Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Kterak Telecom s čísly kouzlil, až se stal nejlevnějším v Evropě

Internet pro všechny logo
V uplynulých dnech Český Telecom ústy svého generálního ředitele informoval na našich největších zpravodajských serverech iDNES.cz a Lidovky.cz veřejnost o skutečnosti, že připojení k Internetu v ČR patří k jedním z nejlevnějších v Evropě. Argumenty, kterými se ČTc snaží podpořit svá tvrzení jsou však mírně řečeno trochu zkreslené, a proto se pokusíme v následujících řádcích vše uvést na pravou míru a dokázat, že skutečnost je trochu jiná. Ceny za Internet v ČR zdaleka nepatří k nejlevnějším a Telecom se šikovnou hrou s čísly pouze snaží zmást širokou uživatelskou veřejnost.

Kapitoly článků

1.  Nejdříve pár výroků generálního ředitele ČTc Berdára

V následujících řádcích bych si dovolil uvést několik výroků pana generálního, které považuji za velmi zavádějící a pro méně zdatného uživatele Internetu i nebezpečné, protože by z nich mohl nabýt dojmu, že Internet v Česku je skutečně nejlevnější a že počet "prointernetovaných" minut v sítí ČTc utěšeně stoupá. Následně se pokusím na názorných výpočtech a grafech svá tvrzení na rozdíl od ředitele ČTc také dokázat.

V obou zmiňovaných rozhovorech s panem generálním se vyskytla otázka na cenu Internetu v Česku, zajímavé však je, že pokaždé odpověděl malinko odlišně. Pro iDNES na otázku "jak jsme na tom s cenami v porovnání s Evropou" odpověděl takto:

"Víme, že internet, jak jej nabízíme, patří mezi velmi konkurenceschopné, protože ve špičce patříme k nejlevnějším z 19 zemí, se kterými jsme se porovnávali, včetně zemí přistupujících k EU"

Den před tím však Lidovky zveřejnili rozhovor kde na stejnou otázku zazněla tato odpověď:

"A když si to vezmeme, už dnes je u nás internet jako takový zdaleka nejlevnější z devatenácti evropských zemí, se kterými se porovnáváme. Ve špičce jsme čtvrtí nejlevnější, mimo špičku úplně nejlevnější. Musíme samozřejmě brát veškeré náklady, které zákazník platí, tedy i měsíční paušál, který jde s tím."

Abychom byli k panu Berdárovi spravedliví, hned na tomto místě si dovolím zveřejnit jeden z jeho "10 hodinových" grafů:

Cena za 10 hodin připojení dle Telecomu

Podle grafu se zdá být tvrzení pana generálního naprosto v pořádku. Nevidím sice do údajů z kterých byl graf vytvořen, ale ze sloupečků zobrazujících Českou republiku se nechá odhadnout metodika jakou její tvůrce použil.

První věc, která mě zarazila, že si tvůrce dovolil zamíchat do čistě minutových tarifů jeden svůj balíček s volnými hodinami mimo špičku. To už by mohl rovnou použít některý z balíčků používaných ve Velké Británii, Itálii, Španělsku, Portugalsku či Polsku. Nejdřív jsem se domníval, že zaměstnanci Telecomu jednoduše naťukali do počítadla na svých stránkách časový úsek 600 minut a získali tak cenu za 10 hodin souvislého připojení ve špičce (484.80 s DPH) a mimo špičku (154.10 Kč s DPH) ke které připočetli cenu za tarif Home Standard 299 Kč s DPH. Zdá se však, že vzali hodinovou cenu za připojení ve špičce a mimo špičku a tu vynásobili číslem 10. Cena ve špičce s tarifem Standart tak vychází na 539 Kč + 299 Kč = 838 Kč. Cena mimo špičku vychází na 181 Kč + 299 Kč = 480 Kč. Ještě jedno je z grafu víc než jisté. U České republiky byly použité ceny včetně 5 procent DPH, lze tedy předpokládat, že i u ostatních zemí je cena uváděná včetně DPH. Zapamatujte si dobře tyto skutečnosti, později se k nim ještě vrátíme.

Dalším zajímavým zjištěním pro mě bylo, že poplatek za linku v České republice činí v přepočtu 4 eura, zatím co jinde je to zhruba 13 eur. Alespoň tak se nám to snaží namluvit pan Berdár v odpovědích na otázky Lidových novin:

LN: Ale například v Británii vychází měsíční paušál u dial-upového připojení na nějakých 15 liber, ve Spojených státech na 20 dolarů. Takové ceny u nás přece nemáme.
Berdár: Vy ovšem nepočítáte měsíční poplatky za vlastnictví linky. To v těchto zemích vychází zhruba na 13 eur za měsíc. V České republice je čistý poplatek za používání linky na úrovní čtyř eur.
LN: I když se ve zmíněné Británii sečtou všechny poplatky, stejně se jim nejlevnější paušál vejde do tisícovky korun měsíčně.
Berdár: My ale vycházíme při porovnání deseti, dvaceti, čtyřiceti hodin měsíčně strávených na internetu včetně paušálních poplatků podstatně líp než kdokoliv jiný. Jak už jsem řekl, mimo špičku jsme vůbec nejlevnější.

