreadove a nedokazi vyuzit vice exekucnich jednotek (CPU jader), pak se samozrejme zadny narust vykonu ani nemuze konat, a nebo naopak pri HT mohou dokonce snizovat vykonnost zbytecnym multithreadingem, kdy se dva procesy v CPU navzajem blokuji, protoze se snazi vyuzivat stejne CPU zdroje (ALU, atp.).
K tematu clanku, bych si dovolil polemizovat ohledne rychlosti FSB. Snad se prilis nemylim, ale domnivam se, ze v naproste vetsine dnesnich multi-cpu boardu je FSB sdilena pro minimalne dva, spise az ctyri CPU. Dnesni Xeony MP disponuji FSB o taktu max. 667MHz, takze planovanych 1066MHz je vyraznym zlepsenim ! Navic diky integraci vice jader do jedineho cipu, by v pripade spolecne pameti cache mohlo dojit k vyssi efektivite prace s RAM (odpadne zatezovani FSB inter-cpu komunikaci a slozita synchronizace jednotlivych radicu cache v jednotlivych CPU a koordinace prace s radicem RAM v NorthBridgi)) a ke snizeni celkovych latenci pristupu do RAM, takze se celkovy vykon temer urcite rapidne zvedne ! I v pripade pouheho vicecipoveho CPU v jednom pouzdre bude vyhodou alespon zjednoduseni navrhu MB a tudiz jeho pripadne zlevneni (zejmena pro 4-way reseni je kvalitni MB skutecne velmi draha zalezitost !).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
RaStr https://diit.cz/profil/rastr
15. 8. 2005 - 14:16https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskusead J) nesmis si plest plnohodnotny SMP a HT. Pri pouziti SMP s HT CPU muze dojit k poklesu vykonu, ovsem ne v OS (tam je pokles vykonu v souvislosti s narustem rezie naprosto minimalni, pokud vubec nejaky), ale v aplikacich, ktere jsou bud singlethreadove a nedokazi vyuzit vice exekucnich jednotek (CPU jader), pak se samozrejme zadny narust vykonu ani nemuze konat, a nebo naopak pri HT mohou dokonce snizovat vykonnost zbytecnym multithreadingem, kdy se dva procesy v CPU navzajem blokuji, protoze se snazi vyuzivat stejne CPU zdroje (ALU, atp.).
K tematu clanku, bych si dovolil polemizovat ohledne rychlosti FSB. Snad se prilis nemylim, ale domnivam se, ze v naproste vetsine dnesnich multi-cpu boardu je FSB sdilena pro minimalne dva, spise az ctyri CPU. Dnesni Xeony MP disponuji FSB o taktu max. 667MHz, takze planovanych 1066MHz je vyraznym zlepsenim ! Navic diky integraci vice jader do jedineho cipu, by v pripade spolecne pameti cache mohlo dojit k vyssi efektivite prace s RAM (odpadne zatezovani FSB inter-cpu komunikaci a slozita synchronizace jednotlivych radicu cache v jednotlivych CPU a koordinace prace s radicem RAM v NorthBridgi)) a ke snizeni celkovych latenci pristupu do RAM, takze se celkovy vykon temer urcite rapidne zvedne ! I v pripade pouheho vicecipoveho CPU v jednom pouzdre bude vyhodou alespon zjednoduseni navrhu MB a tudiz jeho pripadne zlevneni (zejmena pro 4-way reseni je kvalitni MB skutecne velmi draha zalezitost !). https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-210932
+
>> Mumak:
