Intel předkládá 48 her, ve kterých Arc A750 o 3-5 % překonává GeForce RTX 3060
Začněme samotnými slajdy. Nemusíte se příliš zdržvat studováním výšky jednotlivých sloupců nebo odhadování rozdílů - přesná čísla najdete shrnutá v tabulce níže.
Co slajdy přinášejí: Všechny se zabývají srovnáním Arc A750 s GeForce RTX 3060. Začínají (shora) celkovým shrnutím výsledků, následují podrobné výsledky v API DirectX 12: Nejprve v 1080p Ultra (plus normalizovaný graf podle GeForce), poté v 1440p High (opět včetně normalizace), následuje graf výsledků z API Vulkan (v jednom slajdu 1080p i 1440p) a poté v jednom normalizované výsledky. Nakonec nechybí testovací konfigurace.
Zkusme nejdříve na obsahu slajdů vyzdvihnout klady. Za prvé by se dalo ocenit, že jde o poměrně široké spektrum her, tedy již ne výběr 3-5, ve kterých se Arc abnormálně vede. Za druhé je ve slajdech zahrnuta konfigurace testovací sestavy, což Intel zpravidla nedělá a odkazuje pouze na svůj web, kde údaje někdy najdete, jindy však ne. Rovněž by se dalo pochválit (měla by to být samozřejmost - u Intelu však často není), že se konfigurace neliší v prvcích, ve kterých se lišit nemusejí.
Přes všechno, co bylo řečeno výše, působí tyto slajdy stále poněkud jako Potěmkinova vesnice. Připomeňme, že ač výkon Arc sám o sobě nedosahuje až takové výše, jakou Intel avizoval, shledaly recenze jako hlavní problém jiné aspekty.
Plynulost obrazu
Především variabilitu snímkové frekvence (FPS mohou být v průměru vysoké, ale intervaly mezi snímky nejsou pravidelné a pohyb není plynulý). Podle některých neoficiálních informací má být problém hardwarového rázu a prostřednictvím ovladačů není plně řešitelný. Intel ale neuvádí minimální FPS ani grafy průběhu, takže podezření na hardwarový problém, v jehož důsledku neběží hry plynule, nevyvrací.
Kde je DirectX 11?
Výsledky obsahují pouze čísla naměřená pod API DirectX 12 a Vulkan. Opět nezbývá než zopakovat, že v těchto dvou API podle recenzí nebyly nejzásadnější problémy - těmi bylo chování karty v DirectX 11, kde docházelo k nižší stabilitě, artefaktům, nižšímu výkonu a horší plynulosti obrazu oproti novějším API.
Testováno 20 her z 48? Nebo z 49?
Určité pochybnosti stále lze mít o tom, jak byly vybrány hry. Ano, je jich hodně, ale sám Intel předkládá indicie, které vedou k určitým pochybnostem. V prezentaci totiž hovoří o výsledcích ze 49 her, ale grafy jich reálně obsahují jen 48. Vypustil nějaký titul, který zhoršoval průměr, nebo se jen přepočítal? Že něco s počtem her nesedí, ukazuje i slajd s konfigurací, který v části nazvané „Games Tested“ uvádí výčet 20 her. Znamená to, že u ostatních 28 her se Intel k uvedeným výsledkům nedostal otestováním, ale jinak (odhadem?).
Přejděme k tabulce shrnující samotné výsledky. Srovnává nejprve výkon v 1080p Ultra, poté ve 1440p High a barevně zvýrazňuje náskok Arc před GeForce (zeleně) nebo naopak slabší výkon Arc oproti GeForce (červeně). Rozdíly do ±3 % nepovažujeme za relevantní, takže nejsou zvýrazněny.
1080p Ultra | 1440p High | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arc A750 | GeForce RTX 3060 | rozdíl | Arc A750 | GeForce RTX 3060 | rozdíl | červenec | |
DirectX 12 | |||||||
Arcadegeddon | 127 | 108 | 18% | 99 | 80 | 24% | - |
Assassin’s Creed: Valhalla | 67 | 76 | -12% | 62 | 67 | -7% | - |
Battlefield 2042 | 75 | 77 | -3% | 71 | 71 | 0% | - |
Battlefield V | 133 | 143 | -7% | 106 | 117 | -9% | - |
Borderlands 3 | 83 | 75 | 11% | 74 | 68 | 9% | 13% |
Call of Duty: Warzone | 130 | 98 | 33% | 115 | 75 | 53% | - |
Call of Duty: Vanguard | 95 | 136 | -30% | 75 | 107 | -30% | - |
Chivalry 2 | 134 | 120 | 12% | 108 | 116 | -7% | - |
Control | 97 | 89 | 9% | 79 | 75 | 5% | 14% |
Cyberpunk 2077 | 75 | 69 | 9% | 59 | 54 | 9% | 15% |
Death Stranding: DC | 132 | 131 | 1% | 102 | 96 | 6% | - |
Deathloop | 108 | 115 | -6% | 77 | 82 | -6% | - |
