Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Intel předkládá 48 her, ve kterých Arc A750 o 3-5 % překonává GeForce RTX 3060

Z Arc Story se pomalu stává Soap Opera. Intel ve snaze vylepšit image grafikám Arc zveřejnil výsledky výkonu ve 48 hrách, kde Arc A750 srovnává s GeForce RTX 3060. Slajdy však vyvolávají nové pochyby…

Začněme samotnými slajdy. Nemusíte se příliš zdržvat studováním výšky jednotlivých sloupců nebo odhadování rozdílů - přesná čísla najdete shrnutá v tabulce níže.

Co slajdy přinášejí: Všechny se zabývají srovnáním Arc A750 s GeForce RTX 3060. Začínají (shora) celkovým shrnutím výsledků, následují podrobné výsledky v API DirectX 12: Nejprve v 1080p Ultra (plus normalizovaný graf podle GeForce), poté v 1440p High (opět včetně normalizace), následuje graf výsledků z API Vulkan (v jednom slajdu 1080p i 1440p) a poté v jednom normalizované výsledky. Nakonec nechybí testovací konfigurace.

Zkusme nejdříve na obsahu slajdů vyzdvihnout klady. Za prvé by se dalo ocenit, že jde o poměrně široké spektrum her, tedy již ne výběr 3-5, ve kterých se Arc abnormálně vede. Za druhé je ve slajdech zahrnuta konfigurace testovací sestavy, což Intel zpravidla nedělá a odkazuje pouze na svůj web, kde údaje někdy najdete, jindy však ne. Rovněž by se dalo pochválit (měla by to být samozřejmost - u Intelu však často není), že se konfigurace neliší v prvcích, ve kterých se lišit nemusejí.

Přes všechno, co bylo řečeno výše, působí tyto slajdy stále poněkud jako Potěmkinova vesnice. Připomeňme, že ač výkon Arc sám o sobě nedosahuje až takové výše, jakou Intel avizoval, shledaly recenze jako hlavní problém jiné aspekty.

Plynulost obrazu

Především variabilitu snímkové frekvence (FPS mohou být v průměru vysoké, ale intervaly mezi snímky nejsou pravidelné a pohyb není plynulý). Podle některých neoficiálních informací má být problém hardwarového rázu a prostřednictvím ovladačů není plně řešitelný. Intel ale neuvádí minimální FPS ani grafy průběhu, takže podezření na hardwarový problém, v jehož důsledku neběží hry plynule, nevyvrací.

Kde je DirectX 11?

Výsledky obsahují pouze čísla naměřená pod API DirectX 12 a Vulkan. Opět nezbývá než zopakovat, že v těchto dvou API podle recenzí nebyly nejzásadnější problémy - těmi bylo chování karty v DirectX 11, kde docházelo k nižší stabilitě, artefaktům, nižšímu výkonu a horší plynulosti obrazu oproti novějším API.

Testováno 20 her z 48? Nebo z 49?

Určité pochybnosti stále lze mít o tom, jak byly vybrány hry. Ano, je jich hodně, ale sám Intel předkládá indicie, které vedou k určitým pochybnostem. V prezentaci totiž hovoří o výsledcích ze 49 her, ale grafy jich reálně obsahují jen 48. Vypustil nějaký titul, který zhoršoval průměr, nebo se jen přepočítal? Že něco s počtem her nesedí, ukazuje i slajd s konfigurací, který v části nazvané „Games Tested“ uvádí výčet 20 her. Znamená to, že u ostatních 28 her se Intel k uvedeným výsledkům nedostal otestováním, ale jinak (odhadem?).

Přejděme k tabulce shrnující samotné výsledky. Srovnává nejprve výkon v 1080p Ultra, poté ve 1440p High a barevně zvýrazňuje náskok Arc před GeForce (zeleně) nebo naopak slabší výkon Arc oproti GeForce (červeně). Rozdíly do ±3 % nepovažujeme za relevantní, takže nejsou zvýrazněny.