Mno, zní to pravděpodobně, dokonce bych řekl dost pravděpodobně, ale zdroj toto slovo ani jednou nezmínil, tak teď babo raď ;-).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
WIFT https://diit.cz/autor/wift
15. 8. 2005 - 15:02https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse>> Mumak:
Mno, zní to pravděpodobně, dokonce bych řekl dost pravděpodobně, ale zdroj toto slovo ani jednou nezmínil, tak teď babo raď ;-).https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-210936
+
RaStr: Komunikovat mimo fsb a ještě k tomu na frekvenci CPU umí zatím jenom AMD. Intel to plánuje, ale bůhví na kdy. U dvou 4 jádrových CPU už to může být pěkně cítit.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Milan Bačík https://diit.cz/profil/mildaiv
15. 8. 2005 - 16:11https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuseRaStr: Komunikovat mimo fsb a ještě k tomu na frekvenci CPU umí zatím jenom AMD. Intel to plánuje, ale bůhví na kdy. U dvou 4 jádrových CPU už to může být pěkně cítit.https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-210943
+
2WIFT: Mozes mi verit mam to priamo od zdroja. Su tam aj dalsie nove mena, ale nemozem prezradit (NDA) :-(
Ad FSB: pokial Intel neopusti paralelne FSB tak sa moze rozlucit so skalovatelnostou v Multi-CPU. AMD to vyriesila vynikajuco s point-to-point Hyper-Transport. Ved vsetko v poslednej dobe prechadza pod serial point-to-point rozhrania...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Mumak (neověřeno) https://diit.cz
15. 8. 2005 - 16:17https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse2WIFT: Mozes mi verit mam to priamo od zdroja. Su tam aj dalsie nove mena, ale nemozem prezradit (NDA) :-(
Ad FSB: pokial Intel neopusti paralelne FSB tak sa moze rozlucit so skalovatelnostou v Multi-CPU. AMD to vyriesila vynikajuco s point-to-point Hyper-Transport. Ved vsetko v poslednej dobe prechadza pod serial point-to-point rozhrania...
https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-210947
+
2RaStr: NE nepletu, vim o cem mluvim, mel sem tu cest (2x CPU + widle). Jinak pokud nebude vicejadrovy CPU uvnitr komunikovat na frekvenci jader, ztraci takovy reseni smysl (a vykon). Je totiz daleko jednodussi uchladit dva samostatne procesory nez 1 dvoujadrovy.
Intel totiz musel odpovedet na AMD a proto to usil horkou jehlou, jednoduse vyriz z kremiku misto jednoho dve jadra a pak je propojil misto na MB primo, ale krom toho, ze je to v jednom pozdru to neprinasi nic. Kdezto multicore CPU od AMD je rychlejsi nez vice CPU na desce. Prave proto, ze vyuzivaji kratkych cest a komunikuji vzajemne podstatne rychleji, to Intel zatim neumi.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
J (neověřeno) https://diit.cz
15. 8. 2005 - 16:59https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse2RaStr: NE nepletu, vim o cem mluvim, mel sem tu cest (2x CPU + widle). Jinak pokud nebude vicejadrovy CPU uvnitr komunikovat na frekvenci jader, ztraci takovy reseni smysl (a vykon). Je totiz daleko jednodussi uchladit dva samostatne procesory nez 1 dvoujadrovy.
