Kontroverze a DirectX 10
Kapitoly článků
Call of Juarez, LostPlanet
Na závěr herních testů si necháváme první vlaštovky mezi DirectX 10 testy. U nich si vysvětlíme pojem kontroverze z nadpisu, krásně vše ilustrují testy borců z čínského HKEPC.
|
|
Jim patří první pochvala za použití nejnovějších v tu chvíli existujících alpha driverů 8.38. Ty jsou přeci jen výrazně svižnější než 8.37, na kterých testovali takřka všichni ostatní. Ale zpět k DX10 a první ukázce v podání hry Call of Juarez.
Zde výsledky hovoří obdobnou básní jako většina dosavadních testů DX9/8/7 her. ATI Radeon HD 2900 XT lehce překonává 640MB GeForce 8800 GTS a je sám odpovídajícím očekávaným způsobem překonán oběma vyššími GeForce 8800 GTX a Ultra. Potud nic překvapivého, ale berte tento test jako první orientační vlaštovku, která jaro nedělá. Na skutečné zhodnocení výkonu v DirectX 10 hrách si počkejme, až jich bude na trhu více, až budou mít oba výrobci skutečně odladěny ovladače (dosud nemá řádně ani jeden z nich). Můj osobní odhad je, že na skutečně fundované zhodnocení DirectX 10 a zejména GPGPU schopností si budeme muset počkat na podzim, možná až do Vánoc. A to již budou mít oba výrobci na trhu inovované verze. Nicméně současná situace je z hlediska výkonu taková, že odpovídá stávajícím hrám, alespoň co se týče Call of Juarez a jeho DX10 patche. Jinak je tomu však u Lost Planet.
|
Tato DirectX 10 ukázka předvádí cosi, co se vymyká dosavadním výsledkům a selskému rozumu jako takovému. Radeon HD 2900 XT je najednou doslova rozválcován všemi GeForce 8800, a to zcela nekompromisně. Současně s tím podle mnohých ohlasů na internetu předvádí taktéž neskonale horší kvalitu obrazu v Lost Planet. Zdá se vám to divné? Inu, zkusme si to přiblížit.
Lost Planet je hra, jejíž vývoj byl/je sponzorován společností nVidia. AMD v souvislosti s jejím uvedením prohlásila, že nVidia tak narozdíl od nich měla přístup k této hře během vývoje a mohli pro ni optimalizovat ovladače. AMD ani její divize ATI žádnou takovou možnost neměla a tak nemohla v ovladačích pro Radeony HD 2900 XT nijak adekvátně optimalizovat pro tento herní titul, ani jinak analyzovat, jak hra jejich hardware využívá. Odtud tedy plynou ony na první pohled špatné výsledky/kvalita renderované scény a kontroverze celého benchmarkování v Lost Planet. Speciálně k Lost Planet tedy dodáváme: tyto výsledky nejenže berte s hodně velkou rezervou, spíše je přímo ignorujte, patrně nemají žádnou souvislost s výkonem a renderovacími schopnostmi Radeonů HD 2900 XT.
Na závěr mi dovolte podotknout, že problematika optimalizací pro tu či onu hru nebo benchmark není nikterak nová. Je stará minimálně stejně jako samo zjištění, že výsledky testů mají vliv na prodejní úspěch či neúspěch karet. Co se týče DirectX 10 schopností ATI i nVidia karet, berte toto tedy jako malé upozornění s tím, že k vzájemnému souboji mezi oběma tábory na tomto poli se nemá smysl vracet dříve než bude na trhu dostatek odlišných herních titulů, které skutečně budou DirectX 10 rozhraní využívat, nikoli jen zneužívat pro drobný „facelift“, který jim umožní na krabici se hrou nalepit „DX10“ samolepku a zvýšit tak zájem zákazníků. A ta doba skutečně nenastane nijak brzy, minimálně ještě pár měsíců si počkáme.