nekde jsem cetl, ze prvotni navrh delal intel a jeste pred adou to mel davat do svych akceleratoru v serverech
ale nevim jestli je to pravda
a kdo tady obhajoval ten konektor ze je v poradku at se chyti za nos, ze jo adame, stejne jako 8GB vram staci vsem ze jo adame, btw. diablo4 chce min. 8GB vram na high textury a nevim jestli je to bug nebo ne, ale chce i 32GB ram pro high textury
+1
+5
-1
Je komentář přínosný?
nekde jsem cetl, ze prvotni
Pajka https://diit.cz/profil/pavel-dolezal
20. 3. 2023 - 08:37https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskusenekde jsem cetl, ze prvotni navrh delal intel a jeste pred adou to mel davat do svych akceleratoru v serverech
ale nevim jestli je to pravda
a kdo tady obhajoval ten konektor ze je v poradku at se chyti za nos, ze jo adame, stejne jako 8GB vram staci vsem ze jo adame, btw. diablo4 chce min. 8GB vram na high textury a nevim jestli je to bug nebo ne, ale chce i 32GB ram pro high texturyhttps://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404716
+
To by mne zajímalo, jak jsi na to tvrzení přišel, že prvotní návrh dělal Intel a používal ten konektor v serverových gpu.
Koukal jsem na akcelerátory od Intelu a dělá řadu Flex do malých PC serverů. Ty mají TBP 75W a 150W a těm by měl stačit i jen šestipin. Výkonnější řada MAX jsou karty typu blade pro datacenta s BP 300W až 600W. A tyhle desky používají speciální napájecí konektory (viz druhý odkaz dole) a podle videa na stránce Max karet to vypadá, že pro napájení používají i samostatný rozvod napájení dvojicí tlustých přívodů (modrý+červený) připojených zpředu karty.
20. 3. 2023 - 10:27https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseTo by mne zajímalo, jak jsi na to tvrzení přišel, že prvotní návrh dělal Intel a používal ten konektor v serverových gpu.
Koukal jsem na akcelerátory od Intelu a dělá řadu Flex do malých PC serverů. Ty mají TBP 75W a 150W a těm by měl stačit i jen šestipin. Výkonnější řada MAX jsou karty typu blade pro datacenta s BP 300W až 600W. A tyhle desky používají speciální napájecí konektory (viz druhý odkaz dole) a podle videa na stránce Max karet to vypadá, že pro napájení používají i samostatný rozvod napájení dvojicí tlustých přívodů (modrý+červený) připojených zpředu karty.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/details/discrete-gpus/data-center-gpu.html
http://www.alltopconnector.com/en-global/Product/products/subCategory/15/1https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404731
+
myslim, že na videocardz to bylo, ale když jsem dohledával nějaký detaily nic sem nenašel, tak to je asi nějaký hoax
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
myslim, že na videocardz to
Pajka https://diit.cz/profil/pavel-dolezal
20. 3. 2023 - 16:30https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskusemyslim, že na videocardz to bylo, ale když jsem dohledával nějaký detaily nic sem nenašel, tak to je asi nějaký hoaxhttps://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404763
+
Ten nový, problémový 16-ti pin vychází z 12-ti pinu, který prvně použila nVidia na Founders Edition kartách řady 3000 v roce 2020, jen k němu byly přidány 4 signalizační piny. Intel ten 16-ti pin určitě nenavrhl, jen ho přidal do ATX standardu napájecích zdrojů, který historicky spravuje.
Ono mu v podstatě nic jiného ani nezbylo, když ho ve standardizační organizaci PCIe-SIG schválili. Tam ho prosadila nVidia s podporou Dellu. Dokazuje to prinscreenem hlavičky požadavku na zařazení do standardu v http://jongerow.com/12VHPWR/, který zveřejnil člověk prcující v oboru napájecích zdrojů viz jeho profesní historie na http://jongerow.com.
AMD nový konektor nepoužívá a dá se čekat, že ho nepodpořila. Ale nVidie je v PCIe-SIG největším a nejspíš nejvlivnějším výrobcem GPU a ostatním členům PCIe-SIG jsou napájecí konektory pro GPU nejspíš celkem ukradené. Stačí se podívat jaké firmy mají v organizaci vliv a jaké je profesní zaměření jejich zástupců. Ti se zabývají hlavně řadiči, sběrnicemi a komunikačními protokoly. Třeba za Intel je tam Dr. Debendra Das Sharma, který je expertem na architekturu I/O subsystémů a rozhraní viz https://pcisig.com/membership/about-us/board-directors.
Jinak ta úprava kontaktů je jen snaha uhasit největší průser, ale ne koncepční řešení. Podle chování konektorů ve velmi důkladném testu na Hardware Unboxed není problém v povytažení konektoru a to bez ohledu na výrobce a konstrukci. Větší průšvih je, když není zachována SOUOSOST zásuvky a zástrčky. Protože přenést plnou zátěž 600w bez velkého zahřívání zvládaly i pouhé 2 kontakty ze 6-ti. Výkonová rezerva u 6-ti kontaktů je tedy asi celkem dostatečná.
Příčinou problémů je zjevně vyosení konektoru bočním tlakem, které způsobí pootevření pružných kontaktů zásuvky. Pak se totiž celý proud místo spojením po celé délce kolíku přenáší jen přes bodová spojení kontaktů zásuvky u paty a na druhé straně u špičky koliku zástrčky. Jenže identifikaci takového vyosení bohužel technicky nejde vyřešit signalizačním kolíkem.
Změnou konstrukce kontaktů v zásuvce se dosáhne jen toho, že se částečně přizpůsobit vyhnutí osy kolíku a udržet kontakt pokud možno na co největší délce kolíku. Ale to je pouze částečné řešení. Lepší by bylo použít masivnější konektor, jenže to by znamenalo změnu rozměrů a tedy i ztrátu zpětné kompatibility s těmi nyní už nasazenými konektory.
Možná by ale šlo udělat bez změny rozměrů aspoň pevnější zámek konektoru, který by tlačil zástrčku do zásuvky tak silně, aby jejich čela seděla pevně na sobě a bránilo se tak vyosení. Každopádně nVidia protlačením své nesmyslně malé verze konektoru ve standardizační organizaci PCIe-SIG nadělala ostatním zbytečně celkem dost problémů. A přitom nebyl žádný technický důvod proč konektor dělat nevhodně malý. Zvlášť když se člověk podívá, jak obludně velké dělá nVidia grafiky, aby je zvládla uchladit.
