Kvalita příjmu obrazu a zvuku, originální software
Kapitoly článků
Kvalita příjmu signálu
Kvalitu signálu posuďte z obrázku sami, já k ní mohu jen subjektivně dodat toto: Oproti tuneru s čipem Phillips SAA7134 jsem nezaznamenal žádný rozdíl v kvalitě, obraz je stejně ostrý se stejně věrným barevným podáním. Naproti tomu při pohledu na obraz, který produkují starší karty na bázi Bt878 (či 848) je jasné, že těmto stařenkám již dávno odzvonilo. Tuner také nemá problémy se slabými stanicemi (viz ta ČT2 na obrázku, kterou jsem ještě loni na kartě Aver TV 203 (jedna z lepších Bt878 karet) chytal ze stejného vysílače silně zašuměnou a například stanici Prima jsem na něm vůbec nenaladil, zatímco Theatrix 550 Pro nemá s oběmi stanicemi sebemenší problémy a jsou krásně ostré bez jakéhokoliv rušení. U kabelové televize snad ani nemusím zmiňovat, že je tuner všechny naladil nádherně čisté a bez rušení (stejně tak i zmiňovaný SAA7134).
Dodávaný software
Z programu Cyberlink PowerCinema 3 na první pohled poznáte jeho připravenost pro Windows XP Media Center Edition. Současně je také v tuto chvíli jedinou aplikací, schopnou využívat při záznamu videa hardwarový enkodér v čipu Theater 550 Pro a uživatele, netoužící po nějakých podrobných nastavováních, zaujme svou jednoduchostí. Tím však jeho pozitivní vlastnosti končí. Než se pustíme do jeho rozebírání podrobněji, musím zdůraznit, že většina úkonů v něm byla neuvěřitělně líných z hlediska odezvy na vaší akci. Třeba na reakci na pouhé kliknutí na tlačítko čekáte i několik sekund (podotýkám na počítačí s procesorem Athlon 64 3500+, který rozhodně nemůže být zdrojem pomalosti programu).
Začněme prvním krokem, který v programu provedete a to je základní nastavení. Zde prostě vyberete, zda je zdrojem signálu klasická anténa nebo kabelová TV, zvolíte kvalitu nahrávání, zdroj zvuku, režim a zemi, kde se nacházíte.
Musím se pozastavit u výběru země. To určuje zejména použitou zvukovou normu, takže je vcelku vhodné nastavit “Czech republic“. Problém pro našince však spočívá v tom, že první předvolenou zemí ze seznamu jsou “United States“, které se nachází v seznamu zhruba na druhé straně. A jelikož seznam není rozbalovací, musíte se proklikat buď od U k C jedním nebo druhým směrem. Problém je však v tom, že (jak jsem již psal), většina úkonů v této aplikaci je zoufale pomalá, takže oněch pár desítek kliknutí vám zabere mnoho minut frustrujícího čekání, až se konečně v seznamu přepne “Bharma“ na “Bhútán“ a tak dále. Proč tento seznam nemůže být rozbalovací, popřípadě s možností přímo zadávat název státu, mi zůstává rozum stát.
Zvolení záznamové kvality je možné ve třech stupních: Good, Better a Best. Nic dalšího z mnoha možností nastavení MPEG2 enkodéru neuvidíte, tedy nekonají se žádné změny I, P, B snímků, žádná individuální nastavení GOP (Group of Picture) a podobně, dokonce si ani nenastavíte bitrate, ten je prostě určen těmi třemi stupni kvality záznamu.
Zvuk lze nastavit v režimech Mono, Stereo, Dual A a Dual B (tedy alespoň pro Českou republiku). U zvuku se zastavím podrobněji dále.
Nastavení zdroje zvuku je poněkud zvláštní záležitost vzhledem k tomu, že čip Theater 550 Pro si se zvukem poradí interně, nicméně to je to nejmenší, nad čím bych se u PowerCinemy pozastavil, já jsem zde prostě nastavil “Stereo Mix“, například u Sound Blasterů se tato linka jmenuje “What You Hear“.
Po kliknutí na “Channels“ můžete provést proscannování zvoleného frekvenčního pásma, přičemž aplikace si všechny stanice uloží pod číslem kanálu, později si můžete pořadí a název stanic doeditovat. Nicméně aplikace má občas problémy správně přebrat údaje z nastavení a tak se mi občas stalo, že byl obraz posunut směrem nahoru nebo ve spodní části oříznut, přestože jsem oproti předchozímu normálnímu stavu nic neměnil. Podle ohlasů na různých diskusních fórech bývají problémy i se svislými černými pruhy.
Poté na hlavní obrazovce programu pak zvolíte “TV“, což vás dostane na obrazovku, kde můžete již přepínat mezi jednotlivými stanicemi a provádět záznam do vámi zvolené kvality nahrávání. Ten skutečně probíhá hardwarově, přičemž testovací Athlon 64 3500+ byl tunerem při nastavení “Best“ vytížen maximálně na 15 %. Bitrate výsledného videa při tomto nastavení měl hodnotu 9 000 kbit/s, což dává něco přes jednu hodinu záznamu na standardní jednovrstvé DVD médium a přibližně dvě hodiny na dvouvrstvé DVD. Kvalita záznamu však byla poněkud slabší (ve srovnání s MJPEG či MPEG4 záznamem v alternativních aplikacích, o kterých později), nicméně stále velmi dobrá. Nižším režimům bych se však pokud možno vyhnul.
Cyberlink PowerCinema dále umí prohlížet teletext, programovat nahrávání či spravovat hudební a video soubory na vašich pevných discích. Snad zbývá jen dodat, že podporuje EPG (Electronic Program Guide). O co jde a jak moc to budou podporovat naše i zahraniční televizní stanice jste si mohli u nás před časem přečíst.
Problémy se zvukem
Jak Cyberlink PowerCinema, tak i všechny další aplikace, které byly schopny na tomto novém čipu naladit zvuk, měly jeden velký problém. Zvuk ve stereo režimu na anténním i kabelovém vysílání byl silně přebuzený a hrál pouze v jednom kanálu. Pomohlo pouze přepnutí na mono, či Dual A, kdy se zvuk dostal s vybuzením do normálu a začal hrát monofonně do obou reproduktorů. Při nastavení Dual B nebylo slyšet nic, než ticho. To, jakým způsobem hrál zvuk z tuneru v testovaných aplikacích Cyberlink PowerCinema, Fly2000 a iuVCR, si můžete poslechnout z této ukázky. V ní se střídá přepínání mezi monofonním a stereofonním příjmem zvuku. Momenty, kdy zvuk hraje přebuzený pouze do jednoho kanálu reprezentují stereofonní příjem, když hraje do obou kanálů čistě, jde o monofonní příjem. Tento problém se vyskytoval na obou testovacích počítačích na antenním i kabelovém signálu, takže na vině je patrně některá část z dua “karta - ovladače“.
Se stereofonním zvukem, nahrávaným z videokamery přes Video vstup se tento problém neprojevoval. Na některých diskusních fórech je uváděno, že pro kvalitní (resp. vůbec nějaký) příjem stereo zvuku z kabelové televize je nutné přepnout zem z České republiky na Dánsko, nicméně na naší kartě se tato změna nijak neprojevila (ovladače tuneru prý údajně vůbec netuší, že v České republice máme dvě zvukové normy pro anténní a kabelový signál zvlášť, přičemž nastavení země na Dánsko tento problém vyřeší). Pokud mě paměť neklame, tak se před mnoha lety řešil obdobný problém u starých ATI TV Wonder tunerů přepnutím země na Polsko.