Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Jak si povedou AMD RDNA 3 a Nvidia Lovelace? (asi vcelku podobně)

Ze by sme sa v H2 2022 dockali grafiky napr. AMD RX 7900XT, kt. by bola 4x vykonnejsia (a rovnako zrava) jak AMD RX 6900XT? Bolo by to pekne, ak by podobne zvysenie vykonu platilo aj o 6800(XT), buducich 6700, 6600 atd ...

Taky "low-end" 100-150W RDNA3 7700X za 2 stovky € s vykonom dnesneho 250W RDNA2 6900XT maximalneho monštra je pekna predstava.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Sni dál, další generace budou už jen Limited Edition pro zajištění recenzí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

NE! To uz je ta soucasna generace. Ta dalsi uz nepujde ani do vyroby, jen se to hodi na papir a bude tam jaky asi vykon by to melo, kdyby to mohl nekdo otestovat. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja mám grafiku súčasnej generácie a nie, recenzie nerobím. Takže si svoj trolling nechajte
https://paste.pics/b3abe0c606b8ed444c229a3930a3ef2f

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Pravda. Ty grafiky zapůjčené na recenze musí u někoho skončit. A součástí ujednání o převzetí grafiky je jistě i to, že zaplevelíte diskuze, aby to vypadalo, kolik jich mezi lidmi je :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

tak ja určite. Poctivo som si ju kúpil v Alze: https://paste.pics/BI6OB
uznávam že aktuálne si kúpiť grafickú kartu je problém, ale ludia ako RedMaX tu už niekoľko rokov vyplakávajú ako čakajú a teraz zase že nemôžu kúpiť, pritom medzi tým ako čakajú a tým ako je teraz nedostupnosť bola možnosť si nejakú grafiku uchmatnúť, že tak neučinili ich problém, ale nech tu nikto nepíše že neboli dostupné. Boli len sa rýchlo rozpredali, bohužiaľ.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

IMHO pořád je ve hře varianta, že stream procesory a veškeré 3D fixní prvky (TMU, ROP´s ) budou komplet v jednom jediném křemíku (čipletu) a multimediální část včetně dekodéru/encodéru, PCIe a obrazových výstupů v druhém kusu křemíku, analogie Ryzenu s jedním aktivním čipletem + IO die.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Což by určitě znamenalo modularitu v počtu 3D akceleračních čipletů, minimálně by byly verze s jedním a dvěma. A tím zlepšení nejen výtěžnosti, ale i pružnosti výroby.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

ty mi nerozumíš, jde o to, že nasazení čipletů pro čistě herní využití brání spousta omezení (The challenge is that unless we make it invisible to the ISVs [independent software vendors] you're going to see the same sort of reluctance. We're going down that path on the CPU side, and I think on the GPU we're always looking at new ideas. But the GPU has unique constraints with this type of NUMA [non-uniform memory access] architecture, and how you combine features... The multithreaded CPU is a bit easier to scale the workload. The NUMA is part of the OS support so it's much easier to handle this multi-die thing relative to the graphics type of workload".)

"We are looking at the MCM type of approach, but we’ve yet to conclude that this is something that can be used for traditional gaming graphics type of application."
David Wang, SVP engineering AMD, 2018

to nevylučuje použití např. dvou čipletů ve výpočetní oblasti , tedy s CDNA.

Ale u RDNA se IMHO použití čipletů ve smyslu rozdělení stream procesorů na dva nezávislé čiplety + centrální die jen tak brzy nedočkáme.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ak pôjde "do tuhého" tak predsa môžu vytiahnuť starý dobrý Crossfire(Xfire)...už tu raz bol, tak prečo sa nepresunúť na úroveň čipletov s nejakou úrovňou HW riadenia, napríklad vylepšený DX12 multi-adapter...v AAA tituloch to bude fungovať a u ostatných to bude aj tak jedno, lebo to zmákne aj s polovičným výkonom.

