Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Katalogy stále fungují, jen se pro SEO už moc nepoužívají

PR článek
Ve článku malinko zavzpomínáme na dobu, kdy SEO vládli registrátoři do katalogů a za pár stovek korun jste měli přední pozice ve vyhledávačích. Je situace dnes jiná a lepší? Ptáme se Michala Kuchaře - SEO konzultanta.

Pokud mě tedy zavolá nějaká firma, že mě provede zápis do katalogu, pro zlepšení SEO mám souhlasit?

Ne, to jistě ne. Tedy spíše lépe řečeno, nekupujte zápis kvůli SEO. Jsou jiné důvody proč placený zápis mít. Zdali je pro Vás vhodný, je jiná otázka. Zápisy do katalogů byla doména především minulých časů. Na trhu byli tisíce katalogů, často nabízející velmi podobný obsah a byla to nejlevnější metoda, jak získat zpětný odkaz. Nyní je situace malinko jiná. Katalogy mají stále svůj smysl, ale často se již neskloňují s pojmem SEO.

Mají tedy katalogy efekt na SEO?

Ano, mají. Ale často je efekt relativně malý. Určitě má cenu registrovat se do nejznámějších www katalogů. Velká část u nich má i svoji návštěvnost a pro SEO Vám to malinko pomůže. Ale dnes se link building již dělá jinou formou.

Vy jste dříve www katalogy používali.

Ano, musím říci, že jsme patřili i mezi přední firmy v této činnosti. Zápis do katalogů jsme realizovali za velmi drobnou částku - pod 1,4 Kč/katalog. Měli jsme i spolupráce, kde jsme šli mnohem níže.

Při takto nízké ceně se dalo vydělat?

Ano a velmi dobře. Šlo o to, že jeden web jste registrovali do tisíce katalogů, pak i drobná částka měla smysl. Měli jsme vytvořený velmi propracovaný systém, kdy jsme sloužili jako dodavatel těchto odkazů pro mnoho velkých firem a náklady jsme měli velmi nízké.

Takže zlatá doba pro link building?

Na jednu stanu na toto rád vzpomínám. Práce to byla snadná, výsledky poměrně lehce a levně získané. Na druhou stranu to vše bylo malinko monotónní.

Jak jste dále pokračovali?

Již v době katalogů jsme dále naši nabídku rozšířili o PR články. Opět nádherný business. Napsalo se pár variant PR článků a poté se ručně nebo automaticky vložily na několik desítek webů a efekt byl ještě lepší než u www katalogů. I zde jsme provozovali stovky těchto webů, než došlo na logický krok Google - tedy první nasazení stáda zvířátek, která od základu změnila postupy.

Zde myslíte patrně aktualizace jako byli tučňák a panda?

Ano, přesně tak.

Takže konec Vaší činnosti?

To zdaleka ne. Člověk se musel jen přizpůsobit. Opustit postupy, podle kterých pracoval dříve a začít přemýšlet, jak to dělat jinak a lépe. Především kvalita - to je již dlouhá léta skloňované slovo ve spojitosti s link buildingem.

V čem jste tedy změnili Vaše postupy?

Především jsme přestali řešit www katalogy. Jejich efekt byl minimální. Zajímavé je, že poptávka byla stále poměrné vysoká. I dnes občas narazíme na to, že klient danou službu hledá. Zaměřili jsme se především na PR články a dnes tvoří stěžejní typ odkazů, které používáme.

A v čem jsou jiné než dříve?

Nejvíce viditelnou změnou byla duplicita článků. Najednou nebylo možné jeden článek dát na 2 a více webů. Samotné weby najednou neměly takový efekt jako dříve. Začali jsme tedy budovat své vlastní www magazíny, kde jsme kladli důraz na kvalitu obsahu a webu. Stejně tak jsme našli několik partnerů, se kterými jsme navázali spolupráci. Odkazy je nutné budovat kvalitně, jinak to nejde.

Jaká doba je z Vašeho pohledu lepší?

Těžkou soudit. Dříve bylo SEO pro mnoho firem, dle mého názoru, více cenově dostupné. Náklady na link building byli podstatně nižší, než je tomu nyní. A za pár tisíc korun se dala návštěvnost webu vystřelit až do oblak.

Z pohledu uživatele je však dnešní doba o mnoho lepší. Výsledky jsou podstatně kvalitnější. Pokud dříve šlo za pár měsíců a pár tisíc korun dostat web na přední pozice, jak asi weby vypadaly. Dneska jsou přední pozice dané měsíčním i ročním snažením, za kterým již často nestojí jeden student, co má čas a registruje web do tisíce katalogů, ale jsou výsledkem mnoha hodin práce týmu lidí nebo jednotlivců, kteří jsou skutečnými odborníky. A to je vlastně dobře. Kvalita je přeci lepší než kvantita.


Autorem článku je Michal Kuchař - SEO konzultant zaměřující se na SEO od roku 2009 a majitel společnosti SEOlight s.r.o. nabízející především SEO.