Londýnská policie se zaměřuje na pirátění e-knih
Vypnuta byla konkrétně stránka OnRead (visí na ní jen suché oznámení policie o probíhajícím vyšetřování), jejíž provozovatelé jedním dechem dodávají, že oni operovali v mezích zákona. Londýnská policie, tedy přesněji jednotka City of London Police Intellectual Property Crime Unit si ale zjevně myslí něco jiného. Jenže tato jednotka si již vybudovala pověst nekompromisní a výkonné protipirátské skupiny.
Pro britskou policii je to posun směrem k dalšímu typu zábavy, který se pirátí. A přiznejme si, že se pirátí statečně, masivně a déle než třeba filmy - ty si totiž musely počkat na příchod DivXu, zatímco na pirátění knih stačil ve druhé polovině 90. let nejlevnější skener a OCR software (ten ideálně též upirátěný :-). Situace s e-booky je o to jednodušší, že odpadá zdlouhavé a otravné skenování.
Na jedné straně tu tak máme čtenáře, kteří si stěžují na stále vysoké ceny e-booků ve srovnání s fyzickou tištěnou knihou, a také na otravné DRM, které mnozí vydavatelé používají. Na straně druhé tu ale máme pochopitelný zájem vydavatele na vydání knihy, či přímo e-knihy, finančně nevykrvácet. V Anglii to mají jednodušší, v drtivé většině případů nemusí platit překlad a často ani řešit sazbu, prostě jen vydají americký originál ve své podobě. Navíc mají větší čtenářskou základnu čítající desítky až stovky miliónů potenciálních čtenářů, zatímco u nás v Česku musíte zaplatit překlad, korekturu, udělat sazbu a pak se modlit, aby mezi těmi pár miliony lidí, co umějí číst, se najde pár tisíc, kteří si knihu koupí, aby se dostala do černých čísel.
Současná doba, kdy mezi bestsellery patří tituly jako Vaříme s Láďou Hruškou, je v Česku rozhodně dobou mnohdy frustrující. Na druhou stranu možnost stáhnout si knihu předem, přečíst část, nebo i celou knihu a poté autorovi poděkovat zakoupením, je „obchodní model“, která překvapivě dobře funguje. Nevěříte? Tak si poslechněte Neila Gaimana, nebo si přečtěte něco od Cory Doctorowa.
Osobně na to nemám vyhrazený názor. Nejsem úplně spokojený s tím, že v Česku se kupříkladu zahraniční sci-fi prodává za cenu přibližně 1 Kč/str, ale respektuji to jako hranici, při které se to předpokládám vydavatelům v součtu za celý rok navrátí (tj. nějaká kniha prodělá, jiná vydělá nadstandardně a ve výsledku se vyplatí pokračovat v byznysu). A pokud by měla být volba mezi tím, že knihy dané série budu krást a vydavatel to pak stopne z důvodu prodělečnosti, nebo naopak budu poctivě kupovat a série tak bude moci pokračovat, pak je to myslím jasná volba.