Deeprock Galactic | 249 | 222 | 12% | 181 | 146 | 24% | - |
Dirt 5 | 73 | 63 | 16% | 83 | 81 | 2% | - |
Dolmen | 263 | 347 | -24% | 218 | 257 | -15% | - |
Dying Light 2 | 80 | 71 | 13% | 66 | 57 | 16% | - |
F1 2021 | 141 | 125 | 13% | 172 | 149 | 15% | 17% |
F1 2022 | 56 | 65 | -14% | 115 | 129 | -11% | - |
Far Cry 6 | 95 | 99 | -4% | 87 | 86 | 1% | - |
Fortnite | 105 | 115 | -9% | 105 | 97 | 8% | 6% |
Forza Horizon 5 | 83 | 85 | -2% | 100 | 106 | -6% | - |
Gears 5 | 85 | 94 | -10% | 73 | 79 | -8% | - |
Ghostwire Tokyo | 99 | 103 | -4% | 72 | 68 | 6% | - |
GRID Legends | 101 | 112 | -10% | 109 | 124 | -12% | - |
Hitman 3 | 167 | 165 | 1% | 121 | 114 | 6% | - |
Horizon Zero Dawn | 91 | 100 | -9% | 82 | 82 | 0% | - |
Justice | 116 | 102 | 14% | 79 | 73 | 8% | - |
Masquerade: Blood Hunt | 157 | 163 | -4% | 120 | 116 | 3% | - |
Metro Exodus | 78 | 66 | 18% | 75 | 64 | 17% | - |
Microsoft Flight Simulator | 65 | 60 | 8% | 59 | 57 | 4% | - |
Monster Hunter Rise | 143 | 142 | 1% | 100 | 93 | 8% | - |
PUBG: Battlegrounds | 114 | 101 | 13% | 108 | 95 | 14% | - |
Red Dead Redemption 2 | 61 | 53 | 15% | 68 | 63 | 8% | - |
Redout 2 | 150 | 138 | 9% | 113 | 101 | 12% | - |
Resident Evil Village | 160 | 133 | 20% | 124 | 111 | 12% | - |
Sniper Elite 5 | 142 | 125 | 14% | 124 | 110 | 13% | - |
The Division 2 | 95 | 101 | -6% | 89 | 94 | -5% | - |
The Riftbreaker | 312 | 290 | 8% | 216 | 196 | 10% | - |
Tiny Tina’s Wonderlands | 92 | 77 | 19% | 71 | 68 | 4% | - |
Warframe | 217 | 214 | 1% | 169 | 146 | 16% | - |
Watch Dogs: Legion | 71 | 66 | 8% | 81 | 78 | 4% | - |
WoW: Shadowlands | 169 | 189 | -11% | 225 | 210 | 7% | - |
Vulkan | |||||||
DOOM Eternal | 200 | 195 | 3% | 158 | 166 | -5% | - |
Dota 2 | 223 | 229 | -3% | 236 | 239 | -1% | - |
Ghost Recon Breakpoint | 106 | 113 | -6% | 112 | 117 | -4% | - |
Rainbow Six Extraction | 144 | 146 | -1% | 115 | 119 | -3% | - |
Strange Brigade | 215 | 172 | 25% | 175 | 144 | 22% | - |
Wolfenstein: Youngblood | 204 | 193 | 6% | 144 | 138 | 4% | - |
průměr | - | - | 3% | - | - | 5% | - |
Výkon od července citelně klesl(?)
Intel akorát před měsícem (v červenci) zveřejnil slajd uvádějící výkonnostní náskok Arc A750 nad GeForce RTX 3060 v 1440p High. Tato čísla jdou doplněna do posledního sloupce tabulky. Intel bohužel nesděluje, jak si máme vysvětlit, že v červenci byl ve stejných hrách a stejném nastavení náskok Arc A750 podstatně vyšší než v srpnu (v 5 z 6 her si vedl lépe, někdy i dost výrazně). Byly červencové výsledky přiohnuté, nebo stávající ovladač podává horší výsledky? Objektivně to bohužel nemůžeme posoudit, neboť Intel neuvádí verzi ovladače, s jakým testoval (pouze: „Engineering driver“).
Intel nám tedy sděluje, že podle jeho grafů je v DirectX 12 a Vulkan hrách Arc A750 o 3-5 % rychlejší než GeForce RTX 3060. Otázkou pro zákazníka je, zda je takový rozdíl výkonu zásadní v situaci, kdy:
- neznáme variabilitu FPS
- neznáme výkon v DirectX 11
- TDP Arc A750 je při 225 wattech o 55 wattů nad GeForce RTX 3060 (170 wattů), nemluvě o další alternative v podobě Radeonu RX 6600 XT, který při ještě nižším TDP (160 wattů) podává vyšší výkon (o 9 % dle ComputerBase)
- nevíme, jak dlouho se Intel bude věnovat ovladačům této generace
- neznáme cenu karty
- a na závěr především: karta není dostupná a v blízké době ani nebude
S posledním bodem vyvstává otázka, pro koho vlastně Intel tyto kulisy staví. Zjevně se nesnaží přesvědčit uživatele ke koupi, protože není co koupit a z hlediska prodejů jde toto úsilí vniveč. Rozhodně se nesnaží přesvědčit recenzenty, protože ti, kteří měli zájem se o této generaci produktů něco dozvědět, si objednali karty z Číny a o vlastní zkušenost se podělili. Cílem jsou spíše snad akcionáři, správní rada společnosti nebo možná partneři, kteří se po zveřejnění prvních recenzí nehrnou do výroby karet.