Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Kontroverze a DirectX 10

ATI Radeon HD 2900 XT/Pro
Jak jsem vám zhruba před týdnem v technologickém článku u příležitosti uvedení nových Radeonů na trh slíbil, podíváme se dnes spolu na výkonové testy nejvyššího a také jediného skutečně na pultech dostupného modelu HD 2900 XT. A testy to budou možná překvapivé, možná kontroverzní, ale rozhodně zajímavé, takže to déle neodkládejme…

Call of Juarez, LostPlanet

Na závěr herních testů si necháváme první vlaštovky mezi DirectX 10 testy. U nich si vysvětlíme pojem kontroverze z nadpisu, krásně vše ilustrují testy borců z čínského HKEPC.

Testovací sestava:
Gigabyte GA-965P-DQ6 (P965 + ICH8R)
Intel Core 2 Extreme X6800 (2,93 GHz/4 MB)
2 GB DDR2-800 A-DATA
Windows Vista Ultimate
ATI Catalyst 8.38
nVidia ForceWare 158.48
* přetaktovaná EVGA e-GeForce 8800GTX ACS3 768MB @ 626 MHz/2,0 GHz



Call of Juarez (DX10)

1K × 1K + High
ATI
Radeon HD 2900XT
(740MHz Core/1650MHz Memory)
nVidia
GeForce 8800GTS
(512MHz Core/1650MHz Memory)
nVidia
GeForce 8800GTX
(575MHz Core/1800MHz Memory)
nVidia
GeForce 8800Ultra
(612MHz Core/2160MHz Memory)
1600 × 1200 @ Default 21.3 19.5 24.1 25.9

Jim patří první pochvala za použití nejnovějších v tu chvíli existujících alpha driverů 8.38. Ty jsou přeci jen výrazně svižnější než 8.37, na kterých testovali takřka všichni ostatní. Ale zpět k DX10 a první ukázce v podání hry Call of Juarez.

Zde výsledky hovoří obdobnou básní jako většina dosavadních testů DX9/8/7 her. ATI Radeon HD 2900 XT lehce překonává 640MB GeForce 8800 GTS a je sám odpovídajícím očekávaným způsobem překonán oběma vyššími GeForce 8800 GTX a Ultra. Potud nic překvapivého, ale berte tento test jako první orientační vlaštovku, která jaro nedělá. Na skutečné zhodnocení výkonu v DirectX 10 hrách si počkejme, až jich bude na trhu více, až budou mít oba výrobci skutečně odladěny ovladače (dosud nemá řádně ani jeden z nich). Můj osobní odhad je, že na skutečně fundované zhodnocení DirectX 10 a zejména GPGPU schopností si budeme muset počkat na podzim, možná až do Vánoc. A to již budou mít oba výrobci na trhu inovované verze. Nicméně současná situace je z hlediska výkonu taková, že odpovídá stávajícím hrám, alespoň co se týče Call of Juarez a jeho DX10 patche. Jinak je tomu však u Lost Planet.

LostPlanet (DX10)
Show
ATI
Radeon HD 2900XT
(740MHz Core/1650MHz Memory)
nVidia
GeForce 8800GTS
(512MHz Core/1650MHz Memory)
nVidia
GeForce 8800GTX
(575MHz Core/1800MHz Memory)
nVidia
GeForce 8800Ultra
(612MHz Core/2160MHz Memory)
1600 × 1200 @ Cave 18 37 44 47
1600 × 1200 @ Snow 16 34 35 41

Tato DirectX 10 ukázka předvádí cosi, co se vymyká dosavadním výsledkům a selskému rozumu jako takovému. Radeon HD 2900 XT je najednou doslova rozválcován všemi GeForce 8800, a to zcela nekompromisně. Současně s tím podle mnohých ohlasů na internetu předvádí taktéž neskonale horší kvalitu obrazu v Lost Planet. Zdá se vám to divné? Inu, zkusme si to přiblížit.

Lost Planet je hra, jejíž vývoj byl/je sponzorován společností nVidia. AMD v souvislosti s jejím uvedením prohlásila, že nVidia tak narozdíl od nich měla přístup k této hře během vývoje a mohli pro ni optimalizovat ovladače. AMD ani její divize ATI žádnou takovou možnost neměla a tak nemohla v ovladačích pro Radeony HD 2900 XT nijak adekvátně optimalizovat pro tento herní titul, ani jinak analyzovat, jak hra jejich hardware využívá. Odtud tedy plynou ony na první pohled špatné výsledky/kvalita renderované scény a kontroverze celého benchmarkování v Lost Planet. Speciálně k Lost Planet tedy dodáváme: tyto výsledky nejenže berte s hodně velkou rezervou, spíše je přímo ignorujte, patrně nemají žádnou souvislost s výkonem a renderovacími schopnostmi Radeonů HD 2900 XT.

Na závěr mi dovolte podotknout, že problematika optimalizací pro tu či onu hru nebo benchmark není nikterak nová. Je stará minimálně stejně jako samo zjištění, že výsledky testů mají vliv na prodejní úspěch či neúspěch karet. Co se týče DirectX 10 schopností ATI i nVidia karet, berte toto tedy jako malé upozornění s tím, že k vzájemnému souboji mezi oběma tábory na tomto poli se nemá smysl vracet dříve než bude na trhu dostatek odlišných herních titulů, které skutečně budou DirectX 10 rozhraní využívat, nikoli jen zneužívat pro drobný „facelift“, který jim umožní na krabici se hrou nalepit „DX10“ samolepku a zvýšit tak zájem zákazníků. A ta doba skutečně nenastane nijak brzy, minimálně ještě pár měsíců si počkáme.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku ATI Radeon HD 2900 XT v testech na internetu

Sobota, 6 Říjen 2007 - 16:22 | Anonym | Zdravim hosi, koupil sem si Ati radeon HD 2900 Xt...
Čtvrtek, 28 Červen 2007 - 23:42 | Anonym | ja som sa pohral z vodnikom,teplota je super....
Úterý, 29 Květen 2007 - 13:19 | Anonym | Autor si z nás dělá zřejmě kozy - takovýdle výcuc...
Čtvrtek, 24 Květen 2007 - 15:06 | David Ježek | paja: diky za upozorneni, mas pravdu, opraveno...
Čtvrtek, 24 Květen 2007 - 15:02 | Anonym | Hm, asi blbe vidim, ale prvni veta mi nepripada...
Čtvrtek, 24 Květen 2007 - 13:31 | Anonym | no me ten chladic zbyl po mi minuly grafice takze...
Čtvrtek, 24 Květen 2007 - 13:14 | cc dd | "ale 8800ka bola best buy a ludia ktori...
Čtvrtek, 24 Květen 2007 - 11:56 | Anonym | V clanku jsou peclive vybrane testy, ktere...
Čtvrtek, 24 Květen 2007 - 11:39 | Anonym | tak sem konecne dodelal chlazeni tady sou fotky a...
Čtvrtek, 24 Květen 2007 - 11:35 | Anonym | Co to tady happymaster blaboli?????

Zobrazit diskusi