Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k KLANG: Linuxový zvukový systém pro 21. století

Jsem pravidelnym a prevazne spokojenym uzivatelem *nix systemu, takze kazdy kdo by chtel flamovat na nasledujici dotaz muze jit rovnou do pr*ele.
Nejde v tomhle pripade o stejny princip, ktery zvolil MS pred par lety u NT6.0 kernelu? Integrace zvukoveho systemu primo do kernelu stala napr. za odpisem EAX a odeslanim Creative na cestu do zapomneni.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Alsa je součástí kernelu už je od začátku, takže o to nejde. V kernelu není PulseAudio, které není náhradou za alsu, ale řeší si své vlastní problémy.

Osobně jsem z PulseAudia celkem nadšený, ze začátku to byl sice mírně porod, ale co umí dnes je super a třeba na Windows AFAIK ani nejde - například pustit si film na reproduktory (přes projektor) a přitom MP3 do sluchátek a dělat na monitoru a mezi tím vším moci on the fly přepínat, tedy například vypnout MP3 ve sluchátkách a pustit si zvuk z filmu, který zůstane i v repro...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sleduji tento příběh pouze zpovzdálí, ale mám pocit, že je to tak, že PulseAudio není přímo náhradou ALSA (která zahrnuje ovladače pro zvukovky a víc toho vlastně neumí, přiznejme si to), ale nadstavbou, která tvoří "skutečný" zvukový subsystém (který na nejnižší úrovni používá právě ALSU). Každý z nich dělá něco jiného.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No to je dost silne tvrzeni, ze alsa toho moc neumi ;-)) naopak, ALSA toho umi docela dost, ale nevim, zda na to existuje klikatko, ale tech filtru a efektu, co se tam da dodat, ovladat za behu etc. ALSA je opravdu mocny system ... ale PulseAudio dela mnoho veci za ni, umi taky moduly a jeji vyhoda je, ze si obsadi karty a vse pak umi ruzne mixovat ... coz ovsem umi i ALSA, kdyz se to nastavi ;-))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ano, co popisujete lze realizovat i na win, jen chybi _popularni_ (uzivatele je neznaji) aplikace, ktere by takoveto konfigurace umoznovaly. Na windows je vsechno krasne jednoduche, klikaci..., jenze kdyz srovnam, jaky porod je dnes donutit hrat soundblaster s pomoci dodavane utilitky do vystupu, do kterych chci aby hral a srovnam to s technicky mozna narocnejsi ale zato dobre konfigurovatelnou utilitku snad deset let stareho SB je to nebe a dudy ... svuj "uzasny" soudoby sb xfi-blabla jsem nedavno nebyl schopen donutit, aby hral zaroven "_alespon_" stejny signal do repro i do sluchatek ... nakonec to vyresilo odinstalovani software od creative (co se to kur*a deje?) a konfiguraci klikanim na nastaveni ve windows7 ...ktere je zase kupodivu prime a jednoduse funkcni .... a nakonec jsem byl schopen v aplikaci pro prehravani nastavit ze mam "predni repro" a "sluchatka" a hrat z kazdeho jiny signal, lol? :(

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jo a kdysi, kdyz jsem jeste pouzival slack linux na svem desktopu pro denni praci jsem zvuk hral s ALSOU, tehdy jeste na kernelu 2.4.. a hralo to, vic detailu k tomu bohuzel nereknu, je to uz par let:-D , snad jen ze kernely me tehdy bavilo kompilovat vlastni, coz melo svuj prinos hlavne ve fungovani ruznych specialit :o) ...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Slackware definovany ako:
¨Distribucia GNu/Linux, ktora je takmer nenaburatelna, ale uzivatelsky pritulna ako zvinuty strkac¨

Takze to,ze tam bolo/je nieco zle ovladatelne nie je meradlonm GNU/Linux

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kde jsem napsal, ze bylo ve slacku zle ovladatelne? Slack je super distro, kde mi vsechno fungovalo, tak jsem potreboval, rad na nej vzpominam, byl pro me dobrou skolou pred prestupem na freebsd 6 8-)

Ten prizpevek mi pripada jako naprosto zbytecny flame.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nebolo to myslele ako flame, len to, ze to nie je system na nasadenie. Kvoli zvuku od neho odchdzame. Pokial sa nim riadila plazma, bol Ok =, ale ne spievajucu fontanu uz nie.

Len som chcel povedat, ze slack je sice dobrou slou, ale len pre toho, co sa sam chce ucit a neboji sa toho, ze mu ukaze, co vsteko clovek nevie

