Spotřeba, teploty, hlučnost, závěr
Kapitoly článků
|
Od kolegů z francouzského Matbe vybíráme soubor testů zabývajících se aspekty karet, které jsou pro mnohé stejně důležité, jako samotné benchmarky. Ti sáhli po klasickém dvoujádrovém Pentiu architektury Netburst a dvou výkonných discích Raptor (které v redakci taktéž používáme). Na výsledcích je vidět, že HD 2900 XT má přeci jen o něco vyšší spotřebu, celkový nárůst se oproti 8800 GTS/GTX pohybuje v řádu jednotek až desítek Wattů podle režimu práce.
Nicméně při pohledu na teploty se víceméně rozdíly v odběru, jistě i díky 80nm „Hi-Speed“ výrobnímu procesu R600, stírají. Dle Matbe je sice 8800 GTS stále chladnější, 8800 GTX si však s HD 2900 XT může podat ruku.
Porovnání hlučnosti karet pak ve 3D režimu vyznívá v neprospěch nové ATIny, ale jako vždy záleží na výrobci, zda se přikloní k referenčnímu chlazení, nebo sáhne po něčem lepším, čím by zákazníka přilákal. Rozhodně však můžeme prohlásit, že proti předchozí generaci X19x0 se hlučnost HD 2900 XT nijak zvlášť nemění.
Závěr
Co říci závěrem? Snad jen zkonstatujme, že Radeon HD 2900 XT v podání testů mnoha zahraničních serverů předvedl přesně to, co se od něj čekalo. Za cenu přibližně srovnatelnou s GeForce 8800 GTS 640MB ji často o trošičku porazí. Někdy odskočí více, jindy zase trošičku ztratí, záleží na konkrétním herním enginu. Ale nic z toho nevypovídá, jak si karta povede za rok či dva od koupě, tedy v dobách kdy DirectX 10 budou skutečně využívány. Náznaky prvních testů přinášejí spíše kontroverzi. Navíc ani jeden z výrobců nemá momentálně k dispozici ovladače, o kterých by se dalo říci, že jsou bezproblémové a současně z karet ždímají maximum výkonu. Tento proces ladění ovladačů je neustálý souboj vývojářů s vlastními schopnostmi a preciznosti znalostí architektury firemních GPU a ATI se tradičně daří ze svých karet ždímat v průběhu měsíců/let často výrazné narůstání výkonu. Pro zákazníka je to samozřejmě dobře. Pokud dnes dáte za grafiku oněch zhruba 9 500 Kč, a je jedno, zdali bude z Kanady nebo z Kalifornie, jistě očekáváte, že vydrží několik let, byť poté již bude třeba sahat po snižování AA/AF režimů častěji než dnes.
Úplný závěr mi dovolte věnovat myšlence, která zde dosud nepadla a s ohledem právě i na ranou fázi vývoje ovladačů ji nelze v této době jednoznačně rozsoudit. Touto problematikou je kvalita renderingu. My jsme vám sami před rokem ukázali, jak velký rozdíl mezi oběma tábory to může být a zatím se do takto podrobného srovnání řad 8800 a HD 2900 nikdo nepustil. I tento aspekt však bude možné rozsoudit až za pár měsíců, zejména jsme pak sami zvědavi, jak si povedou a jak moc budou využívány nové „uživatelsky programovatelné“ AA filtry na Radeonech HD 2900 XT. Ty jsou totiž jednou z možných zbraní, na kterou GeForce 8800 nebudou mít odpověď.