To že teraz AMD tvrdí, že jednoduché je to pre CDNA, ale obtiažne pri RDNA3, ešte neznamená, že je to nemožné aspoň s nejakou efektivitou dosiahnuť do funkčného stavu. Predsa teraz konkurencii neprezradia akou cestou sa chcú uberať, stačí, že vie o čipletovom dizajne, netreba jej ukázať aká presne verzia...Apropo..Infinity Cache tiež nieje 100%-ná výhra, ale väčšinou, to funguje skvele a navyše ak sa jej aj hry prispôsobia, tak to bude ešte lepšie.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Crossfire je starý, dobrý už tak ne. Rozhodně nejde o univerzální řešení a to pomíjím, že s tím byly i problémy ;).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

@zero8324 : "Ak pôjde "do tuhého" tak predsa môžu vytiahnuť starý dobrý Crossfire(Xfire)"

na to ale není potřeba čipletové zapojení, k tomu stačí dva GPU čipy na jednom PCB. Nicméně nějak mi uniká smysl opětovného použití dnes už zastaralé technologie, která má navíc řadu neduhů....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ak si ešte raz prečíťaš ten môj text vyššie, tak sa tam dočítaš aj o "istej forme hardware-ového (HW) riadenia", čo by bolo isté vylepšenie oproti Crossfire či DirectX Multi-adapter....a prečo by "Enhanced CrossFire" nemohol byť cesta ako prepojiť 2-4 čiplety s efektivitou povedzme 80-90%.

A prečo čiplety a nie ako postarom 2x GPU na jednej doske? No lebo je to na pleciach výrobcu čipu a nie na pleciach výrobcu karty, ktorý musí (alebo nemusí ak je to pre neho nerentabilné) vytvoriť nie jednoduchý návrh dosky a navyše takto to má kompaktné rozmery (napr. radeon Fury nano) a nie monštrózne rozmermi karty (cca 310mm na dĺžku ako pri R9 295x2).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Proč se trápit s oživováním něčeho, co nikdy pořádně nefungovalo, když by bylo možno využít multiGPU z DX12?

Jen se obávám, že ani to neprojde mezi "lid programátorský", dokud to někdo neimplementuje do některého z enginů pro hry.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Uvidíme. Ono když se chce, tak jde hodně věcí.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Čipletové spotřební grafiky jsou ekonomická nezbytnost. Psal to tu několikrát myslím Pjetro de - z jednoho waferu AMD dokáže vyrobit 650 chipletů Zen 3 a asi 99 Navi 21. I kdyby všechny vyrobené Navi AMD prodala jako Radeon 6900XT, tak utrží 100 000$ mínus náklady na výrobu PCB, paměti, marže prodejců, daně, cla, doprava. I kdyby všechny čiplety prodala v Ryzen 5600X, tak utrží 195000$ mínus náklady na I/O čiplet, marže prodejců, daně, cla, doprava.
Cla, doprava a marže prodejců budou +- stejné, náklady na I/O budou určitě o dost nižší než na PCB a paměti na grafické kartě, takže na jednom waferu procesorů vydělá AMD více jak 2x tolik, než na waferu grafik. A to srovnávám nejlepší scénář u grafik s nejhorším u procesorů, pokud bych srovnával 5800X a Radeon 6800, tak je to 292 000 vs 58 000, to je brutální rozdíl. V příští generaci při dalším očekávaném zvýšení ceny za wafer už by výroba spotřebních grafik přestala dávat ekonomický smysl, aspoň za ceny, které je běžný smrtelník ochoten utratit. Chipletové řešení je jediným východiskem, i za cenu určité výkonové penalizace se to prostě vyplatí, pokud se to udělá dobře. A AMD chiplety umí...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"A AMD chiplety umí..."

s GPU je to úplně jiné kafe než u CPU...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Upřímně by mě zajímalo proč? Ano, objem dat je u grafik řádově vyšší než u CPU, zpracovávají se jiná data, proces je vysoce paralelizovaný, ale stejně bych předpokládal, že tam je někde na začátku scheduler, který rozděluje práci mezi jednotlivé výpočetní bloky. Takže pokud systém "vidí" jeden scheduler, tak už by mělo být celkem jedno, jaká je struktura výpočetních bloků za ním, nebo jestli jsou na stejném kusu křemíku. Můžou tu být další problémy, jako řešení přístupu výpočetních bloků do paměti grafické karty, rychlost propojení jednotlivých chipletů GPU apod., ale to by mělo být s dnešními technologiemi řešitelné...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Se schedulerem problém není, ale nějak se do těch čipletů musí dostat data, se kterými pracují a to jsou alespoň u současných generací víc než o řád vyšší objemy oproti procesorům. High-end procesoru stačí ke komunikaci s pamětí cca 50 GB/s, high-end GPU kolem 768 GB/s. Tento poměr platí i pro datové přesuny na úrovni čipu, takže pokud se má čip rozdělit, je potřeba čiplety propojit rozhraním o 15× vyšší přenosové kapacitě než u CPU. Alternativou je hledat cesty, jak tyto přesuny eliminovat, snižovat jejich objemy, komprimovat je. Což patrně AMD dělá. I tak je to velký problém. Kdyby nebyl, měli bychom tu čipletová GPU už dávno.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud jde jenom o přenosové rychlosti, tak to by snad už nové technologie pouzdření jako interposery nebo EMIB měly zvládat. Kaby Lake G měl propojené GPU a HBM pomocí EMIB a zvládl 205GB/s, a to bylo před 2,5 lety. No, jsem zvědavý s čím AMD přijde a jestli mají současné leaky pravdu. Ale chiplety v grafikách přinesou ještě větší revoluci než v procesorech, takže se máme na co těšit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