Intel totiz musel odpovedet na AMD a proto to usil horkou jehlou, jednoduse vyriz z kremiku misto jednoho dve jadra a pak je propojil misto na MB primo, ale krom toho, ze je to v jednom pozdru to neprinasi nic. Kdezto multicore CPU od AMD je rychlejsi nez vice CPU na desce. Prave proto, ze vyuzivaji kratkych cest a komunikuji vzajemne podstatne rychleji, to Intel zatim neumi.https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-210967
+
J: prozatím jsem si nevšiml rozdílu v testech rychlosti AMD a Intelu, snad jen toho rozdílu ceny. Je taky zajímavý posun ve výkonu, u jednojádrových procesorů vedlo AMD, je záhadou proč dle tebe blbě navržený Intel dává tytéž výsledky na 2,8 GHz jako AMD 3800 což je myslím třítisícovka. Prozatím jsem nepochopil podle jakých kritérií spousta rádoby odborníků poukazuje na výhody či nevýhody toho či onoho řešení, když ještě není jasné zda tyto rozdíly bude možné využít a jaký budou mít přínos. Jde opět o oblbování lidí jako u 64 bit procesorů, které jsou už cca 2 roky, ale na aplikace si ještě nějaký čas budeme muset počkat ? Kde je z počátku slibovaný dvojnásobný výkon který tak rádi zdůrazňovali prodejci ? Uživatelé AMD nejsou schopni uznat výhodu hypertheardingu a objevila se řada článků o tom proč to nemůže fungovat, ale já tuhle technologii využívám víc než rok a jsem spokojený. Nevyvracím, že může způsobit i problémy, ale ještě jsem na ně nenarazil. Podotýkám že jsem obyč uživatel
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Richard Pluhařík https://diit.cz/profil/xxl
16. 8. 2005 - 08:43https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuseJ: prozatím jsem si nevšiml rozdílu v testech rychlosti AMD a Intelu, snad jen toho rozdílu ceny. Je taky zajímavý posun ve výkonu, u jednojádrových procesorů vedlo AMD, je záhadou proč dle tebe blbě navržený Intel dává tytéž výsledky na 2,8 GHz jako AMD 3800 což je myslím třítisícovka. Prozatím jsem nepochopil podle jakých kritérií spousta rádoby odborníků poukazuje na výhody či nevýhody toho či onoho řešení, když ještě není jasné zda tyto rozdíly bude možné využít a jaký budou mít přínos. Jde opět o oblbování lidí jako u 64 bit procesorů, které jsou už cca 2 roky, ale na aplikace si ještě nějaký čas budeme muset počkat ? Kde je z počátku slibovaný dvojnásobný výkon který tak rádi zdůrazňovali prodejci ? Uživatelé AMD nejsou schopni uznat výhodu hypertheardingu a objevila se řada článků o tom proč to nemůže fungovat, ale já tuhle technologii využívám víc než rok a jsem spokojený. Nevyvracím, že může způsobit i problémy, ale ještě jsem na ně nenarazil. Podotýkám že jsem obyč uživatelhttps://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-211186
+
2xxl: 64bit je naprospo vpohode, narust je celkem slusny (Gentoo prekompilovany komplet pro A64), predevsim se to projevuje samo v narocnych ulohach typu komprimace videa a pod. Dvojnasobny ten vykon neni, ale to ani byt nemuze.
Co se tejce komunikace, pokud mas ulohu, ktera funguje tak, ze se pocitaji (male) casti na vice procesorech a dalsi vypocet je zavisly na vysledku predchozich, pak potrebujes aby si CPU vzajemne vysledky co nejrychlejs vymenovaly.
HT muze fungovat jen ve velmi specifickym pripade, v globalu ti vykon spis ubere, protoze se spotrebovava na spravu. HT muze fungovat pokud mas jedinou narocnejsi ulohu, ktera ovsem nevyuzije CPU na 100%, pak muzou dalsi nenarocne ulohy vyuzit ony virtualni CPU.
Mimochodem, pouzivam jak Intel tak AMD, ovsem v pripade Intelu jde spis o starsi CPU kde nemel konkureci, vse co "vymyslel" Intel v procesorech za poslednich par let stoji za starou backoru. Ostatne uznal to sam a vraci se k architekture P3.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
J (neověřeno) https://diit.cz
16. 8. 2005 - 10:01https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse2xxl: 64bit je naprospo vpohode, narust je celkem slusny (Gentoo prekompilovany komplet pro A64), predevsim se to projevuje samo v narocnych ulohach typu komprimace videa a pod. Dvojnasobny ten vykon neni, ale to ani byt nemuze.
Co se tejce komunikace, pokud mas ulohu, ktera funguje tak, ze se pocitaji (male) casti na vice procesorech a dalsi vypocet je zavisly na vysledku predchozich, pak potrebujes aby si CPU vzajemne vysledky co nejrychlejs vymenovaly.