Jediná rozumná myšlenka na novém řešení je použít pro signalizaci jen malé piny místo těch masivních, které se používají na napájení. V osmipinu byly 2 silové kontakty zabrány signalizací. Sice mohli sloužit zároveň jako země, ale kdyby se jeden z nich nahradil napájecím napětím, mohl se výkon konektoru zvýšit o 33% bez změny zátěže kontaktů. Kdyby nový konektor vycházel konstrukčně z osmipinu, trochu se zvýšila zatížitelnost kontaktu a případně se přidal jeden napájecí pár, bylo by to určitě mnohem lepší než to nové dvanáctipinové tintítko.
Není bez zajímavosti, že konkrétní technické provedení kontaktů se ve standardech nikdy neřešilo. A nebylo původně ani pro ten 12pin od nVidie. A tím jsem si jistý protože jsem po provalení skandálu informace o provedení kontaktů v ATX specifikaci velmi důkladně hledal. Ty dvě ukázky z mnoha možných řešení kontaktu a doporučením použít 4 pružinové byly do standardu doplněny opravdu jako dodatečná snaha uhasit největší průser.
Standardy řeší obvykle jen to, co by mohlo ohrozit kompatibilitu produktů různých výrobců (základní rozměry, umístění a význam signálů, časování, maximální povolený výkon konektoru a proud kontaktem,...). Ale neřeší technologické provedení těla konektorů ani jejich kontaktů, protože předpokládá, že výrobci konektorů vědí co dělají. Nanejvýš se stanovují minimální materiálové požadavky, aby někdo nedělal třeba kontakty z papírového ocelového plechu s tím, že to standard nezakazuje. Pro předchozí 6pin, 8pin a původně i pro 12pin byl uveden požadavek provedení jako pocínovaný kontakt z fosforobronzu, což je míněno jako technologické minimum.
A o tom, že výrobci konektorů vědí, co dělají, svědčí i jejich doporučení k používání toho 12pinu, která i prosákla na veřejnost. V nich se zakazuje nevhodné ohýbání kabelů a boční tlaky na konektor, které mohou způsobit zhoršení kontaktu a proudové zatížitelnosti pod zaručovanou mez. O tomhle hoši z nVidie museli velmi dobře vědět a přesto prosadili svůj poddimenzovaný konektor do standardu. Inu komu není rady, tomu není pomoci.
Pokud se uživatel chce vyhnout problémům měl by natvarovat a nejlépe i vyvázat přívodní dráty ke grafice tak, aby nevznikaly boční tlaky na konektor a tedy nebezpečí nesouososti zásuvky a zástrčky.
+1
+9
-1
Je komentář přínosný?
Ten nový, problémový 16-ti
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
20. 3. 2023 - 18:03https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseTen nový, problémový 16-ti pin vychází z 12-ti pinu, který prvně použila nVidia na Founders Edition kartách řady 3000 v roce 2020, jen k němu byly přidány 4 signalizační piny. Intel ten 16-ti pin určitě nenavrhl, jen ho přidal do ATX standardu napájecích zdrojů, který historicky spravuje.
Ono mu v podstatě nic jiného ani nezbylo, když ho ve standardizační organizaci PCIe-SIG schválili. Tam ho prosadila nVidia s podporou Dellu. Dokazuje to prinscreenem hlavičky požadavku na zařazení do standardu v http://jongerow.com/12VHPWR/, který zveřejnil člověk prcující v oboru napájecích zdrojů viz jeho profesní historie na http://jongerow.com.
AMD nový konektor nepoužívá a dá se čekat, že ho nepodpořila. Ale nVidie je v PCIe-SIG největším a nejspíš nejvlivnějším výrobcem GPU a ostatním členům PCIe-SIG jsou napájecí konektory pro GPU nejspíš celkem ukradené. Stačí se podívat jaké firmy mají v organizaci vliv a jaké je profesní zaměření jejich zástupců. Ti se zabývají hlavně řadiči, sběrnicemi a komunikačními protokoly. Třeba za Intel je tam Dr. Debendra Das Sharma, který je expertem na architekturu I/O subsystémů a rozhraní viz https://pcisig.com/membership/about-us/board-directors.
Jinak ta úprava kontaktů je jen snaha uhasit největší průser, ale ne koncepční řešení. Podle chování konektorů ve velmi důkladném testu na Hardware Unboxed není problém v povytažení konektoru a to bez ohledu na výrobce a konstrukci. Větší průšvih je, když není zachována SOUOSOST zásuvky a zástrčky. Protože přenést plnou zátěž 600w bez velkého zahřívání zvládaly i pouhé 2 kontakty ze 6-ti. Výkonová rezerva u 6-ti kontaktů je tedy asi celkem dostatečná.
Příčinou problémů je zjevně vyosení konektoru bočním tlakem, které způsobí pootevření pružných kontaktů zásuvky. Pak se totiž celý proud místo spojením po celé délce kolíku přenáší jen přes bodová spojení kontaktů zásuvky u paty a na druhé straně u špičky koliku zástrčky. Jenže identifikaci takového vyosení bohužel technicky nejde vyřešit signalizačním kolíkem.
Změnou konstrukce kontaktů v zásuvce se dosáhne jen toho, že se částečně přizpůsobit vyhnutí osy kolíku a udržet kontakt pokud možno na co největší délce kolíku. Ale to je pouze částečné řešení. Lepší by bylo použít masivnější konektor, jenže to by znamenalo změnu rozměrů a tedy i ztrátu zpětné kompatibility s těmi nyní už nasazenými konektory.
Možná by ale šlo udělat bez změny rozměrů aspoň pevnější zámek konektoru, který by tlačil zástrčku do zásuvky tak silně, aby jejich čela seděla pevně na sobě a bránilo se tak vyosení. Každopádně nVidia protlačením své nesmyslně malé verze konektoru ve standardizační organizaci PCIe-SIG nadělala ostatním zbytečně celkem dost problémů. A přitom nebyl žádný technický důvod proč konektor dělat nevhodně malý. Zvlášť když se člověk podívá, jak obludně velké dělá nVidia grafiky, aby je zvládla uchladit.
Jediná rozumná myšlenka na novém řešení je použít pro signalizaci jen malé piny místo těch masivních, které se používají na napájení. V osmipinu byly 2 silové kontakty zabrány signalizací. Sice mohli sloužit zároveň jako země, ale kdyby se jeden z nich nahradil napájecím napětím, mohl se výkon konektoru zvýšit o 33% bez změny zátěže kontaktů. Kdyby nový konektor vycházel konstrukčně z osmipinu, trochu se zvýšila zatížitelnost kontaktu a případně se přidal jeden napájecí pár, bylo by to určitě mnohem lepší než to nové dvanáctipinové tintítko.
Není bez zajímavosti, že konkrétní technické provedení kontaktů se ve standardech nikdy neřešilo. A nebylo původně ani pro ten 12pin od nVidie. A tím jsem si jistý protože jsem po provalení skandálu informace o provedení kontaktů v ATX specifikaci velmi důkladně hledal. Ty dvě ukázky z mnoha možných řešení kontaktu a doporučením použít 4 pružinové byly do standardu doplněny opravdu jako dodatečná snaha uhasit největší průser.