„Ale u RDNA se IMHO použití čipletů ve smyslu rozdělení stream procesorů na dva nezávislé čiplety + centrální die jen tak brzy nedočkáme.“

To už záleží jen na tom, zda očekávaný termín vydání RDNA3 je pro tebe „brzy“ nebo ne :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud budou pristi AMD chipletove, tak by - v idealnim pripade - meli mit vyhodu lepsi ceny (zatimco Nvidia dost mozna bude mit vyssi vykon). I kdyz to cele zavisi na dostupnosti a taky na tom, nakolik se AMD a OEMka rozhodnou ryzovat...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a nie je to jedno? ich dostupnost bude este nizsia ako je dostupnost terajsej generacie

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No to asi tezko. Soucasna dostupnost je 0. Nizssi by uz byla jen zaporna ..... jako ze by by prodejce obchazel zakazniky, kterym predtim prodal kartu a tu jim sebral? Nebo jak si predstavujete zapornou dostupnost?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Čipletový design umožňuje využiť násobne väčšie množstvo tranzistorov bez nutnosti vyrábať veľké monolity, čo prinesie veľký posun prakticky vo všetkých oblastiach: výkon, výťažnosť a cena, efektivita... Ak NVIDIA nedokáže prieniesť cipletový desing, AMD jej znateľne odskočí... Nikto snáď nepocybuje o tom, že súčasné AMD dokáže potenciál tejto technológie využiť.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AMD má pravděpodobně docela náskok v implementaci sběrnice pro komunikaci mezi chiplety. Zajímalo by mě jaký je minimální energy budget pro NVLink 3 se 4 linkami a rychlostí 25GB/s v porovnání s IF3. To má rychlost 30GB/s na 16 linkách, takže běží výrazně pomaleji, ale taky je navržené na nízkou spotřebu a latenci.

Nevíte někdo jak je NVLink 3.0 udělaný? Vzhledem k počtu linek mi přijde, že by mohl běhat na 2x vyšší frekvenci než GPU a nebo být clockovaný nezávisle. Dostat se k detailům obou sběrnic je docel složité a porovnání je ještě horší, protože nVidia miluje margetingové sčítání. Například 1Gbit ethernet je podle nVidie 2Gbit TOTAL a možné ještě trochu víc ;), protože přece 1Gbit tam a 1Gbit zpátky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A já pořád, proč mi připopmínali, abych si po jakémkoliv jednání s nVidia nezapomenul přepočítat prsty ...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Mám takový pocit, že jestli chtějí "všichni" (AMD, nV, Intel) vyrábět na 5nm u TSMC (nebo že by nV využila 5nm Samsungu?), tak stejně nebude na trhu "nic" a já pojedu furt na své "stoleté" GTX1060 3GB kterou jsem před 2(3?) roky koupil od známého za 2 litry. Ale co, stejně není na "hraní" moc času

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No ja by som rád aktuálny Radeon HD 7970Ghz upgradoval na RX 7900XT ...bolo by to zaujímavé zlepšenie :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Jak si povedou AMD RDNA 3 a Nvidia Lovelace? (asi vcelku podobně)"

Ano, oboji zase bude jen na papire. :-/

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

"(jen není jasné, zda se týká rasterizace, nebo jen raytracingu)"

dal bych si pozor na to "JEN raytracingu". To evokuje, že snad RT výkon je dle Vás méně důležitější než rasterizační, za což jedna nejmenovaná firma odebírá redakcím přístup ke kartám. Ale buďte v klidu, i pokud by se to stalo Vám, rozhodnutí může být přehodnoceno, až opět začnete sdílet vizi této nejmenované firmy

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Hlavně aby byly dostupné a s cenovkou která jim patří to bude pro začátek stačit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.