 1080p Ultra  1440p High  
 Arc A750GeForce
RTX 3060
rozdílArc A750GeForce
RTX 3060
rozdílčervenec
DirectX 12
Arcadegeddon12710818%998024%-
Assassin’s Creed: Valhalla6776-12%6267-7%-
Battlefield 20427577-3%71710%-
Battlefield V133143-7%106117-9%-
Borderlands 3837511%74689%13%
Call of Duty: Warzone1309833%1157553%-
Call of Duty: Vanguard95136-30%75107-30%-
Chivalry 213412012%108116-7%-
Control97899%79755%14%
Cyberpunk 207775699%59549%15%
Death Stranding: DC1321311%102966%-
Deathloop108115-6%7782-6%-
Deeprock Galactic24922212%18114624%-
Dirt 5736316%83812%-
Dolmen263347-24%218257-15%-
Dying Light 2807113%665716%-
F1 202114112513%17214915%17%
F1 20225665-14%115129-11%-
Far Cry 69599-4%87861%-
Fortnite105115-9%105978%6%
Forza Horizon 58385-2%100106-6%-
Gears 58594-10%7379-8%-
Ghostwire Tokyo99103-4%72686%-
GRID Legends101112-10%109124-12%-
Hitman 31671651%1211146%-
Horizon Zero Dawn91100-9%82820%-
Justice11610214%79738%-
Masquerade: Blood Hunt157163-4%1201163%-
Metro Exodus786618%756417%-
Microsoft Flight Simulator65608%59574%-
Monster Hunter Rise1431421%100938%-
PUBG: Battlegrounds11410113%1089514%-
Red Dead Redemption 2615315%68638%-
Redout 21501389%11310112%-
Resident Evil Village16013320%12411112%-
Sniper Elite 514212514%12411013%-
The Division 295101-6%8994-5%-
The Riftbreaker3122908%21619610%-
Tiny Tina’s Wonderlands927719%71684%-
Warframe2172141%16914616%-
Watch Dogs: Legion71668%81784%-
WoW: Shadowlands169189-11%2252107%-
Vulkan
DOOM Eternal2001953%158166-5%-
Dota 2223229-3%236239-1%-
Ghost Recon Breakpoint106113-6%112117-4%-
Rainbow Six Extraction144146-1%115119-3%-
Strange Brigade21517225%17514422%-
Wolfenstein: Youngblood2041936%1441384%-
průměr--3%--5%-

Výkon od července citelně klesl(?)

Intel akorát před měsícem (v červenci) zveřejnil slajd uvádějící výkonnostní náskok Arc A750 nad GeForce RTX 3060 v 1440p High. Tato čísla jdou doplněna do posledního sloupce tabulky. Intel bohužel nesděluje, jak si máme vysvětlit, že v červenci byl ve stejných hrách a stejném nastavení náskok Arc A750 podstatně vyšší než v srpnu (v 5 z 6 her si vedl lépe, někdy i dost výrazně). Byly červencové výsledky přiohnuté, nebo stávající ovladač podává horší výsledky? Objektivně to bohužel nemůžeme posoudit, neboť Intel neuvádí verzi ovladače, s jakým testoval (pouze: „Engineering driver“).


Intel nám tedy sděluje, že podle jeho grafů je v DirectX 12 a Vulkan hrách Arc A750 o 3-5 % rychlejší než GeForce RTX 3060. Otázkou pro zákazníka je, zda je takový rozdíl výkonu zásadní v situaci, kdy:

  • neznáme variabilitu FPS
  • neznáme výkon v DirectX 11
  • TDP Arc A750 je při 225 wattech o 55 wattů nad GeForce RTX 3060 (170 wattů), nemluvě o další alternative v podobě Radeonu RX 6600 XT, který při ještě nižším TDP (160 wattů) podává vyšší výkon (o 9 % dle ComputerBase)
  • nevíme, jak dlouho se Intel bude věnovat ovladačům této generace
  • neznáme cenu karty
  • a na závěr především: karta není dostupná a v blízké době ani nebude

S posledním bodem vyvstává otázka, pro koho vlastně Intel tyto kulisy staví. Zjevně se nesnaží přesvědčit uživatele ke koupi, protože není co koupit a z hlediska prodejů jde toto úsilí vniveč. Rozhodně se nesnaží přesvědčit recenzenty, protože ti, kteří měli zájem se o této generaci produktů něco dozvědět, si objednali karty z Číny a o vlastní zkušenost se podělili. Cílem jsou spíše snad akcionáři, správní rada společnosti nebo možná partneři, kteří se po zveřejnění prvních recenzí nehrnou do výroby karet.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Intel předkládá 48 her, ve kterých Arc A750 o 3-5 % překonává GeForce RTX 3060

Neděle, 14 Srpen 2022 - 20:58 | dawe | Tak radši at je to AMD protože by stačila jedna...
Neděle, 14 Srpen 2022 - 07:39 | Pety | Inu, pokud jsou dva výrobci něčeho, ideálem pro...
Sobota, 13 Srpen 2022 - 13:09 | franzzz | Jo odepsat to muzou, ale je to IMO hloupe. A...
Sobota, 13 Srpen 2022 - 12:55 | franzzz | .. az na to, ze koupit neslo ani PS / Xbox. Resp...
Sobota, 13 Srpen 2022 - 11:44 | Tomcat2 | To je fakt, třeba je tam nasazenej právě AMD, aby...
Sobota, 13 Srpen 2022 - 11:42 | Tomcat2 | Widle se dají preinstalovat, ale ten Intel je...
Sobota, 13 Srpen 2022 - 09:52 | Davamir | Taky nechápu proč to prostě nevydají za nízkou...
Sobota, 13 Srpen 2022 - 09:47 | Davamir | Hádej co by se stalo s AMD kdyby se stalo...
Sobota, 13 Srpen 2022 - 02:00 | DDR0 | to nepopírá že Koduri udělal opravdu hodně....
Sobota, 13 Srpen 2022 - 00:02 | dawe | Za mě asi takto, at si intel nasere 10let...

Zobrazit diskusi