Nemůžu si pomoci, ty 4 eura za linku mi byly prostě podezřelé a tak jsem se pro jistotu ještě několikrát podíval přímo na stránky Českého Telecomu. Tarif Home Standart vyjde na 299Kč s DPH což je při kurzu 32 Kč za euro zhruba 9,34 eura. Tarif Home Internet (13 hodin zdarma mimo špičku) vyjde na 399 Kč s DPH (12.46 eura). Existuje ještě Home Mini za 190 Kč s DPH (5.93 eura), ale ten má o 30% vyšší ceny za Internet a ani on nedosahuje oné zmiňované hodnoty 4 eur. Ale je možné, že jsem pana generálního nějak špatně pochopil.

Poslední z výroků, který mě však doslova zvednul ze židle, se objevil jako tisková oprava v tištěné podobě MFDnes a lze tedy předpokládat, že v opravené podobě odpovědi si už redaktoři dali dobrý pozor, aby její obsah odpovídal skutečnému výroku:

"Na internetu při stávajících cenách nemáme zisk. Při stávajících cenách pro nás Internet není zisková položka."

"Počet zákazníků ubývá, ale počet minut provolaných připojením k internetu roste. Díky tomu, že právě rostou ty levné minuty, což zase souvisí s tím, jak zákazníci volají, tj. hlavně mimo špičku. Navíc podle průzkumu Českého statistického úřadu 67 procent dotázaných nevidí důvod, proč by v České republice používali internet."

Nehodlám zde polemizovat nad tím jestli je, nebo není Internet pro Český Telecom ziskový, to ať si v hlavě srovná pan Berdár sám. Zástupci uživatelů už řešení neutěšené situace u Dial- upu navrhli a jejich návrhy (podpořené také většinou alternativních operátorů) však nebyly ze strany ČTc akceptovány. Budu-li vycházet z tohoto výroku pana ředitele: "Bohužel pokles tržeb z hlasu je tak výrazný, že jej nové služby, které jsou oproti těm hlasovým podstatně levnější, nedokážou zatím nahradit.", tak nechápu, jak vůbec může Internet nahradit pokles zisku z hlasového volání, když Internet není pro ČTc zisková položka. Znepokojuje mě, ale výrok o tom, že počet provolaných minut roste. Podle všech dostupných informací sice výrazně neklesá, ale dochází k dosti výrazné stagnaci alespoň co se vytáčeného připojení týká. Rozebírat zde, ale tuto problematiku nehodlám, protože velmi podrobně se poklesu provozu u českého dial-upu věnuje pan Jiří Peterka ve svém článku na Lupě.

Kapitoly článků
1.  Nejdříve pár výroků generálního ředitele ČTc Berdára

Diskuse ke článku Kterak Telecom s čísly kouzlil, až se stal nejlevnějším v Evropě

Čtvrtek, 4 Prosinec 2003 - 21:54 | Anonym | Telekomunisti jsou ho**a. Nastesti mi od stredy...
Pondělí, 1 Prosinec 2003 - 19:12 | Anonym | To LISAK: mohl by jsi me kontaktovat? Docela by...
Středa, 26 Listopad 2003 - 00:01 | Anonym | Dobry telecom, mrtvy Telecom
Úterý, 25 Listopad 2003 - 00:19 | Anonym | Ahoj lidi,pevnou linku jsem zrušil a mám...
Pondělí, 24 Listopad 2003 - 23:37 | Anonym | Nedávno jsem si koupil Eurotel data non stop a...
Pondělí, 24 Listopad 2003 - 21:15 | Anonym | Už 2.měsíc jsem připojený přes kabelovku a doufám...
Pondělí, 24 Listopad 2003 - 20:10 | Anonym | Třetím rokem používám český telecom,a za tu dobu...
Pondělí, 24 Listopad 2003 - 15:31 | Anonym | cilem telecomu v soucasne dobe je zbavit se lidi,...
Pondělí, 24 Listopad 2003 - 13:53 | Marek B | Ale na slovensku treba k tej nextre este priratat...
Pondělí, 24 Listopad 2003 - 13:41 | Anonym | Taktéž jsem zrušil 3 linky u Telecomu a dva...

Zobrazit diskusi