HT muze fungovat jen ve velmi specifickym pripade, v globalu ti vykon spis ubere, protoze se spotrebovava na spravu. HT muze fungovat pokud mas jedinou narocnejsi ulohu, ktera ovsem nevyuzije CPU na 100%, pak muzou dalsi nenarocne ulohy vyuzit ony virtualni CPU.
Mimochodem, pouzivam jak Intel tak AMD, ovsem v pripade Intelu jde spis o starsi CPU kde nemel konkureci, vse co "vymyslel" Intel v procesorech za poslednich par let stoji za starou backoru. Ostatne uznal to sam a vraci se k architekture P3.https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-211259
+
J + XXL: 64 bit jsou dvě věci:
64 bit adresy - umožňoje v rámci procesu adresovat více než 2GB paměti - to dnes využije zlomek aplikací, pro ostatní to znamená zpomalení.
64 bitové celočíselné registry a operace nad nimi - to taky využije poměrně málo specifických aplikací, ale u nich je nárůst výkonu znát. Dnes se spíš výpočty přesovají na SSE a to je 128 bitové u všech procesorů.
Hlavním přínosem X86-64 tak je dvojnásobný počet registrů.
Co se HT týče, tak jeho hlavní nevýhodou je množství spotřebovaných tranzistorů, který by se daly využít efektivněji (více jader, vektorová jednotka). Ovšem vzhledem k cenové politice AMD, která dnes chce za méně tranzistorů stejné peníze jako Intel to není nevýhoda pro zákazníka (až na to teplo z těch tranzistorů :) )
Zajímalo by mě, u kolika jader se začnou odstraňovat části, které ztačí v jednom jádře (např. podpora reálného módu). Pěkně to vyřešili u Cellu, kde je jedno speciální jádro, na kterým běží OS a ostatní jsou ořezená na skutečně používané jednotky.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Milan Bačík https://diit.cz/profil/mildaiv
16. 8. 2005 - 11:00https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuseJ + XXL: 64 bit jsou dvě věci:
64 bit adresy - umožňoje v rámci procesu adresovat více než 2GB paměti - to dnes využije zlomek aplikací, pro ostatní to znamená zpomalení.
64 bitové celočíselné registry a operace nad nimi - to taky využije poměrně málo specifických aplikací, ale u nich je nárůst výkonu znát. Dnes se spíš výpočty přesovají na SSE a to je 128 bitové u všech procesorů.
Hlavním přínosem X86-64 tak je dvojnásobný počet registrů.
Co se HT týče, tak jeho hlavní nevýhodou je množství spotřebovaných tranzistorů, který by se daly využít efektivněji (více jader, vektorová jednotka). Ovšem vzhledem k cenové politice AMD, která dnes chce za méně tranzistorů stejné peníze jako Intel to není nevýhoda pro zákazníka (až na to teplo z těch tranzistorů :) )
Zajímalo by mě, u kolika jader se začnou odstraňovat části, které ztačí v jednom jádře (např. podpora reálného módu). Pěkně to vyřešili u Cellu, kde je jedno speciální jádro, na kterým běží OS a ostatní jsou ořezená na skutečně používané jednotky.https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-211306
+
J: Komunikace jader u INTELA rozhodne nemusi byt zase az tak rychla. Narozdil od AMD, CPU neridi primo RAM, takze pokud jedno jadro potrebuje pristupovat kamkoliv do RAM, nikdy k tomu neni potreba projit pres druhe jadro, tak jako u AMD. Je tedy logicke, ze AMD proste muselo pridal dalsi sbernici pro inter-cpu komunikaci, pokud chtelo vytvorit SMP system, ktery nebude brzden prave FSB (ci jak tomu u AMD vlastne rikat). Oproti tomu INTEL FSB je pro komunikaci s RAM i s PCI rychla dost a vzajemna komunikaci mezi CPU probiha pouze ve chvili, kdy jeden CPU pristupuje do pametoveho prostoru uzivaneho zaroven i jinym CPU, to se ovsem nestava zase az tak casto. Pochopitelne resenim je namisto rychle interni FSB jednoduse sdilena CACHE a to v planech INTELU urcite je! Samozrejme, ze SMP architektura typu bus, v soucasnosti uzivana u SMP INTELU je horsi nez architektura hvezda, ovsem zase je jednodussi na implementaci a tudiz i levnejsi. Takze kazde ma sve pro i proti a co je skutecne lepsi ukaze az praxe !
