Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Ladíme a zvyšujeme výkon v MSI Alpha 15, rychlejší RAM a CPU

Během recenzování MSI Alpha 15 jsem narazil na zajímavé volby v BIOSu tohoto notebooku, HyperX navíc zapůjčilo dva notebookové 16GB SODIMMy a tak jsem zkusil, zda přetaktování RAM v notebooku přinese nějaký výkon navíc.

Nyní je čas na herní testy, začneme tedy v oblíbeném FullHD rozlišení. Nově jsem přidal DOOM Eternal a také novější bitvu v novější verzi World of Warships.

graph-46

graph-47
graph-48
graph-49
graph-51
graph-52
graph-53

 

World of Warships 0.9.3.0

World of Warhips testuji za pomoci replaye hry, který jsem před nějakou dobou odehrál s japonskou letadlovou lodí Kaga. Monitoruji FPS od desáté vteřiny před startem bitvy a vyrobil jsem i veselý graf s průběhem. Tato bitva trvá patnáct minut, takže se notebook zahřeje, maximální FPS mají horní strop 999, to je potřeba ručně nastavit v konfiguračním souboru engine_config.xml, ve kterém je třeba upravit řádek <maxFrameRate>75</maxFrameRate>, bohužel po každé aktulizaci hry se tato hodnota přepíše na defaultních 75 FPS, což je celkem otravné. Hra, kterou testuji je ve verzi 0.9.3.0 a testuji s presetem Maximum, FXAA je vypnuté, nechámvám ale zapnuté 2x MSAA. Jak bitva vypadá se můžete podívat na videu na YouTube, byť varuji, že přehrávač odehraných her občas dělá podivné věci s kamerou a divně cuká s letadly při jejich akceleraci, s tím však nemohu nic udělat.

graph-54

 

The Witcher 3

Zaklínač Geralt pořád žije, přestože se jedná o hru z roku 2015, je pořád relevantní, mnoho lidí navíc W3 ani nezaplo a tak je může zajímat jak hra běhá na novějším hardwaru. Testoval jsem na vysoké detaily, přičemž jsem vypnul NVIDIA Hairworks. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Roache, který se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky. Také jsem zaznamenal průběh FPS v čase, takže můžeme graficky vidět, jak si jednotlivé notebooky vedou.

graph-55

 

DOOM Eternal

DOOM Eternal je tento rok očekávanou novinkou a řekl bych, že hra překonat DOOM 2016 nezvládla(ať už jde o některé změny v samotné hře, podivné zprasení soundtracku a rozesmutnění Micka Gordona a podobně), nicméně i tak jsem hru přidal do testování. Ve Vulkanu je na monitoring FPS a dalších detailů velmi užitečný nástroj OCAT, ten však na MSI Alpha 15 nefungoval při využití Radeonu RX 5500M a netuším proč, s Vegou 10 Mobile fungoval normálně, ale na tom asi nikdo hrát nebude. I tak je hezké, že Vega 10 v CPU rozhýbe hru na nejnižší detaily a to na hratelných 50 FPS i ve FullHD rozlišení, což není vůbec špatné na iGPU.

Dalším problémem je absence benchmarku nebo nějakého systému replayů, rozhodl jsem se tedy zapnout cheaty a poskakovat s různými zbraněmi na mapě Super Gore Nest, kde je celkem dost nepřátel a díky cheatům je možné generovat výbušný SPAM, který počítač značně zatíží. Z OCAT pak vezmu průměrné FPS během hraní, bohužel se mi ne vždy podaří udělat úplně stejnou otočku, doporučuji tedy tyto výsledky brát spíše orientačně. Poskakuji v první lehce menší aréně, v koridorech a menších prostorách je výkon typicky výrazně lepší.

Testuji ve dvou nastaveních, na nízké detaily ve FullHD, kde se snažím vymáčknout co nejvyšší framerate, přičemž hra vypadá velmi dobře i při nízkých detailech, ty navíc v prudké akci člověk nemá moc tendence zkoumat. Také testuji s presetem High, který využije více jak 4GB VRAM, dynamickou změnu rozlišení mám vypnutou, stejně tak VSync.

Na MSI Alpha 15 není problém s nízkými detaily získat i přes 100 FPS, ve větších soubojích to bude lehce méně, ale pokles pod 80 FPS jsem během hraní nezaznamenal. Při zapnutí vyšších detailů jde do tuhého, v otevřených větších arénách máme průměrně asi 50 FPS, v koridorech trochu více, Radeonu RX 5500M prostě chybí trocha paměti, 4GB je málo.

Na ThinkPadu W530 s Quadrem K2000M hra nelze spustit, nejnovější ovladače jsou příliš staré a K2000M je i tak příliš slabá a má jen 2GB VRAM.

graph-56
graph-57

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Ladíme a zvyšujeme výkon notebooku MSI Alpha 15, rychlejší RAM a CPU

Pátek, 8 Květen 2020 - 13:06 | Karáš Svorka | Notebook už u sebe nemám, takže spíš ne. Taky si...
Pátek, 8 Květen 2020 - 12:49 | Karáš Svorka | Netuším, asi prostě BIOS přeflashovat a ty...
Pátek, 8 Květen 2020 - 12:05 | DRK | Kruciš není známá nějaká kombinace kláves na...
Pátek, 8 Květen 2020 - 01:23 | xoft | Bylo by mozne otestovat vykon i ve Factorio s...
Čtvrtek, 7 Květen 2020 - 11:47 | EETagent | Bohužel, má to skoro každý notebook. Někde k tomu...
Čtvrtek, 7 Květen 2020 - 11:18 | George eLzyx | to už je hodně dlouho, co jsem viděl nějaký bios...
Čtvrtek, 7 Květen 2020 - 11:03 | Karáš Svorka | Ano, je to dynamické podle množství RAM, nicméně...
Čtvrtek, 7 Květen 2020 - 10:56 | Ondar | Kolik si ta integrovaná grafika vezme na volbu...
Čtvrtek, 7 Květen 2020 - 10:46 | Karáš Svorka | Přiznám se, že Ryzen Master mě vůbec nenapadlo...
Čtvrtek, 7 Květen 2020 - 10:33 | TyNyT | Super DIITovská recenze! Díky!

Zobrazit diskusi