Standardy řeší obvykle jen to, co by mohlo ohrozit kompatibilitu produktů různých výrobců (základní rozměry, umístění a význam signálů, časování, maximální povolený výkon konektoru a proud kontaktem,...). Ale neřeší technologické provedení těla konektorů ani jejich kontaktů, protože předpokládá, že výrobci konektorů vědí co dělají. Nanejvýš se stanovují minimální materiálové požadavky, aby někdo nedělal třeba kontakty z papírového ocelového plechu s tím, že to standard nezakazuje. Pro předchozí 6pin, 8pin a původně i pro 12pin byl uveden požadavek provedení jako pocínovaný kontakt z fosforobronzu, což je míněno jako technologické minimum.
A o tom, že výrobci konektorů vědí, co dělají, svědčí i jejich doporučení k používání toho 12pinu, která i prosákla na veřejnost. V nich se zakazuje nevhodné ohýbání kabelů a boční tlaky na konektor, které mohou způsobit zhoršení kontaktu a proudové zatížitelnosti pod zaručovanou mez. O tomhle hoši z nVidie museli velmi dobře vědět a přesto prosadili svůj poddimenzovaný konektor do standardu. Inu komu není rady, tomu není pomoci.
Pokud se uživatel chce vyhnout problémům měl by natvarovat a nejlépe i vyvázat přívodní dráty ke grafice tak, aby nevznikaly boční tlaky na konektor a tedy nebezpečí nesouososti zásuvky a zástrčky.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404773
+
edit tak to není bug, pokud je víc ramky tak si to vezme o 10GB víc ramky
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
edit tak to není bug, s
Pajka https://diit.cz/profil/pavel-dolezal
20. 3. 2023 - 16:32https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseedit tak to není bug, pokud je víc ramky tak si to vezme o 10GB víc ramkyhttps://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404764
+
Myslím, že daleko spíš jde o to, že se ve spotřebce prostě používají levné konektory, které to hraniční zatížení nedají (zlacení, přítlak atd...).
Před časem jsem si dal práci s testováním USB-C, a nominální proudy (ještě dlouhodobě) spousta z nich nedá a začnou se ohřívat.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Myslím, že daleko spíš jde o
r23 https://diit.cz/profil/r23
20. 3. 2023 - 09:49https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseMyslím, že daleko spíš jde o to, že se ve spotřebce prostě používají levné konektory, které to hraniční zatížení nedají (zlacení, přítlak atd...).
Před časem jsem si dal práci s testováním USB-C, a nominální proudy (ještě dlouhodobě) spousta z nich nedá a začnou se ohřívat.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404727
+
USB-C je skvela ukazka toho, jak nema vypadat napajeci konektor.
Predpokladam, ze pristi generace GPU se vrati ke staremu dobremu 8pin.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
USB-C je skvela ukazka toho,
Maor https://diit.cz/profil/abc-cba
20. 3. 2023 - 11:18https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseUSB-C je skvela ukazka toho, jak nema vypadat napajeci konektor.
Predpokladam, ze pristi generace GPU se vrati ke staremu dobremu 8pin.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404740
+
Ono by stačilo 8pin přeznačit ze 150W na 300W a bylo by.. ten konektor by stačil i na 500W ikdyž už s odřenýma ušima
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ono by stačilo 8pin přeznačit
Davamir https://diit.cz/profil/david-mara
20. 3. 2023 - 14:29https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseOno by stačilo 8pin přeznačit ze 150W na 300W a bylo by.. ten konektor by stačil i na 500W ikdyž už s odřenýma ušima https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404754
+
V případě potřeby vyššího příkonu by šlo vedle přidat další 6/8-pin a bylo by po problému. Jen by byl potřeba zdroj s potřebnými kabely.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
V případě potřeby vyššího
Wladows https://diit.cz/profil/wladows
20. 3. 2023 - 17:40https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseV případě potřeby vyššího příkonu by šlo vedle přidat další 6/8-pin a bylo by po problému. Jen by byl potřeba zdroj s potřebnými kabely.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404772
+
Naco nam je jeden konektor, ktory by zvladol napajat GPU, ked ich mozeme mat starych dobrych 3 a viac? Asi takto to vyzera ked sa myslenie zatieni pri vsetkom, kde sa objavi slovo NVIDIA. :-D Aj napriek prvotnym nezdarom (kde aj tak drviva vacsina kariet funguje bez problemov, tych so zhorenymi kablami bolo menej ako sa ich bezne kazi za normalnych okolnosti), je myslienka mat iba jeden univerzalny konektor, ktory potiahne kazdu GPU, dobra.
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
Naco nam je jeden konektor,
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
20. 3. 2023 - 19:59https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseNaco nam je jeden konektor, ktory by zvladol napajat GPU, ked ich mozeme mat starych dobrych 3 a viac? Asi takto to vyzera ked sa myslenie zatieni pri vsetkom, kde sa objavi slovo NVIDIA. :-D Aj napriek prvotnym nezdarom (kde aj tak drviva vacsina kariet funguje bez problemov, tych so zhorenymi kablami bolo menej ako sa ich bezne kazi za normalnych okolnosti), je myslienka mat iba jeden univerzalny konektor, ktory potiahne kazdu GPU, dobra.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404782
+
Nevidim jediný důvod k tomu, proč by 100W grafika měla táhnout zbytečně 12 žil tlustého kabelu (ne)zvládajícího 500W příkonu.
Naopak ideální je stávající situace, kdy si dám tolik 8PIN kabelů, kolik potřebuju. Já například mám od zdroje vedené 2x8PIN a o víc nestojim. Řešení grafické karty vždy navrhu tak, aby grafika víc než 2x8PIN nechtěla. Pokud bych pořizoval RTX 4080, tak zase vezmu takovou, která má redukci na 2x8PIN. Holt tam bude ta zbytečná redukce navíc, je to hloupé, ale já s tím nic nenadělám.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nevidim jediný důvod k tomu,
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
21. 3. 2023 - 07:41https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseNevidim jediný důvod k tomu, proč by 100W grafika měla táhnout zbytečně 12 žil tlustého kabelu (ne)zvládajícího 500W příkonu.