Co se tyce 64-bit, ano jiste, je to naprosto v pohode, pokud pouzivate takovy mainstreamovy OS jako Gentoo, atp. a vasi hlavni pracovni naplni je vypocet PI, nebo neco takoveho obdobneho !
Co se tyce HT, nehodlam je ani hajit, ani hanit. Me proste funguje a vyhovuje, nekomu mozna ne, kazdopadne neni pravda, ze kazdy vykonnostne narocny program bude pri HT jen ztracet, naprosto bezne muze napr. paralelne bezet proces vyuzivajici SSE jednotky + druhy pracujici jen s beznou integer aritmetikou (napr. komunikace s radicem disku). Takze napr. pri zpracovani (kompresi audia, resp. videa) bude jeden thread makat na 100% na kompresi a druhy bude s prehledem vyuzivat jinak nepouzitych jednotek CPU pro zajisteni nacitani/ukladani dat a OS ulohy (rizeni procesu, obsluha GUI, atd.). Narozdil od ne HT reseni sice nedojde k narustu vykonu, protoze samotna komprese dat se nezrychli, ovsem dojde k zrychleni celeho OS jako takoveho, kazda reakce uzivate bude hned obslouzena "volnym" druhym CPU a nebude vubec postizena 100%-ni zatezi na prvnim CPU, takze celkove bude OS "zivejsi", tj. snizi se latence. A to je treba pro mne daleko dulezitejsi, nez jestli v super-PI budu mit o par desetinych mist vice, ci mene !
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
RaStr https://diit.cz/profil/rastr
16. 8. 2005 - 13:09https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuseJ: Komunikace jader u INTELA rozhodne nemusi byt zase az tak rychla. Narozdil od AMD, CPU neridi primo RAM, takze pokud jedno jadro potrebuje pristupovat kamkoliv do RAM, nikdy k tomu neni potreba projit pres druhe jadro, tak jako u AMD. Je tedy logicke, ze AMD proste muselo pridal dalsi sbernici pro inter-cpu komunikaci, pokud chtelo vytvorit SMP system, ktery nebude brzden prave FSB (ci jak tomu u AMD vlastne rikat). Oproti tomu INTEL FSB je pro komunikaci s RAM i s PCI rychla dost a vzajemna komunikaci mezi CPU probiha pouze ve chvili, kdy jeden CPU pristupuje do pametoveho prostoru uzivaneho zaroven i jinym CPU, to se ovsem nestava zase az tak casto. Pochopitelne resenim je namisto rychle interni FSB jednoduse sdilena CACHE a to v planech INTELU urcite je! Samozrejme, ze SMP architektura typu bus, v soucasnosti uzivana u SMP INTELU je horsi nez architektura hvezda, ovsem zase je jednodussi na implementaci a tudiz i levnejsi. Takze kazde ma sve pro i proti a co je skutecne lepsi ukaze az praxe !
Co se tyce 64-bit, ano jiste, je to naprosto v pohode, pokud pouzivate takovy mainstreamovy OS jako Gentoo, atp. a vasi hlavni pracovni naplni je vypocet PI, nebo neco takoveho obdobneho !
