Mobility Radeon X1600: další detaily a testy na internetu
Zde můžete na fotografiích vidět „engineering sample“, tedy testovací vzorek s pamětí osázenou hned u gpu. Když se podíváme blíže na paměťové čipy, zjistíme, že jde o HYB18H512321AF. To jsou GDDR3 paměťové čipy z produkce Infineonu s napájecím napětím 1,8 V ve 136pinovém PG-TFBGA pouzdře (11×14 mm). Mimochodem, celý tento komplet i s GPU má rozměry 46×46 mm!
Ještě zde pro vás máme ukázku toho, jak vypadá nastavení v Catalystech pro PowerPlay. Mnozí z vás, vlastnící nějaký ten mobilní Radeon, to budou důvěrně znát. PowerPlay 6 je velmi flexibilní, čip může za běhu měnit počet používaných PCI express linek a vystačí si třeba s napájením 0,95 V.
Z hlediska spotřeby se ještě podařilo ATI pohnout s řešením problému, kdy tranzistory v takto rychlých čipech spotřebovávají nepatrné množství energie, i když zrovna nic nedělají. ATI to řeší použitím předmagnetizačního proudu v opačném směru, nicméně bližší detaily samozřejmě nesdělí. Uvádí však, že u mobilního X1600 snížila díky tomu spotřebu o 20 %.
Tak a nyní se již podívejme na nejaké ty srovnávací testy. Výhoda výsledků je v tom, že všechny servery testovaly v podstatě na stejném notebooku, tedy na Asus A7G. Ten měl u všech serverů konfiguraci ne tuto konfiguraci: Pentium M 2,0 GHz, 1 GB RAM, frekvence Radeonu 470/940 MHz GPU/paměti.
V 3D Marku 05 otestoval server PC Perspective. Nečekejte samozřejmě výkony mobilní GeForce Go 7800 GTX.
Patrně přímo z materiálů ATI pochází i tento přehled několika her, takže jej berte s rezervou. Každopádně oproti GeForce 6600 se skutečně dá očekávat slušný náskok.
Far Cry si dle testů serveru Hot Hardware sice zahrajete plynule v běžných rozlišeních, ale je třeba připomenout jeden fakt, raději hned teď na začátku. Nativní rozlišení displeje notebooku Asus A7G, který nám přinese mobilního Radeona X1600 jako první, je 1440×900. Takže pokud nechcete koukat při hraní na nějaký „rozplizlý“ přepočet, tak počítejte s herním rozlišením 1440×900. To už na takové plynulé Far Cry při nějakých AA a AF režimech nebude stačit. Nehledě na to, že ne ve všech hrách takové rozlišení nahodíte.
U F.E.A.R. také s nějakým plynulým hraním v nativním rozlišení nepočítejte, ale v běžných rozlišeních si X1600 vede celkem dobře.
pozn. „divné údaje“ 10×7 a 11×8 znamenají ve skutečnosti zkráceně zapsané 1024×768 a 1152×864, kolegové z PC Perspective si to poněkud zkracují.
Quake 4 vám také na Mobility Radeonu X1600 zrovna plynule při 1440×900 nepojede, ale to by asi čekal jen málokdo.
Day of Defeat je naproti tomu dle Anadtechu v pohodě i ve 1440×900.
Doom 3 má z hlediska minimálního počtu snímků za sekundu namále už při nízkých rozlišeních, ale to se koneckonců dalo čekat, jeho engine je spíše doménou nVidie.
Na závěr jsme si nechali spotřebu. Sami vidíte, že to není například ve srovnání s integrovanou Intel GMA900 v čipsetu nic slavného, ale je to nesrovnatelně lepší, než GeForce Go 7800 GTX, která si sama o sobě při plném výkonu ukousne 65 W. Notebooky s takovýmito grafikami beztak nejsou určeny pro velkou výdrž v provozu na baterie.
Co říci závěrem? Pokud jste zklamaní a čekali jste lepší výsledky, pak si musíte uvědomit, že X1600 je karta ze středního segmentu nastupující generace a navíc v mobilní verzi disponuje frekvencemi daleko nižšími než desktopový X1600 XT. Pro notebooky se navíc jedná o jedno z nejrychlejších řešení, které dostává od výrobce do vínku nejnovější technologie jako Shader Model 3.0 nebo AVIVO.