Naopak ideální je stávající situace, kdy si dám tolik 8PIN kabelů, kolik potřebuju. Já například mám od zdroje vedené 2x8PIN a o víc nestojim. Řešení grafické karty vždy navrhu tak, aby grafika víc než 2x8PIN nechtěla. Pokud bych pořizoval RTX 4080, tak zase vezmu takovou, která má redukci na 2x8PIN. Holt tam bude ta zbytečná redukce navíc, je to hloupé, ale já s tím nic nenadělám.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404803
+
Spotreba grafik stupa aj napriek prechadzaniu na nizsie vyrobne procesy. Aj prechod na lepsiu vyrobu sa spomaluje. Donekonecna sa zmensovat neda. Bud chceme nizku spotrebu, kde ti bude stacit 1x8pin alebo medzigeneracne narasty vykonu, na ktore sme zvyknuti. Ovela viac ludi by sa stazovalo, ak by vykon stupol iba k 20 ci 30% a nie obvyklych 50% a viac. A kludne moze aj 100W grafika pouzivat na napajanie kabel, aky maju grafiky so 400W a viac spotrebou. Povedal by som, ze je to aj priprava na buduce generacie grafik. Tiez si myslim, ze ho neskor zacne pouzivat aj AMD.
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
Spotreba grafik stupa aj
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
21. 3. 2023 - 08:35https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseSpotreba grafik stupa aj napriek prechadzaniu na nizsie vyrobne procesy. Aj prechod na lepsiu vyrobu sa spomaluje. Donekonecna sa zmensovat neda. Bud chceme nizku spotrebu, kde ti bude stacit 1x8pin alebo medzigeneracne narasty vykonu, na ktore sme zvyknuti. Ovela viac ludi by sa stazovalo, ak by vykon stupol iba k 20 ci 30% a nie obvyklych 50% a viac. A kludne moze aj 100W grafika pouzivat na napajanie kabel, aky maju grafiky so 400W a viac spotrebou. Povedal by som, ze je to aj priprava na buduce generacie grafik. Tiez si myslim, ze ho neskor zacne pouzivat aj AMD.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404813
+
Tiez si myslim, ze ho neskor zacne pouzivat aj AMD...
Také jsem onehdá poslouchal tvrzení jednoho Zlobra, že AMD taky přejde na pastu místo pájky pod heatspreaderem... :)
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Tiez si myslim, ze ho neskor
hajčus https://diit.cz/profil/josef-hajek
21. 3. 2023 - 09:14https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseTiez si myslim, ze ho neskor zacne pouzivat aj AMD...
Také jsem onehdá poslouchal tvrzení jednoho Zlobra, že AMD taky přejde na pastu místo pájky pod heatspreaderem... :) https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404825
+
To sa podla mna porovnavat neda. Prejst z pajky na pastu by bol krok spat. Toto si ale myslim, ze je cesta k lepsiemu. Jeden univerzalny konektor pre vsetky GPU.
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
To sa podla mna porovnavat
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
21. 3. 2023 - 10:35https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseTo sa podla mna porovnavat neda. Prejst z pajky na pastu by bol krok spat. Toto si ale myslim, ze je cesta k lepsiemu. Jeden univerzalny konektor pre vsetky GPU.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404842
+
Jeden konektor vládne všem.
Jeden jim všem káže.
Jeden všechny přivede.
A svým proudem svaří.
Tam v zemi nVidia ...
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Jeden konektor vládne všem.
melkor https://diit.cz/profil/valter-mayer
21. 3. 2023 - 19:09https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseJeden konektor vládne všem.
Jeden jim všem káže.
Jeden všechny přivede.
A svým proudem svaří.
Tam v zemi nVidia ...https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404911
+
Nemusi. Kludne si ich mozeme narvat na GPU 10. Hlavne ze to nebude mat nic spolocne s firmou NVIDIA. Urcite aj to ma svoju logiku. Napadlo ta aspon na sekundu, ze tato diskusia nie je o NVIDIi?
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Nemusi. Kludne si ich mozeme
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
21. 3. 2023 - 21:27https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseNemusi. Kludne si ich mozeme narvat na GPU 10. Hlavne ze to nebude mat nic spolocne s firmou NVIDIA. Urcite aj to ma svoju logiku. Napadlo ta aspon na sekundu, ze tato diskusia nie je o NVIDIi?https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404925
+
nVidia je subjekt, který vahou svého tržního podílu protlačuje věc, o které ví, že není lepší. Je jenom více "sexy". Vítězství dizajnu nad funkčností.
Mám snad z toho být nadšen?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A mělo by?
melkor https://diit.cz/profil/valter-mayer
22. 3. 2023 - 07:43https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseA mělo by?
nVidia je subjekt, který vahou svého tržního podílu protlačuje věc, o které ví, že není lepší. Je jenom více "sexy". Vítězství dizajnu nad funkčností.
Mám snad z toho být nadšen?https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404952
+
Preco by si mal byt nadseny? Ved je to len blby konektor. A co je lepsie? Opat ta ista otazka. Je lepsie zapajat 3 konektory alebo jeden? Nie je to lepsie minimalne z praktickeho hladiska? Dalsia vec je, ze nejaky cas potrva, kym bude na trhu dostatocny pocet zdrojov s tymto konektorom a nebude treba pouzivat redukcie. Dovtedy tu bude minimalne jedna dalsia generacia grafik, ktora mozno uz bude naozaj v hernom high ende cipletova a zaklad spotreby sa opat posunie vyssie. Preco podla teba nie je lepsi posun ku konektoru, ktory bude v sulade s modernym HW a je to podla teba iba "sexy" (pretoze je to jasne tvoj nazor, ktory z nejakeho dovodu zosobnujes do NVIDIi)? Ja by som totiz pisal to iste aj keby tento konektor tlacilo AMD co u teba pochybujem. Okrem toho novy konektor chce pouzivat aj Intel. A je dost smiesne, ze sa v diskusiach k tejto teme z velkej casti neriesi praktickost tohto riesenia, ale iba to, kto ho tlaci. Samozrejme ti isti fandivia AMD, ktori zvyknu hateovat vsetko okolo NV, su proti.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Preco by si mal byt nadseny?
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
22. 3. 2023 - 08:42https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskusePreco by si mal byt nadseny? Ved je to len blby konektor. A co je lepsie? Opat ta ista otazka. Je lepsie zapajat 3 konektory alebo jeden? Nie je to lepsie minimalne z praktickeho hladiska? Dalsia vec je, ze nejaky cas potrva, kym bude na trhu dostatocny pocet zdrojov s tymto konektorom a nebude treba pouzivat redukcie. Dovtedy tu bude minimalne jedna dalsia generacia grafik, ktora mozno uz bude naozaj v hernom high ende cipletova a zaklad spotreby sa opat posunie vyssie. Preco podla teba nie je lepsi posun ku konektoru, ktory bude v sulade s modernym HW a je to podla teba iba "sexy" (pretoze je to jasne tvoj nazor, ktory z nejakeho dovodu zosobnujes do NVIDIi)? Ja by som totiz pisal to iste aj keby tento konektor tlacilo AMD co u teba pochybujem. Okrem toho novy konektor chce pouzivat aj Intel. A je dost smiesne, ze sa v diskusiach k tejto teme z velkej casti neriesi praktickost tohto riesenia, ale iba to, kto ho tlaci. Samozrejme ti isti fandivia AMD, ktori zvyknu hateovat vsetko okolo NV, su proti. https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404964
+
Jako osoba s technickým vzděláním zkrátka nejsem nadšen, když se technicky hořší řešení protlačuje netechnickými způsoby.