Co se tyce HT, nehodlam je ani hajit, ani hanit. Me proste funguje a vyhovuje, nekomu mozna ne, kazdopadne neni pravda, ze kazdy vykonnostne narocny program bude pri HT jen ztracet, naprosto bezne muze napr. paralelne bezet proces vyuzivajici SSE jednotky + druhy pracujici jen s beznou integer aritmetikou (napr. komunikace s radicem disku). Takze napr. pri zpracovani (kompresi audia, resp. videa) bude jeden thread makat na 100% na kompresi a druhy bude s prehledem vyuzivat jinak nepouzitych jednotek CPU pro zajisteni nacitani/ukladani dat a OS ulohy (rizeni procesu, obsluha GUI, atd.). Narozdil od ne HT reseni sice nedojde k narustu vykonu, protoze samotna komprese dat se nezrychli, ovsem dojde k zrychleni celeho OS jako takoveho, kazda reakce uzivate bude hned obslouzena "volnym" druhym CPU a nebude vubec postizena 100%-ni zatezi na prvnim CPU, takze celkove bude OS "zivejsi", tj. snizi se latence. A to je treba pro mne daleko dulezitejsi, nez jestli v super-PI budu mit o par desetinych mist vice, ci mene !
https://diit.cz/clanek/intel-chysta-ctyrjadrovy-procesor/diskuse#comment-211398
+
ja tedy nevim, ale kdyz vidim jiz ted spotrebu dvoujadrovych CPU od intelu, tak jaka teprve bude spotreba u ctyrjadroveho a tim tedy i odpovidajici chlazeni
Heh, koukam ze se predhaneni ve frekvenci zmeni v predhaneni v poctu jader. Problem ovsem je, ze ten jediny dokonaly system na svete (vsichni zajiste vedi) nedokaze normalne pouzivat ani jeden CPU, pri dvou mu muze dokonce klesnout vykon, takze jak se vyporada se ctyrmi CPU ... .
To samozrejme vynechavam aplikace, zdaleka ne vse lze pro vice CPU napsat a i pokud to lze, je to mnohem slozitejsi, nez to napsat pro 1 CPU.
Ten procak sa vola Clovertown.
ad J) nesmis si plest plnohodnotny SMP a HT. Pri pouziti SMP s HT CPU muze dojit k poklesu vykonu, ovsem ne v OS (tam je pokles vykonu v souvislosti s narustem rezie naprosto minimalni, pokud vubec nejaky), ale v aplikacich, ktere jsou bud singlethreadove a nedokazi vyuzit vice exekucnich jednotek (CPU jader), pak se samozrejme zadny narust vykonu ani nemuze konat, a nebo naopak pri HT mohou dokonce snizovat vykonnost zbytecnym multithreadingem, kdy se dva procesy v CPU navzajem blokuji, protoze se snazi vyuzivat stejne CPU zdroje (ALU, atp.).
K tematu clanku, bych si dovolil polemizovat ohledne rychlosti FSB. Snad se prilis nemylim, ale domnivam se, ze v naproste vetsine dnesnich multi-cpu boardu je FSB sdilena pro minimalne dva, spise az ctyri CPU. Dnesni Xeony MP disponuji FSB o taktu max. 667MHz, takze planovanych 1066MHz je vyraznym zlepsenim ! Navic diky integraci vice jader do jedineho cipu, by v pripade spolecne pameti cache mohlo dojit k vyssi efektivite prace s RAM (odpadne zatezovani FSB inter-cpu komunikaci a slozita synchronizace jednotlivych radicu cache v jednotlivych CPU a koordinace prace s radicem RAM v NorthBridgi)) a ke snizeni celkovych latenci pristupu do RAM, takze se celkovy vykon temer urcite rapidne zvedne ! I v pripade pouheho vicecipoveho CPU v jednom pouzdre bude vyhodou alespon zjednoduseni navrhu MB a tudiz jeho pripadne zlevneni (zejmena pro 4-way reseni je kvalitni MB skutecne velmi draha zalezitost !).
>> Mumak:
Mno, zní to pravděpodobně, dokonce bych řekl dost pravděpodobně, ale zdroj toto slovo ani jednou nezmínil, tak teď babo raď ;-).
