Klame Matrox své zákazníky?
Na tuto změnu ve specifikaci se lze dívat dvěma způsoby: negativně i pozitivně. Nejprve si probereme to negativní hledisko. Jak většina komentátorů tuto zprávu správně hodnotí, Matrox něco slíbil a nedodržel to. Sice samotný chip asi ony Vertex Shadery ve verzi 2.0 podporuje, tak nikdy nevznikly (a téměř jistě ani nevzniknou) ovladače, které by toho dokázaly využít. Je to tedy jasné oklamání zákazníků a za to si Matrox zasluhuje, abychom jeho karty nadále nekupovali. A kdo ví, možná nějaký ze zákazníků v Americe bude tak naštvaný, že na Matrox podá žalobu.
Na celou věc se však lze dívat i jinak a bohužel toto hledisko u komentářů ohledně této úpravy ve specifikaci nebývá zohledněno. Matrox má, stejně jako jakákoliv jiná firma, pouze omezené prostředky na vývoj nového hardwaru a softwaru k němu (i když v jeho případě toto omezení bude asi znatelnější než například u nVidie a ATI). Implementace podpory Vertex Shaderů dle DirectX 9 specifikace by vývojářům zabralo nemalý čas, který je vhodnější využít jinde, například přípravou ovladačů pro profesionální aplikace. A proč je to vhodnější? Zkuste se zamyslet a ukázat, která hra, nebo aplikace jede na DirectX 8.1, ale využívá Vertex Shadery z DirectX 9. Myslím si, že žádnou takovou nenajdete. Proč by tedy mělo smysl dělat něco, co by nikdo nikde nemohl využít?
Ono je to ale ještě trochu složitější. Fakt, že žádná taková hra, ani aplikace neexistuje je samozřejmě svázán s tím, že žádný takový hardware (s ovladači) neexistuje, takže si vývojáři buď vyberou DirectX 8.1, nebo DirectX 9. Kdyby Matrox udělal ovladače, které by DirectX 9 Vertex Shadery podporovaly, pak by se možná našli nějací ti programátoři, kteří by toho mohli využít. Jenže tady narážíme na jiný problém a sice na (ne)rozšířenost grafických karet s chipy Parhelia a Parhelia-LX. Kdyby jich bylo bývalo více, pak by vývojářům stálo za to, aby pro ně optimalizovali své tituly, ale za současného stavu to očekávat nelze.
Já jsem vám tu tedy nastínil oba pohledy na tuto událost, ten pozitivní i ten negativní. A je pouze na vás, zda-li si o Matroxu budete myslet, že na své zákazníky myslí, či je naopak přehlíží.
PS: Abych byl zcela objektivní, tak ještě musím připomenout, že toto není první takový problém Matroxu. V době, kdy uvedl na trh G200, tak ač šlo o velmi dobrý a konkurenceschopný chip, trpěl jedním zásadním nedostatkem: OpenGL ovladači. Jestli mne paměť neklame, tak ty byly k dispozici až se zhruba ročním zpožděním.
Diskuse ke článku Klame Matrox své zákazníky?