Barva loga v tom nehraje roli.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jako osoba s technickým
melkor https://diit.cz/profil/valter-mayer
22. 3. 2023 - 14:54https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseJako osoba s technickým vzděláním zkrátka nejsem nadšen, když se technicky hořší řešení protlačuje netechnickými způsoby.
Barva loga v tom nehraje roli.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1405017
+
V com je to riesenie technicky horsie? Resp. technicky horsie voci comu? Novy konektor proti 8pinu dokaze pretlacit viac Watov do grafickej karty, co je vyhoda a dalsia vyhoda, ktora z toho priamo vyplyva je, ze bude stacit mat menej konektorov na zdroji aj grafickej karte. V com je teda kriticka nevyhoda, ktora by toto riesenie mala diskvalifikovat?
Co sa tyka pretlacovania, netechnickym sposobom myslis to, ze sa NV rozhodla pouzit tento konektor na nove GPU, aby si v podstate vynutila jeho pouzivanie? Ako by mal vyzerat technicky sposob pretlacania?
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
V com je to riesenie
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
22. 3. 2023 - 16:19https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseV com je to riesenie technicky horsie? Resp. technicky horsie voci comu? Novy konektor proti 8pinu dokaze pretlacit viac Watov do grafickej karty, co je vyhoda a dalsia vyhoda, ktora z toho priamo vyplyva je, ze bude stacit mat menej konektorov na zdroji aj grafickej karte. V com je teda kriticka nevyhoda, ktora by toto riesenie mala diskvalifikovat?
Co sa tyka pretlacovania, netechnickym sposobom myslis to, ze sa NV rozhodla pouzit tento konektor na nove GPU, aby si v podstate vynutila jeho pouzivanie? Ako by mal vyzerat technicky sposob pretlacania?https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1405032
+
Spotřeba grafik se nijak razantně zvyšovat nebude. Dojde-li k tomu, že nižší výrobní procesy nebudou nijak výrazně lepší, co se týká efektivity, tak se holt vývoj zpomalí, ale rozhodně nebude saturován vyšší spotřebou.
Je to jednoduché, se zvyšující se spotřebou (přikonem) stoupá nejen výkon, ale i vývin odpadního tepla a teda nároky na chlazení. Jenže chladiče se nijak významně nevyvíjí a jsou +- pořád stejného chladícího výkonu a nakonec i stejné hlučnosti.
Obecně si lidé hodně pochvalují PS5 nebo XboxSX, že jsou méně hlučné. To samé mají lidé i u herních počítačů, nechtějí, aby to bylo hlučné, tudíž na zvyšenou spotřebu = hluk nepřistoupí.
U grafických karet do 200W stačí jeden 8PIN, u grafických karet do 350W stačí 2x8PIN. V kategorii vyského výkonu a tedy i vysoké spotřeby nemám problém s tím, když to bude mít spotřebu 600W a pořádný nehořící 16PIN konektor, ale určitě si takovou grafiku nepořídim a kdo ano, musí počítat s tím, že to tiché nebude.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Spotřeba grafik se nijak
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
21. 3. 2023 - 09:18https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseSpotřeba grafik se nijak razantně zvyšovat nebude. Dojde-li k tomu, že nižší výrobní procesy nebudou nijak výrazně lepší, co se týká efektivity, tak se holt vývoj zpomalí, ale rozhodně nebude saturován vyšší spotřebou.
Je to jednoduché, se zvyšující se spotřebou (přikonem) stoupá nejen výkon, ale i vývin odpadního tepla a teda nároky na chlazení. Jenže chladiče se nijak významně nevyvíjí a jsou +- pořád stejného chladícího výkonu a nakonec i stejné hlučnosti.
Obecně si lidé hodně pochvalují PS5 nebo XboxSX, že jsou méně hlučné. To samé mají lidé i u herních počítačů, nechtějí, aby to bylo hlučné, tudíž na zvyšenou spotřebu = hluk nepřistoupí.
U grafických karet do 200W stačí jeden 8PIN, u grafických karet do 350W stačí 2x8PIN. V kategorii vyského výkonu a tedy i vysoké spotřeby nemám problém s tím, když to bude mít spotřebu 600W a pořádný nehořící 16PIN konektor, ale určitě si takovou grafiku nepořídim a kdo ano, musí počítat s tím, že to tiché nebude.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404826
+
Stale si myslim, ze jeden univerzalny konektor, ktory pokryje vsetky GPU je lepsie riesenie ako drzat sa starsich konektorov.
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Stale si myslim, ze jeden
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
21. 3. 2023 - 10:42https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseStale si myslim, ze jeden univerzalny konektor, ktory pokryje vsetky GPU je lepsie riesenie ako drzat sa starsich konektorov.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404844
+
8PIN je univerzální konektor. Když to má větší spotřebu, tak se jich může několik přidat.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
8PIN je univerzální konektor.
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
21. 3. 2023 - 13:05https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse8PIN je univerzální konektor. Když to má větší spotřebu, tak se jich může několik přidat. https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404876
+
Lenze v dobe ked bol 8 Pin vytvoreny a zacal sa pouzivat, tak bola spotreba grafik na inej urovni nez je dnes. Je len logicke, ze sa nahradi novsim konektorom, ktory bude v sulade so sucasnymi potrebami.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Lenze v dobe ked bol 8 Pin
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
21. 3. 2023 - 14:42https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseLenze v dobe ked bol 8 Pin vytvoreny a zacal sa pouzivat, tak bola spotreba grafik na inej urovni nez je dnes. Je len logicke, ze sa nahradi novsim konektorom, ktory bude v sulade so sucasnymi potrebami.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404892
+
on ten 16pin stejně moc dlouho nevydrží. Je jen otázkou času, než přijdou chipletové grafiky se spotřebou >1kW. Osobně nemám problém s grafikou, která bude mít 8x8pin.
Bude to jen náhrada za 4-way SLI
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
on ten 16pin stejně moc
Maor https://diit.cz/profil/abc-cba
21. 3. 2023 - 12:45https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseon ten 16pin stejně moc dlouho nevydrží. Je jen otázkou času, než přijdou chipletové grafiky se spotřebou >1kW. Osobně nemám problém s grafikou, která bude mít 8x8pin.