RaStr: Komunikovat mimo fsb a ještě k tomu na frekvenci CPU umí zatím jenom AMD. Intel to plánuje, ale bůhví na kdy. U dvou 4 jádrových CPU už to může být pěkně cítit.
2WIFT: Mozes mi verit mam to priamo od zdroja. Su tam aj dalsie nove mena, ale nemozem prezradit (NDA) :-(
Ad FSB: pokial Intel neopusti paralelne FSB tak sa moze rozlucit so skalovatelnostou v Multi-CPU. AMD to vyriesila vynikajuco s point-to-point Hyper-Transport. Ved vsetko v poslednej dobe prechadza pod serial point-to-point rozhrania...
2RaStr: NE nepletu, vim o cem mluvim, mel sem tu cest (2x CPU + widle). Jinak pokud nebude vicejadrovy CPU uvnitr komunikovat na frekvenci jader, ztraci takovy reseni smysl (a vykon). Je totiz daleko jednodussi uchladit dva samostatne procesory nez 1 dvoujadrovy.
Intel totiz musel odpovedet na AMD a proto to usil horkou jehlou, jednoduse vyriz z kremiku misto jednoho dve jadra a pak je propojil misto na MB primo, ale krom toho, ze je to v jednom pozdru to neprinasi nic. Kdezto multicore CPU od AMD je rychlejsi nez vice CPU na desce. Prave proto, ze vyuzivaji kratkych cest a komunikuji vzajemne podstatne rychleji, to Intel zatim neumi.
J: prozatím jsem si nevšiml rozdílu v testech rychlosti AMD a Intelu, snad jen toho rozdílu ceny. Je taky zajímavý posun ve výkonu, u jednojádrových procesorů vedlo AMD, je záhadou proč dle tebe blbě navržený Intel dává tytéž výsledky na 2,8 GHz jako AMD 3800 což je myslím třítisícovka. Prozatím jsem nepochopil podle jakých kritérií spousta rádoby odborníků poukazuje na výhody či nevýhody toho či onoho řešení, když ještě není jasné zda tyto rozdíly bude možné využít a jaký budou mít přínos. Jde opět o oblbování lidí jako u 64 bit procesorů, které jsou už cca 2 roky, ale na aplikace si ještě nějaký čas budeme muset počkat ? Kde je z počátku slibovaný dvojnásobný výkon který tak rádi zdůrazňovali prodejci ? Uživatelé AMD nejsou schopni uznat výhodu hypertheardingu a objevila se řada článků o tom proč to nemůže fungovat, ale já tuhle technologii využívám víc než rok a jsem spokojený. Nevyvracím, že může způsobit i problémy, ale ještě jsem na ně nenarazil. Podotýkám že jsem obyč uživatel
2xxl: 64bit je naprospo vpohode, narust je celkem slusny (Gentoo prekompilovany komplet pro A64), predevsim se to projevuje samo v narocnych ulohach typu komprimace videa a pod. Dvojnasobny ten vykon neni, ale to ani byt nemuze.
Co se tejce komunikace, pokud mas ulohu, ktera funguje tak, ze se pocitaji (male) casti na vice procesorech a dalsi vypocet je zavisly na vysledku predchozich, pak potrebujes aby si CPU vzajemne vysledky co nejrychlejs vymenovaly.
HT muze fungovat jen ve velmi specifickym pripade, v globalu ti vykon spis ubere, protoze se spotrebovava na spravu. HT muze fungovat pokud mas jedinou narocnejsi ulohu, ktera ovsem nevyuzije CPU na 100%, pak muzou dalsi nenarocne ulohy vyuzit ony virtualni CPU.
Mimochodem, pouzivam jak Intel tak AMD, ovsem v pripade Intelu jde spis o starsi CPU kde nemel konkureci, vse co "vymyslel" Intel v procesorech za poslednich par let stoji za starou backoru. Ostatne uznal to sam a vraci se k architekture P3.
