Letošní dostupnost grafik Intel Battlemage je čím dál méně pravděpodobná
Pozice nový grafických karet Intelu oproti stávající nabídce by nebyla jednoduchá. Současná generace se dostává do výprodeje, ceny Radeonů klesají, zatímco Nvidia ve vyšším cenovém segmentu nahradila dosavadní modely více-či méně výkonnějšími. Zvlášť v segmentu GeForce RTX 4070, kam nakonec Battlemage míří, je nyní poměrně těsno. Místo dvojice konkurentů v podobě GeForce RTX 4070 a Radeonu RX 7800 XT by top model Intelu stál ještě navíc proti GeForce RTX 4070 Super, Radeonu RX 7900 GRE. O GeForce RTX 4070 Ti (Super) nemluvě.
Pomineme-li, že novinka Intelu byla původně koncipována jako „GeForce RTX 4080 killer“, což je meta, kteréžto karty už podle loňských informací nedosáhne, by tedy ani za aktuálního stavu a ve stávajícím konkurenčním prostředí neměla situaci jednoduchou. Problémem je, že do jejího vydání konkurenční prostředí nejspíš ještě podstatně zhoustne.
Loňská roadmapa Intelu, která věřila ve vydání Battlemage začátkem jara 2024
Někdy během podzimu se totiž mohou objevit Radeony RX 8000 a objevují se i zprávy, že Nvidia může vydat GeForce řady Blackwell v letošním roce (podle některých zdrojů pravděpodobně, podle jiných, pokud bude cítit potřebu). Podle zdroje z Intelu citovaného YouTube kanálem MLID může k validaci nových grafik od Intelu dojít v nejlepším možném případě ve čtvrtém kvartálu letošního roku. Mezi validací a dostupností je potřeba počítat s prodlevou v řádu minimálně jednotek měsíců, takže pokud by k vydání Battlemage vůbec letos došlo, bylo by to patrně dost potěmkinovské a připomínající loňské vydání Xeonů Emerald Rapids a mobilních procesorů Meteor Lake.
(MLID)
Závěrem už jen připomeňme, že od posledních zpráv na téma Battlemage, které jsem přinesli začátkem ledna, se dále objevila informace, že oproti generaci Alchemist už Intel neplánuje vydání čipů pro mobilní segment. Jinými slovy Battlemage (po snížení výkonnostního cíle, omezení počtu chystaných GPU a seškrtání segmentů) poslouží patrně jen desktopu. Tím padl druhý ze zásadních důvodů, pro který se Intel pustil do vývoje samostatných grafických karet. Prvním byla existence produktu, jímž by Intel mohl využít výrobní linky druhého nejnovějšího procesu poté, co procesory přejdou novou generaci výroby (to padlo, procesy Intelu na GPU nestačí, vyrábí proto u TSMC). Druhým byla snaha vytlačit z notebooků samostatné grafiky Nvidie, kterými výrobci platformy Intelu často doplňují. Intel to dlouhodobě vnímá jako parazitování na svých produktech, kdy z notebooku za cenu N, kterou je zákazních ochotný vydat, jsou odkrojena nezanedbatelná procenta proudící k Nvidii. Pokud Intel vzdal i tento boj, postrádá v existence těchto grafik podle původních měřítek smysl.