Bude to jen náhrada za 4-way SLIhttps://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404871
+
Grafiky se spotřebou nad 1kW nebudou, nemáš na to v PC prostor to uchladit. A nebavíme se o nějakém rigu, ale o hracích grafikách pro domácí PC.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Grafiky se spotřebou nad 1kW
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
21. 3. 2023 - 13:06https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseGrafiky se spotřebou nad 1kW nebudou, nemáš na to v PC prostor to uchladit. A nebavíme se o nějakém rigu, ale o hracích grafikách pro domácí PC.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404877
+
Při nutných rozměrech chladiče takových karet je uplně jedno, jak ten konektor bude velký. Jediný problém je jeho unikátnost, aby tam pak okurky necpali třeba 24 pin z desky :-). Další věc je, zda nejít nahoru napětím.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Při nutných rozměrech
r23 https://diit.cz/profil/r23
21. 3. 2023 - 13:08https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskusePři nutných rozměrech chladiče takových karet je uplně jedno, jak ten konektor bude velký. Jediný problém je jeho unikátnost, aby tam pak okurky necpali třeba 24 pin z desky :-). Další věc je, zda nejít nahoru napětím.
https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404878
+
Tiez ako ostatni si nemyslim, ze by vznikali grafiky s takou spotrebou. Aspon nie pre domacnosti. Ale kedze sa spotreba grafik od zavedia 8Pinu zvysila na inu uroven, tak je normalne, ze sa nahradi novsim konektorom. Teda preco mat 8x8 Pin konektorov, ked mozes mat 2 alebo 3 konektory, pre karty s takouto obrovskou spotrebou? Proste doba pokrocila. Vacsinu trhu aj tak dlhodobo pokryje jeden 16pin, co je zasa lepsie ako mat 2 ci 3 8piny.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tiez ako ostatni si nemyslim,
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
21. 3. 2023 - 14:47https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseTiez ako ostatni si nemyslim, ze by vznikali grafiky s takou spotrebou. Aspon nie pre domacnosti. Ale kedze sa spotreba grafik od zavedia 8Pinu zvysila na inu uroven, tak je normalne, ze sa nahradi novsim konektorom. Teda preco mat 8x8 Pin konektorov, ked mozes mat 2 alebo 3 konektory, pre karty s takouto obrovskou spotrebou? Proste doba pokrocila. Vacsinu trhu aj tak dlhodobo pokryje jeden 16pin, co je zasa lepsie ako mat 2 ci 3 8piny.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404894
+
Když už kvůli spotřebě měnit konektor a další věci v definici PCI, proč zůstávat u 12V?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Když už kvůli spotřebě měnit
melkor https://diit.cz/profil/valter-mayer
21. 3. 2023 - 19:13https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseKdyž už kvůli spotřebě měnit konektor a další věci v definici PCI, proč zůstávat u 12V?https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404913
+
21. 3. 2023 - 21:09https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseOn by možná celý ATX stál za revizi...
https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404924
+
Sucasny stav stale vychadza z toho, co bolo kedysi pricom HW sa medzitym posunul trochu dalej. Takze revizia vsetkeho co je treba a kde to dava zmysel, by kludne mohla prist.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Sucasny stav stale vychadza z
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
21. 3. 2023 - 21:29https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuseSucasny stav stale vychadza z toho, co bolo kedysi pricom HW sa medzitym posunul trochu dalej. Takze revizia vsetkeho co je treba a kde to dava zmysel, by kludne mohla prist.https://diit.cz/clanek/intel-pripravuje-bezpecnejsi-revizi-16pin-12vhpwr-konektoru/diskuse#comment-1404926
+
nekde jsem cetl, ze prvotni navrh delal intel a jeste pred adou to mel davat do svych akceleratoru v serverech
ale nevim jestli je to pravda
a kdo tady obhajoval ten konektor ze je v poradku at se chyti za nos, ze jo adame, stejne jako 8GB vram staci vsem ze jo adame, btw. diablo4 chce min. 8GB vram na high textury a nevim jestli je to bug nebo ne, ale chce i 32GB ram pro high textury
To by mne zajímalo, jak jsi na to tvrzení přišel, že prvotní návrh dělal Intel a používal ten konektor v serverových gpu.
Koukal jsem na akcelerátory od Intelu a dělá řadu Flex do malých PC serverů. Ty mají TBP 75W a 150W a těm by měl stačit i jen šestipin. Výkonnější řada MAX jsou karty typu blade pro datacenta s BP 300W až 600W. A tyhle desky používají speciální napájecí konektory (viz druhý odkaz dole) a podle videa na stránce Max karet to vypadá, že pro napájení používají i samostatný rozvod napájení dvojicí tlustých přívodů (modrý+červený) připojených zpředu karty.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/details/discrete-gpus/d...
http://www.alltopconnector.com/en-global/Product/products/subCategory/15/1
myslim, že na videocardz to bylo, ale když jsem dohledával nějaký detaily nic sem nenašel, tak to je asi nějaký hoax
Ten nový, problémový 16-ti pin vychází z 12-ti pinu, který prvně použila nVidia na Founders Edition kartách řady 3000 v roce 2020, jen k němu byly přidány 4 signalizační piny. Intel ten 16-ti pin určitě nenavrhl, jen ho přidal do ATX standardu napájecích zdrojů, který historicky spravuje.
Ono mu v podstatě nic jiného ani nezbylo, když ho ve standardizační organizaci PCIe-SIG schválili. Tam ho prosadila nVidia s podporou Dellu. Dokazuje to prinscreenem hlavičky požadavku na zařazení do standardu v http://jongerow.com/12VHPWR/, který zveřejnil člověk prcující v oboru napájecích zdrojů viz jeho profesní historie na http://jongerow.com.
AMD nový konektor nepoužívá a dá se čekat, že ho nepodpořila. Ale nVidie je v PCIe-SIG největším a nejspíš nejvlivnějším výrobcem GPU a ostatním členům PCIe-SIG jsou napájecí konektory pro GPU nejspíš celkem ukradené. Stačí se podívat jaké firmy mají v organizaci vliv a jaké je profesní zaměření jejich zástupců. Ti se zabývají hlavně řadiči, sběrnicemi a komunikačními protokoly. Třeba za Intel je tam Dr. Debendra Das Sharma, který je expertem na architekturu I/O subsystémů a rozhraní viz https://pcisig.com/membership/about-us/board-directors.
Jinak ta úprava kontaktů je jen snaha uhasit největší průser, ale ne koncepční řešení. Podle chování konektorů ve velmi důkladném testu na Hardware Unboxed není problém v povytažení konektoru a to bez ohledu na výrobce a konstrukci. Větší průšvih je, když není zachována SOUOSOST zásuvky a zástrčky. Protože přenést plnou zátěž 600w bez velkého zahřívání zvládaly i pouhé 2 kontakty ze 6-ti. Výkonová rezerva u 6-ti kontaktů je tedy asi celkem dostatečná.
