Jak reklamovat pevné disky?
Mimo klasických listin, jako je kopie faktury a záručního listu je tu ještě jeden důležitý doklad, bez kterého vám asi většinou reklamaci neuznají. Je to výpis testovacích nástrojů pro pevné disky přímo od výrobců. U AT Computers určitě, u těch dalších zatím nevíme, ale je dost pravděpodobné, že budou postupovat stejně. Určitě se vám chvíle věnovaná otestování vyplatí, minimálně ušetříte za poštovné. Co je tedy třeba:
Western Digital
Stáhněte (181kB) si testovací nástroj NECSCAN. Proveďte Extended test. Je-li pevný disk v pořádku, uvidíte výsledek:
Final Status Code: 00000 - Passed
IBM
Stáhněte (2,2MB) si testovací nástroj Drive Fitness Test. A proveďte Advanced test. Je-li pevný disk v pořádku, uvidíte výsledek:
OPERATION COMPLETED SUCCESSFULLY, RETURN CODE = 0x00
Seagate
Stáhněte (1,7MB) si testovací nástroj SEATOOL. A proveďte Seagate Extended Diagnostic -> Generic Full Diagnostic. Je-li pevný disk v pořádku, nesmí být "failed" u žádného testu (viz Seagate.log, Advlog.log).
V případě, že výsledek ukazuje na závadu hodnou reklamace, udělejte výpis, který k disku přibalte. Prodejce pak ještě doporučuje, je-li to možné, vyzkoušet test i na jiném počítači s jiným IDE kabelem.
Tento návod je sice jen pro pevné disky značek Western Digital, IBM a Seagate. Platí však stejně i pro ostatní značky. Obdržíme-li doplňující informace od dalších dovozců, doplníme je přímo do textu a o změnách budeme informovat v Bleskovkách.
Update 9.12.2002:
Samsung
Na Support stránce pro disky Samsung najdete testovací program Hutil.exe. Je tam také podrobný návod, jak při testování postupovat. Tato utilita slouží pro pevné disky řad: SpinPoint V30, V40, V60, V2040, P20 a P40.