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jo, souhlasim, je to system ktery vyzaduje od uzivatele svou davku casu na spravu.
Taky si vzpominam, ze jsem mival seance na jeho pravidelnou udrzbu, ale to bylo jeste v dobe studii a ac mi to tehdy neprislo, casu bylo na rozdavani :-D
Dnes bych si ho nedal ani na server, ani na desktop, na server preferuji freebsd a na desktop .... se mi ted zalibilo posledni Ubuntu, zrovna si s nim po vecerech hraju ve virtualu a pripada mi jako system vhodny pro "denni nasazeni" na domaci desktop/ntb. A mam doma starsi notebook s centrinem, ktery pouzivam spise jako browser, rdp a ssh klienta a ktery pod W7 dostava docela zabrat, tak si pohravam s myslenkou, ze by na nem to "pekne ubuntu 12.04" mohlo bezet a ani by se nezadychal. A ze bych se doma nemusel tvarit jako admin, ale jen jako bezny uzivatel ;-) ... a jeho starsi HW by mohl behat na prvni dobrou 8)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No to si člověk vyhrál. Jednu dobu byla móda nechat při bootu systému hrát mp3 :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, přijde mi to, že na Win je to trochu naopak - tam si aplikace sama musí typicky umět obstarat, který zvukový výstup použije. Při použití PulseAudio začne aplikace prostě hrát a uživatel (resp. systém) si to směruje a přesměrovává kam chce pomocí jednotného GUI. BTW ta sluchátka mám Bluetooth, není to jenom jiný konektor na jedné zvukovce, takže ovladač od zvukovky to nepořeší. Ale díval jsem se, že ve Vistě už nějaké zárodky jsou - například jde upravovat hlasitost jednotlivých aplikací na systémové úrovni, jenom tam chybí to směrování a míchání. Nedonutil jsem systém, aby mi přepnul zvuk z reproduktorů notebooku do BT třeba během přehrávání videa na youtube, že by to hrál na sluchátka a BT dohromady ani nemluvě.

To jenom tak pro představu, co má ten KLANG vlastně asi tak dělat. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nemyslím, že EAX odešel do zapomění s nástupem Vistového Windows Audio Session API (WASAPI) - EAX je přeci nadstavba API a jako takový běží klíďo brďo nad OpenAL.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Netvrdim ze to nemoze byt uzasne za par rokov, ale proste omg, dalsia kravina na scene. Miesto toho, aby sa tento zrejme velmi zrucny clovek zapojil do stavajucich projektov ktore uz funguju, a zlepsil ich, tak radsej zacne robit nove odznova. To naozaj v linuxovm svete niesu horsie problemy ako zvuk ktory plne funguje ? (spokojne pouzivam pulse)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a proc by to delal, kdyz v linuxovem svete se s oblibou forkuje kde co a vytvari spousta veci co uz jsou??
na tu roztristenost proste linux dojizdi ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zde bych dovolil lehce nesouhlasit. Zcela obecně lze říci, že každý člověk má nějakou svoji motivaci, která jaksi určuje na čem chce a bude pracovat. Představa, že by GNU/Linux mnohem lépe fungoval, pokud by se lidé dali dohromady a pracovali společně na jednou řešení je stejně lákavá jako nereálná.

Nedokážu si představit, že by (například) tento člověk řekl "OK, chlapi, PulseAudio stojí za prd, myslím si, že koncepce, kdy to běží jako daemon v userspace nemůže nikdy fungovat, ale co jdu to patlat s vámi, přece nebudeme tříštit síly."

Takže tenhle člověk to prostě zkusí po svém a buďto mu to vyjde a bude to chodit lépe a nabízet to lepší řešení (a pak se to ujme), nebo ne a pak zůstane v propadlišti.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejen, ze kazdy clovek ma svou motivaci, ale prekvapive i kdyz zkusis lidi motivovat penezi porad jim pujde lepe prace na necem co maji radi. V prevazne neplacenem OSS je faktem, ze pokud bys nejak zakazal vyvoj nejakeho projektu, tak tim ostatnim projektum programatori nepribudou.

Vyhodou je, ze to vede k tak trochu evolucnimu programovani, a jak znamo evoluce je sice pomala, ale velice dobra v nalezani co nejlepsich reseni ...

Krome toho, skoro mi pripada, ze nestavi fungl novy subsystem, ale spis novou verzi existujiciho OSS. A pokud neni pitomy, tak urcite pouzije i spoustu funkcniho kodu z alsy ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono takhle. ALSA byla ve svoji dobe spasa, ale to uz je vazne nejakej patek. Ten clovek co pise KLANG na to sel hodne rozume. Drzi se OSS API, ktery je podporovany snad uplne vsude v unixu a nad nim se snazi postavit vylepseni a nadstavbu, ktera by resila zalezitosti prevazne pro profi audio. V kombinaci s moznosti podpory i jinejch OS by z toho mohlo skutecne bejt reseni stavajicich nedostatku zvukovyho subsystemu v unixech obecne.

Nejvetsi problem odvetvi jako je zvuk je v tom, ze clovek co podobnou vec vytvari musi mit znalosti o kernelu, hardwaru a digitalnim zvuku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No on se asi bude snazit i nejak lepe zaimplementovat JACK.
Kazdopadne ALSA toho umi hodne, vcetne prave JACK demona a s nim umi dosahovat uchvatne malyich latenci, nekteri hudebnici dokonce pouzivaji RT_Linux

ALSA je mozna uzivatelky slozitejsi, ale tak proc nenapsat neco novejsiho, co funguje jeste lepe, preci jen, dnes je linux, co se zvuku tyce jinde a tim vyvztaly dalsi problemy, ktere se resi a nekdo je vsechny vzal v potaz a chce to udelat lepe a koncepcneji s jeste lepsim vykonem, proc ne.

Jinak windows jsou srandovni, ty delaji s 24bit zvukem a 16bit roztahnou do 24bit, potud OK, ale pokud je zvukovka 16bit, tak to prevede prostym orezanim zvuku ;-)) Vitejte v DirectAudio ;-)) ... a proto vznikly ASIC drivery, ktere DirectAudio obejdou ... v linuxu tahle blbost nikoho nenapdal a dokonce na 24bit vytupu umi prehravat 16bit audio, proste proto, ze to ty zvukovky umi a netreba nic prevadet, ale 24bit audio na 16bit prevzorkovat umi, interpolaci/prevzorkovanim a ne orezanim ;-)))

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.