J + XXL: 64 bit jsou dvě věci:
64 bit adresy - umožňoje v rámci procesu adresovat více než 2GB paměti - to dnes využije zlomek aplikací, pro ostatní to znamená zpomalení.
64 bitové celočíselné registry a operace nad nimi - to taky využije poměrně málo specifických aplikací, ale u nich je nárůst výkonu znát. Dnes se spíš výpočty přesovají na SSE a to je 128 bitové u všech procesorů.
Hlavním přínosem X86-64 tak je dvojnásobný počet registrů.
Co se HT týče, tak jeho hlavní nevýhodou je množství spotřebovaných tranzistorů, který by se daly využít efektivněji (více jader, vektorová jednotka). Ovšem vzhledem k cenové politice AMD, která dnes chce za méně tranzistorů stejné peníze jako Intel to není nevýhoda pro zákazníka (až na to teplo z těch tranzistorů :) )
Zajímalo by mě, u kolika jader se začnou odstraňovat části, které ztačí v jednom jádře (např. podpora reálného módu). Pěkně to vyřešili u Cellu, kde je jedno speciální jádro, na kterým běží OS a ostatní jsou ořezená na skutečně používané jednotky.
J: Komunikace jader u INTELA rozhodne nemusi byt zase az tak rychla. Narozdil od AMD, CPU neridi primo RAM, takze pokud jedno jadro potrebuje pristupovat kamkoliv do RAM, nikdy k tomu neni potreba projit pres druhe jadro, tak jako u AMD. Je tedy logicke, ze AMD proste muselo pridal dalsi sbernici pro inter-cpu komunikaci, pokud chtelo vytvorit SMP system, ktery nebude brzden prave FSB (ci jak tomu u AMD vlastne rikat). Oproti tomu INTEL FSB je pro komunikaci s RAM i s PCI rychla dost a vzajemna komunikaci mezi CPU probiha pouze ve chvili, kdy jeden CPU pristupuje do pametoveho prostoru uzivaneho zaroven i jinym CPU, to se ovsem nestava zase az tak casto. Pochopitelne resenim je namisto rychle interni FSB jednoduse sdilena CACHE a to v planech INTELU urcite je! Samozrejme, ze SMP architektura typu bus, v soucasnosti uzivana u SMP INTELU je horsi nez architektura hvezda, ovsem zase je jednodussi na implementaci a tudiz i levnejsi. Takze kazde ma sve pro i proti a co je skutecne lepsi ukaze az praxe !
Co se tyce 64-bit, ano jiste, je to naprosto v pohode, pokud pouzivate takovy mainstreamovy OS jako Gentoo, atp. a vasi hlavni pracovni naplni je vypocet PI, nebo neco takoveho obdobneho !
Co se tyce HT, nehodlam je ani hajit, ani hanit. Me proste funguje a vyhovuje, nekomu mozna ne, kazdopadne neni pravda, ze kazdy vykonnostne narocny program bude pri HT jen ztracet, naprosto bezne muze napr. paralelne bezet proces vyuzivajici SSE jednotky + druhy pracujici jen s beznou integer aritmetikou (napr. komunikace s radicem disku). Takze napr. pri zpracovani (kompresi audia, resp. videa) bude jeden thread makat na 100% na kompresi a druhy bude s prehledem vyuzivat jinak nepouzitych jednotek CPU pro zajisteni nacitani/ukladani dat a OS ulohy (rizeni procesu, obsluha GUI, atd.). Narozdil od ne HT reseni sice nedojde k narustu vykonu, protoze samotna komprese dat se nezrychli, ovsem dojde k zrychleni celeho OS jako takoveho, kazda reakce uzivate bude hned obslouzena "volnym" druhym CPU a nebude vubec postizena 100%-ni zatezi na prvnim CPU, takze celkove bude OS "zivejsi", tj. snizi se latence. A to je treba pro mne daleko dulezitejsi, nez jestli v super-PI budu mit o par desetinych mist vice, ci mene !
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.