Microsoft zalícil na repasované počítače
Běžná praxe je taková, že nemálo firem při obměně svého „vozového parku“ (čímž jsou míněny počítače, nikoli auta ;-) staré počítače prodá do bazarů, kde jsou pak repasovány – jsou vymazána veškerá data z pevných disků, vadné díly se vymění za jiné funkční (nikoli nutně nové) a počítač se prodá novému zákazníkovi. Iniciativa MAR navazuje na tzv. Community MAR, což je něco podobného pro charity, vzdělávací instituce a nevýdělečné organizace. S MAR hodlá Microsoft pomoci prodejcům takové techniky především zjednodušit hromadné licencování pro repasované počítače.
Senior product manager z Genuine Windows Product Marketing týmu v Microsoftu Hani Shakeel označuje prodej repasovaných počítačů za jakýsi sekundární trh, který vůbec není malý. Studie společnosti Gartner prokázala, že trh repasovaných počítačů dělá asi 10 % prodeje všech počítačů na světě prodaných. Prodejci těchto repasů sice mohou často využít původních OEM licencí (nezřídka bývá na počítači nalepen certifikát pravosti Windows, ačkoli firmy pak používají vlastní hromadné licence), ale nepřítomnost originálních instalačních médií může být pak problém při prodeji. Pokud je chce prodejce k počítači dodávat, jedna z možností je obrátit se na původního výrobce a média si vyžádat, což může být při velkém množství počítačů problém. To je jedna z věcí, kde hodlá Microsoft pomoci, načež vznikly dvě nové licence, a to „Windows XP Home nebo Professional for Refurbished PCs“. Aktuálně jsou dostupné jen v anglické, francouzské a španělské verzi (další jazyky jsou plánovány na příští rok), prodejci však smějí takové počítače již nyní prodávat po celém světě.
Jak to tedy ve výsledku funguje? „Refurbisher“ (říkejme mu pro jednoduchost „bazar“), který splní požadavky na zařazení do programu MAR (kam patří prodej průměrně 5 000 repasovaných počítačů měsíčně za poslední rok), si objedná nové štítky s certifikáty pravosti a tzv. balíčky s „Recovery“ médii, tedy prakticky instalačními disky.
Takový balíček vedle samotných médií obsahuje i smlouvu s koncovým uživatelem (EULA), to vše ve slim DVD obalu (včetně vnějšího potisku). Pak nainstaluje na repasovaný počítač z dodaných médií systém (třeba pomocí tzv. „Refurbisher Preinstallation Kitu“, cosi, co souvisí s hromadnými instalacemi), přilepí na něj nový štítek s certifikátem pravosti (ten navíc obsahuje i identifikaci „bazaru“) a prodá jako celek. Takto nainstalovaný systém si pak pochopitelně musí koncový uživatel sám aktivovat. Za repasovaný počítač je přitom považován takový, který má původní základní desku, případně pokud byla vadná, vyměněnou za tentýž model (v opačném případě nejde o „repasovaný“, ale „nový“ počítač a na něj by se pak měla vztahovat klasická nová OEM licence).
Pokud by vás zajímalo, proč do programu MAR nepatří Windows Vista, odpověď je velice jednoduchá: nepočítá se s tím, že na drtivé většině repasovaných počítačů půjdou Windows Vista rozběhat. A kdyby by to přeci jen šlo, koncový uživatel to může snadno vyřešit nákupem upgrade verze. Tak zní oficiální stanovisko Microsoftu.