Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Minirecenze: ASUS TUF GAMING A16 Advantage Edition

Zdroj: diit.cz

Herních notebooků s grafickým adaptérem společnosti AMD na trhu je jako šafránu, na jeden takový se dnes podíváme.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.

Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před půl rokem.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

V DirecX 11 režimu si vede ASUS TUF A16 Advantage Edition použitelně, ale překvapivě nepřekonává starší HP OMEN s RX 6650M.

graph-6

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je se situace mění, výkon je značně horší, než v DirectX 11 režimu, ale ZBooku to nějak výrazně nepomůže, daří se překonat průměrných 60 FPS.

graph-9

DirectX 12 a raytracing bez/s DLSS/FSR

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

Jakmile si zapneme raytracing, výkon opět klesá. Technologie jako DLSS a FSR zde mohou pomoci, u GeForce tak zapínám DLSS v Balanced režimu a u Radeonů FSR v Balanced režimu.

graph-12

Zkouším výkon i se zapnutým DLSS, opět v režimu Balanced, hra je značně hratelnější, než když máme zapnutý raytracing bez DLSS.

graph-13

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Minirecenze: ASUS TUF GAMING A16 Advantage Edition

Pátek, 7 Červen 2024 - 22:19 | Karáš Svorka | Mělo by to zblajznout i 2x 48GB, ale to je dražší...
Neděle, 2 Červen 2024 - 14:49 | Karáš Svorka | :'(
Sobota, 1 Červen 2024 - 22:46 | WIFT | Jen tak mimochodem: ti pesíci v závěrečném...
Čtvrtek, 30 Květen 2024 - 08:49 | uni | Děláš, jako by tomu u OLED bylo jinak. Kde to...
Čtvrtek, 30 Květen 2024 - 00:08 | JirkaK | Syn má něco s 300nit displejem a i v noci jsem to...
Středa, 29 Květen 2024 - 17:42 | Číčomil Vylízal | 250 nitu? Tam se asi predpokladaji jen kupci,...
Středa, 29 Květen 2024 - 16:35 | Majklos | takže cca 2700 * 2 + ~ 4000 = ~42 000Kč cena...
Středa, 29 Květen 2024 - 16:27 | Karáš Svorka | Notebook samotný stál opravdu 31 990 Kč s DPH a...
Středa, 29 Květen 2024 - 16:22 | Majklos | Nechci být zlý a neplatím si premium, tak to tam...

Zobrazit diskusi