Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Microsoft slaví 10 let Xbox 360 jeho zabitím

K desátým narozeninám nazdobit a zaříznout. Takovou strategii zvolil Microsoft k oslavě první dekády Xbox 360 na trhu. Nejúspěšnější hardwarová kapitola v dějinách společnosti se uzavírá…

S Xbox 360 se Microsoftu podařilo uhodit hřebíček na hlavičku. Právě druhá generace Xboxu se s celkovými 81 miliony prodanými kusy stala nejúspěšnějším kouskem hardwaru, který kdy společnost prodávala. Pro srovnání - i když se Xbox One po určitou dobu prodával ve vyšších objemech, s dosaženými cca 20 miliony prodaných kusů má ještě co dohánět. Vlastně nemá, letos bude na trhu tři roky a nelze čekat, že by se za dalších 7 let prodalo množství třikrát převyšující dosavadní.

Microsoftu se s Xbox 360 podařilo dosáhnout něčeho, co mu mohou novější konzole jen tiše závidět: tříjádrový IBM procesor i grafické jádro Xenos s unikátní vec4+scalar unifikovanou architekturou. V desktopu neexistoval ani procesor ani grafická karta podobného typu, takže nebylo možné objektivně posoudit, s jakým hardwarem je potenciál konzole srovnatelný. V desktopu tou dobou byly žhavou novinkou dvoujádrové procesory, takže tři jádra působila jako exkluzivní vlastnost a nejinak tomu bylo u grafiky. Jádro ATi Xenos se stalo vůbec prvním GPU s unifikovanou architekturou, což znamenalo sečtení aritmetického výkonu na hodnotu několikanásobně překračující potenciál tehdejšího high-endu - tím vznikla druhá exkluzivní vlastnost. Přestože šlo na svou dobu o technologicky pokročilý hardware, díky němuž konzole dočasně svoji architekturou překonaly desktop, reálné výkonnostní možnosti byly často nadhodnocovány - výhoda spíš než ve výkonu jako takovém spočívala ve flexibilitě a lepší softwarové výbavě (jak „efektivně“ dokázaly starší verze desktopových Directů využívat vícejádrová CPU, asi není třeba připomínat).

Microsoft Xbox 360 250GB

Tříjádrový procesor, unifikované grafické jádro s několikanásobkem aritmeticko-logických jednotek oproti desktopu a eDRAM navrch zkrátka byla kombinace, která se vyplatila jak marketingově, tak jako hardwarový základ, který se udržel přes dekádu na trhu. Microsoft sice vydával Xbox 360 v různých zemích k různým datům (od roku 2005 do roku 2007), ale pokud budeme považovat za datum narození 22. listopad 2005, kdy si první kusy mohli pořídit severoameričtí zákazníci, pak můžeme říct, že pouť této konzole na trhu skutečně uzavřela celou dekádu a ještě se dopracovala k téměř pěti měsícům navrch.

K desátým narozeninám došlo k pragmatickému rozhodnutí, žádná speciální výroční konzole do prodeje nešla. Klasický model pouze dostal jubilejní výbavu (bundle), ale ani tato forma oslavy neměla dlouhého trvání. Microsoft oznámil ukončení výroby k 20. dubnu a doprodání skladových zásob podle toho, jaké zásoby jednotlivé země mají. Hry budou k dostání i nadále, podle Microsoftu je pro Xbox 360 k dispozici kolem čtyř tisíc titulů, u kterých hráči doposud strávili čas dosahující 78 miliard hodin…

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Microsoft slaví 10 let Xbox 360 jeho zabitím

Pondělí, 25 Duben 2016 - 10:04 | TNX | Kde začít? Mám taky nějaký ten rok Xbox 360. Mám...
Sobota, 23 Duben 2016 - 23:22 | Xspy | Budiž Microsoftu země lehká ....
Sobota, 23 Duben 2016 - 09:09 | Jan Novák | Předně je nutné poznamenat, že i xbox one je...
Pátek, 22 Duben 2016 - 20:33 | Tom M. | Xbox 360 je pro mě domrvenou konzolí, která ale...
Pátek, 22 Duben 2016 - 18:38 | Mirda Červíček | IL-2 Sturmovik: Birds of Prey
Pátek, 22 Duben 2016 - 16:20 | Vratislav Boch | Xbox360 máme doma už asi 3 roky a musím říct, že...
Pátek, 22 Duben 2016 - 14:42 | shagy2301 | Ten malý cenový rozdiel je dôsledkom toho že X360...
Pátek, 22 Duben 2016 - 14:16 | VoDa | Kdyz zabehnem do extremu :) kupoval by si nekdo...
Pátek, 22 Duben 2016 - 13:48 | Mirda Červíček | Xbox 360 za 5000Kč nebo Xbox one za dvojnásobek....

Zobrazit diskusi