Mozilla navrhuje tři jednoduchá pravidla pro adblock
A jak dodává Denelle Dixon-Thayer, Chief Legal and Business Officer v Mozille, blokování obsahu prostě nezmizí, je součástí našeho online světa.
Pohled uživatele je dle Denelle jednoduchý, chce se vyvarovat reklam, chce být chráněn proti nevyžádanému sledování, chce co nejrychlejší načítání stránek, nechce zbytečné datové přenosy. A pokud se chce reklamní průmysl na internetu vyhnout blokování, musí reklamu přizpůsobit těmto postojům. To, že roste množství nástrojů na blokování obsahu (reklam) na všech platformách, ukazuje, že se to reklamnímu průmyslu či provozovatelům webů úplně nedaří.
Mozilla po určitém výzkumu navrhuje tři následující pravidla, která jsou současně v souladu s její vizí otevřeného a důvěryhodného internetu:
- Neutralita obsahu - blokovací software by se měl zaměřit na věci podstatné pro uživatele, tedy rychlost, bezpečnost a soukromí, namísto blokování určitých specifických typů obsahu (jako jsou reklamní prvky na stránkách).
- Transparentnost a kontrola - blokovací software by měl uživateli poskytovat své schopnosti transparentně a s pomocí smysluplných ovládacích prvků
- Otevřenost - blokování by mělo držet určitou úroveň a mělo blokovat obsah na základě stejných principů bez ohledu na to, jaký je zdroj daného obsahu. Vydavatelé a další poskytovatelé obsahu by měli dostat do rukou možnosti jak se účastnit na otevřeném webovém ekosystému, namísto toho, aby byl [blokovacím softwarem] trvale blokován přístup z webu k jeho produktům či službám
Tolik tedy Mozilla. Asi bych nemusel nijak obšírně konstatovat, že tohle je hodně ožehavé téma. Mísí se v něm několik protichůdných věcí a výsledkem prakticky nemůže být nic jiného než kompromis. Ano, existují ojedinělé výjimky z obvyklého modelu fungování, například František Fuka, který svůj filmově-geekovský blog má zcela bez reklam a o výši jeho příjmu z této činnosti rozhodují čtenáři posílající peníze, ale takovéto výjimky jen potvrzují typické pravidlo.
To je takové, že weby, pokud nejde o fanouškovské projekty či běžné osobní blogy, prostě žijí z reklamy. Zejména u nás v Česku platí, že za obsah na internetu moc platit nechceme, spíše vůbec. A není to proto, že když už si člověk zaplatí internetové připojení, má právo na vše, co na internetu je, takový postoj rozhodně nemá každý. Je to o mnoha věcech, včetně toho, že kupní síla typického obyvatele ČR není taková, aby byl ochoten platit řekněme 10 Kč měsíčně na každém webu, kde párkrát do týdne čte články. I my jsme v dávné minulosti zkoušeli model dobrovolného předplatného, který neprorazil. Tu a tam to zkoušejí tou či onou cestou mnozí další, ale obecně platí, že na internetu se žije z reklamy, ať již ručně získané od zadavatelů, nebo generické skrze systémy jako Google Adsense a podobné.
Pohled uživatele je ale spíše takový, že reklama (zejména ta visuálně agresivní) jej často vytáčí doběla. Samotné weby jsou v tom přitom nevinně, protože nemohou za to, že třeba zrovna v danou chvíli se ten či onen reklamní systém ne a ne načíst a zdržuje načtení celé stránky, nebo se načte se zpožděním jedné-dvou sekund a člověku pak stránka v prohlížeči najednou poskočí. Typický uživatel pak má jen omezenou trpělivost (jakkoli velkou) a jednoho dne třeba dospěje k tomu, že si ten adblock nainstaluje. A pokud je výchozí nastavení takové, že blokuje všechny reklamy na všech webech bez rozdílu, rázem všichni, které daný člověk navštíví, nemají určitou část příjmu.
Jsou weby, které to s reklamou přehánějí, jsou weby, které se jí snaží držet na rozumné decentní úrovni. Stejně tak jsou uživatelé, kteří blokují implicitně vše, stejně jako uživatelé, kteří neblokují vůbec, nebo alespoň svým oblíbeným webům pomáhají tím, že je mají na whitelistu. Na řadě českých webů jste/jsme si mohli zejména v posledních měsících všimnout občas se objevujících výstražných prvků, které si dovolují slušnou a řekl bych i přijatelnou formou upozornit návštěvníky s adblockem, aby zvážili jeho vypnutí. Jestli aspoň tyto kampaně povedou ke zlepšení chování nás (čtenářů) k nám (webům), to ukáže až čas. Bohužel se ale obávám, že návrh Mozilly je odsouzen k neúspěchu. Už dnes přece existují varianty adblocku, které ponechávají alespoň nerušivé reklamní prvky. Ale i kdyby nakrásně všichni adaptovali pravidla Mozilly, stačí jediný adblock sw, který tak činit nebude a my čtenáři budeme mít k dispozici potřebný nástroj. Ostatně v době, kdy lze v prohlížeči nejen na daném webu blokovat reklamu, ale z jeho layoutu vyhodit i specifické prvky redakčního systému - a tím samotnému vnitřnímu redakčnímu systému webu znemožnit nabízení dalších zajímavých či tématicky relevantních článů, je sice možné podchytit kampaní běžné uživatele, ale skupinu IT nadšenců-čtenářů (což je specifikum převážně odborných webů) méně.