Apple nemá proti Samsungu co nabídnout, míní John Sculley, chce to nižší ceny
Apple v prosinci omezil výrobu iPhone 5 o 30 % a z původně plánované objednávky 65 milionů displejů na první kvartál odebere pouze polovinu. John Sculley vidí problém ve dvou bodech. První je cenová politika Applu, která zkrátka nemůže oslovit širší masy a především pak nechává východní trhy (ve kterých leží potenciál kolem $6,5 miliardy) napospas konkurentům.
Bývalý CEO nežádá slevy aktuálních modelů, ale nové modely pro nižší cenové relace, které má konkurence dávno v nabídce (o vývoji levného iPhonu pro Indii se již nějakou dobu spekuluje). Druhý bod se týká Samsungu, Sculley jej nazval nezvykle dobrým konkurentem a připomněl, že někdejší náskok Applu oproti této značce se již vytratil.
Apple iPhone 5: V prosinci byla výroba omezena o 30 %, pro první kvartál pak na polovinu
I když je zřejmé, že Sculleyho doporučení by v krátkodobém horizontu jistě firmě pomohla, máme určitou obavu, že by nepomohla značce jako takové a tedy dlouhodobým trendům. iPhone a iPad mají jméno postavené na určité formě exkluzivity, kterou se řada jejich majitelů snaží odlišit. Pokud by Apple nabídl tyto značky i v nízkých cenovým relacích, riskoval by tím jistou devalvaci svého loga v očích stávajících zákazníků.
Problém Applu proto vidíme trošku někde jinde. Jméno svých produktů postavil na tzv. „must-have features“, tedy prvkům, které jsou v nějakém směru (v danou dobu) výrazně před konkurencí a díky nimž i v očích (technologického) laika vynikají. Tu retina displej, tam nejlepší integrovaný fotoaparát a podobně. Poslední novinky včetně iPhonu 5 již tyto prvky postrádají a Apple se fakticky zařadil mezi řadové výrobce, kteří vytvářejí nové produkty sadou drobných vylepšení těch starých (míníme kroky typu o 5 % vyšší rozlišení, o 10 % vyšší výdrž baterie, o půl palce větší úhlopříčka a podobně). Model řadového výrobce s omezeným portfoliem a prémiovými cenami nemůže ani dobře zavedená značka sama o sobě držet při životě, takže má Sculley pravdu minimálně v tom, že Apple bude muset k nějaké změně přistoupit. Buďto půjde stejnou cestou jako ostatní výrobci (což nebude nic snadného), nebo nabídne nápady a novinky podobného kalibru, s jakými se zapsal na trh (což je jistě ještě těžší).