Příčinou problémů je zjevně vyosení konektoru bočním tlakem, které způsobí pootevření pružných kontaktů zásuvky. Pak se totiž celý proud místo spojením po celé délce kolíku přenáší jen přes bodová spojení kontaktů zásuvky u paty a na druhé straně u špičky koliku zástrčky. Jenže identifikaci takového vyosení bohužel technicky nejde vyřešit signalizačním kolíkem.
Změnou konstrukce kontaktů v zásuvce se dosáhne jen toho, že se částečně přizpůsobit vyhnutí osy kolíku a udržet kontakt pokud možno na co největší délce kolíku. Ale to je pouze částečné řešení. Lepší by bylo použít masivnější konektor, jenže to by znamenalo změnu rozměrů a tedy i ztrátu zpětné kompatibility s těmi nyní už nasazenými konektory.
Možná by ale šlo udělat bez změny rozměrů aspoň pevnější zámek konektoru, který by tlačil zástrčku do zásuvky tak silně, aby jejich čela seděla pevně na sobě a bránilo se tak vyosení. Každopádně nVidia protlačením své nesmyslně malé verze konektoru ve standardizační organizaci PCIe-SIG nadělala ostatním zbytečně celkem dost problémů. A přitom nebyl žádný technický důvod proč konektor dělat nevhodně malý. Zvlášť když se člověk podívá, jak obludně velké dělá nVidia grafiky, aby je zvládla uchladit.
Jediná rozumná myšlenka na novém řešení je použít pro signalizaci jen malé piny místo těch masivních, které se používají na napájení. V osmipinu byly 2 silové kontakty zabrány signalizací. Sice mohli sloužit zároveň jako země, ale kdyby se jeden z nich nahradil napájecím napětím, mohl se výkon konektoru zvýšit o 33% bez změny zátěže kontaktů. Kdyby nový konektor vycházel konstrukčně z osmipinu, trochu se zvýšila zatížitelnost kontaktu a případně se přidal jeden napájecí pár, bylo by to určitě mnohem lepší než to nové dvanáctipinové tintítko.
Není bez zajímavosti, že konkrétní technické provedení kontaktů se ve standardech nikdy neřešilo. A nebylo původně ani pro ten 12pin od nVidie. A tím jsem si jistý protože jsem po provalení skandálu informace o provedení kontaktů v ATX specifikaci velmi důkladně hledal. Ty dvě ukázky z mnoha možných řešení kontaktu a doporučením použít 4 pružinové byly do standardu doplněny opravdu jako dodatečná snaha uhasit největší průser.
Standardy řeší obvykle jen to, co by mohlo ohrozit kompatibilitu produktů různých výrobců (základní rozměry, umístění a význam signálů, časování, maximální povolený výkon konektoru a proud kontaktem,...). Ale neřeší technologické provedení těla konektorů ani jejich kontaktů, protože předpokládá, že výrobci konektorů vědí co dělají. Nanejvýš se stanovují minimální materiálové požadavky, aby někdo nedělal třeba kontakty z papírového ocelového plechu s tím, že to standard nezakazuje. Pro předchozí 6pin, 8pin a původně i pro 12pin byl uveden požadavek provedení jako pocínovaný kontakt z fosforobronzu, což je míněno jako technologické minimum.
A o tom, že výrobci konektorů vědí, co dělají, svědčí i jejich doporučení k používání toho 12pinu, která i prosákla na veřejnost. V nich se zakazuje nevhodné ohýbání kabelů a boční tlaky na konektor, které mohou způsobit zhoršení kontaktu a proudové zatížitelnosti pod zaručovanou mez. O tomhle hoši z nVidie museli velmi dobře vědět a přesto prosadili svůj poddimenzovaný konektor do standardu. Inu komu není rady, tomu není pomoci.
Pokud se uživatel chce vyhnout problémům měl by natvarovat a nejlépe i vyvázat přívodní dráty ke grafice tak, aby nevznikaly boční tlaky na konektor a tedy nebezpečí nesouososti zásuvky a zástrčky.
edit tak to není bug, pokud je víc ramky tak si to vezme o 10GB víc ramky
Myslím, že daleko spíš jde o to, že se ve spotřebce prostě používají levné konektory, které to hraniční zatížení nedají (zlacení, přítlak atd...).
Před časem jsem si dal práci s testováním USB-C, a nominální proudy (ještě dlouhodobě) spousta z nich nedá a začnou se ohřívat.
USB-C je skvela ukazka toho, jak nema vypadat napajeci konektor.
Predpokladam, ze pristi generace GPU se vrati ke staremu dobremu 8pin.
Ono by stačilo 8pin přeznačit ze 150W na 300W a bylo by.. ten konektor by stačil i na 500W ikdyž už s odřenýma ušima
V případě potřeby vyššího příkonu by šlo vedle přidat další 6/8-pin a bylo by po problému. Jen by byl potřeba zdroj s potřebnými kabely.
Naco nam je jeden konektor, ktory by zvladol napajat GPU, ked ich mozeme mat starych dobrych 3 a viac? Asi takto to vyzera ked sa myslenie zatieni pri vsetkom, kde sa objavi slovo NVIDIA. :-D Aj napriek prvotnym nezdarom (kde aj tak drviva vacsina kariet funguje bez problemov, tych so zhorenymi kablami bolo menej ako sa ich bezne kazi za normalnych okolnosti), je myslienka mat iba jeden univerzalny konektor, ktory potiahne kazdu GPU, dobra.
Nevidim jediný důvod k tomu, proč by 100W grafika měla táhnout zbytečně 12 žil tlustého kabelu (ne)zvládajícího 500W příkonu.
Naopak ideální je stávající situace, kdy si dám tolik 8PIN kabelů, kolik potřebuju. Já například mám od zdroje vedené 2x8PIN a o víc nestojim. Řešení grafické karty vždy navrhu tak, aby grafika víc než 2x8PIN nechtěla. Pokud bych pořizoval RTX 4080, tak zase vezmu takovou, která má redukci na 2x8PIN. Holt tam bude ta zbytečná redukce navíc, je to hloupé, ale já s tím nic nenadělám.
Spotreba grafik stupa aj napriek prechadzaniu na nizsie vyrobne procesy. Aj prechod na lepsiu vyrobu sa spomaluje. Donekonecna sa zmensovat neda. Bud chceme nizku spotrebu, kde ti bude stacit 1x8pin alebo medzigeneracne narasty vykonu, na ktore sme zvyknuti. Ovela viac ludi by sa stazovalo, ak by vykon stupol iba k 20 ci 30% a nie obvyklych 50% a viac. A kludne moze aj 100W grafika pouzivat na napajanie kabel, aky maju grafiky so 400W a viac spotrebou. Povedal by som, ze je to aj priprava na buduce generacie grafik. Tiez si myslim, ze ho neskor zacne pouzivat aj AMD.
Tiez si myslim, ze ho neskor zacne pouzivat aj AMD...
Také jsem onehdá poslouchal tvrzení jednoho Zlobra, že AMD taky přejde na pastu místo pájky pod heatspreaderem... :)
To sa podla mna porovnavat neda. Prejst z pajky na pastu by bol krok spat. Toto si ale myslim, ze je cesta k lepsiemu. Jeden univerzalny konektor pre vsetky GPU.
Jeden konektor vládne všem.
Jeden jim všem káže.
Jeden všechny přivede.
A svým proudem svaří.
Tam v zemi nVidia ...
Nemusi. Kludne si ich mozeme narvat na GPU 10. Hlavne ze to nebude mat nic spolocne s firmou NVIDIA. Urcite aj to ma svoju logiku. Napadlo ta aspon na sekundu, ze tato diskusia nie je o NVIDIi?
A mělo by?
nVidia je subjekt, který vahou svého tržního podílu protlačuje věc, o které ví, že není lepší. Je jenom více "sexy". Vítězství dizajnu nad funkčností.
Mám snad z toho být nadšen?
Preco by si mal byt nadseny? Ved je to len blby konektor. A co je lepsie? Opat ta ista otazka. Je lepsie zapajat 3 konektory alebo jeden? Nie je to lepsie minimalne z praktickeho hladiska? Dalsia vec je, ze nejaky cas potrva, kym bude na trhu dostatocny pocet zdrojov s tymto konektorom a nebude treba pouzivat redukcie. Dovtedy tu bude minimalne jedna dalsia generacia grafik, ktora mozno uz bude naozaj v hernom high ende cipletova a zaklad spotreby sa opat posunie vyssie. Preco podla teba nie je lepsi posun ku konektoru, ktory bude v sulade s modernym HW a je to podla teba iba "sexy" (pretoze je to jasne tvoj nazor, ktory z nejakeho dovodu zosobnujes do NVIDIi)? Ja by som totiz pisal to iste aj keby tento konektor tlacilo AMD co u teba pochybujem. Okrem toho novy konektor chce pouzivat aj Intel. A je dost smiesne, ze sa v diskusiach k tejto teme z velkej casti neriesi praktickost tohto riesenia, ale iba to, kto ho tlaci. Samozrejme ti isti fandivia AMD, ktori zvyknu hateovat vsetko okolo NV, su proti.
Jako osoba s technickým vzděláním zkrátka nejsem nadšen, když se technicky hořší řešení protlačuje netechnickými způsoby.
Barva loga v tom nehraje roli.
V com je to riesenie technicky horsie? Resp. technicky horsie voci comu? Novy konektor proti 8pinu dokaze pretlacit viac Watov do grafickej karty, co je vyhoda a dalsia vyhoda, ktora z toho priamo vyplyva je, ze bude stacit mat menej konektorov na zdroji aj grafickej karte. V com je teda kriticka nevyhoda, ktora by toto riesenie mala diskvalifikovat?
Co sa tyka pretlacovania, netechnickym sposobom myslis to, ze sa NV rozhodla pouzit tento konektor na nove GPU, aby si v podstate vynutila jeho pouzivanie? Ako by mal vyzerat technicky sposob pretlacania?
Spotřeba grafik se nijak razantně zvyšovat nebude. Dojde-li k tomu, že nižší výrobní procesy nebudou nijak výrazně lepší, co se týká efektivity, tak se holt vývoj zpomalí, ale rozhodně nebude saturován vyšší spotřebou.
Je to jednoduché, se zvyšující se spotřebou (přikonem) stoupá nejen výkon, ale i vývin odpadního tepla a teda nároky na chlazení. Jenže chladiče se nijak významně nevyvíjí a jsou +- pořád stejného chladícího výkonu a nakonec i stejné hlučnosti.
Obecně si lidé hodně pochvalují PS5 nebo XboxSX, že jsou méně hlučné. To samé mají lidé i u herních počítačů, nechtějí, aby to bylo hlučné, tudíž na zvyšenou spotřebu = hluk nepřistoupí.
U grafických karet do 200W stačí jeden 8PIN, u grafických karet do 350W stačí 2x8PIN. V kategorii vyského výkonu a tedy i vysoké spotřeby nemám problém s tím, když to bude mít spotřebu 600W a pořádný nehořící 16PIN konektor, ale určitě si takovou grafiku nepořídim a kdo ano, musí počítat s tím, že to tiché nebude.
Stale si myslim, ze jeden univerzalny konektor, ktory pokryje vsetky GPU je lepsie riesenie ako drzat sa starsich konektorov.
8PIN je univerzální konektor. Když to má větší spotřebu, tak se jich může několik přidat.
Lenze v dobe ked bol 8 Pin vytvoreny a zacal sa pouzivat, tak bola spotreba grafik na inej urovni nez je dnes. Je len logicke, ze sa nahradi novsim konektorom, ktory bude v sulade so sucasnymi potrebami.
on ten 16pin stejně moc dlouho nevydrží. Je jen otázkou času, než přijdou chipletové grafiky se spotřebou >1kW. Osobně nemám problém s grafikou, která bude mít 8x8pin.
Bude to jen náhrada za 4-way SLI
Grafiky se spotřebou nad 1kW nebudou, nemáš na to v PC prostor to uchladit. A nebavíme se o nějakém rigu, ale o hracích grafikách pro domácí PC.
Při nutných rozměrech chladiče takových karet je uplně jedno, jak ten konektor bude velký. Jediný problém je jeho unikátnost, aby tam pak okurky necpali třeba 24 pin z desky :-). Další věc je, zda nejít nahoru napětím.
Tiez ako ostatni si nemyslim, ze by vznikali grafiky s takou spotrebou. Aspon nie pre domacnosti. Ale kedze sa spotreba grafik od zavedia 8Pinu zvysila na inu uroven, tak je normalne, ze sa nahradi novsim konektorom. Teda preco mat 8x8 Pin konektorov, ked mozes mat 2 alebo 3 konektory, pre karty s takouto obrovskou spotrebou? Proste doba pokrocila. Vacsinu trhu aj tak dlhodobo pokryje jeden 16pin, co je zasa lepsie ako mat 2 ci 3 8piny.
Když už kvůli spotřebě měnit konektor a další věci v definici PCI, proč zůstávat u 12V?
On by možná celý ATX stál za revizi...
Sucasny stav stale vychadza z toho, co bolo kedysi pricom HW sa medzitym posunul trochu dalej. Takze revizia vsetkeho co je treba a kde to dava zmysel, by kludne mohla prist.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.