Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

MP3 Surround na světě

MP3 Surround logo
Poprvé jsme se o MP3 Surround zmínili v souvislosti s letošním CeBITem, kde ho Fraunhoferův Institut předváděl. Později jsme se dozvěděli, že ještě letos se objeví první aplikace schopné vytvářet a přehrávat tento nový formát a k tomu ještě zmínku o LWDRM (Light Weight Digital Rights Management). Proto příliš nepřekvapí, že Fraunhoferův Institut konečně vydává aplikace schopné vytvářet a přehrávat prostorové MP3. Ve zkušebních verzích si je můžete stáhnout, ale počítejte s tím, že komprimovat budete moci pouze tento měsíc, později pak už pouze přehrávat.

Zároveň se spolu s vydáním MP3 Surround objevily doplňující informace o tomto formátu. Prozatím si poradí pouze s 5.1 kanály, ale to je čistě softwarové omezení, standard je navržen tak, aby podporoval jakékoliv množství kanálů a do budoucnosti se počítá minimálně se 7.1 a 10.2. Jako zdroj pro kódovací software budete potřebovat vícekanálový WAV soubor a také se připravte na vyšší nároky na výpočetní výkon při kompresi, ale nejde o nic strašného, Fraunhofer tvrdí, že u jeho programů je nárůst náročnosti oproti kompresi stereofonního signálu o zhruba 50 %. Při dekompresi šestikanálového audia je však potřeba zhruba trojnásobku výkonu procesoru než při dekompresi dvoukanálového.

MP3 Surround je zpětně kompatibilní, což znamená, že jej přehrajete i na přehrávači nepodporujícím MP3 Surround, ale samozřejmě pouze stereofonně. Řešeno je to velmi podobně jako v případě mp3PRO, kdy ke stereofonnímu signálu je přidána stereofonní informace, kterou stávající přehrávače ignorují, kdežto prostorové ji dokážou zpracovat. O dříve zmiňovaném LWDRM (Light Weight Digital Rights Management) není nikde na webu o MP3 Surround ani zmínka, takže nepředpokládám, že by jej standard nějak výrazněji podporoval.

Pokud přemýšlíte, kde by se MP3 Surround mohlo usadit, tak vám prozradím, že Fraunhoferův Institut vidí šance u online služeb nabízejících hudbu ke stažení, streamovacích služeb a iternetových rádií. V mých očích však nejnadějněji zní položka „Audio for Games“, protože nemálo her využívá přehrávání hudby na pozadí z MP3 souborů, takže nyní by měly takové hry možnost využít vícekanálového zvuku. Ovšem pak je otázka, zda-li je rozumné stavět na nyní rozšířeném formátu vzniklém před zhruba patnácti lety (s tím, že vyvíjen byl údajně 20 let před tím), nebo je pro vývojáře her lepší zvolit nějaký modernější zvukový formát schopný podat vyšší kvalitu zvuku při nižším bitrate.

„Fraunhofer IIS MP3 Surround Evaluation Software 1.0“ je v současné době jediným softwarem, který je schopen MP3 Surround přehrávat a vytvářet. Zatím je pouze pro Windows, ale 17. prosince má vyjít MacOS X verze a pro blízkou budoucnost je plánovaná i linuxová varianta. Je omezen na 5.1 kanály s datovým tokem 192 kb/s při 44,1 a 48kHz vzorkování. Stáhnout je ho možné přímo od Fraunhoferu a to s několika demonstračními nahrávkami.

Diskuse ke článku MP3 Surround na světě

Pondělí, 13 Prosinec 2004 - 14:04 | Crazy2 | 90 procent hudby je v MP3. Kompatibilita mp3 s...
Středa, 8 Prosinec 2004 - 12:31 | Anonym | Ogg vorbis i flac umí multikanál samozřejmě taky...
Středa, 8 Prosinec 2004 - 00:44 | Anonym | To je ale povyku kvůli vícekanálovém MP3 formátu...
Úterý, 7 Prosinec 2004 - 21:32 | Anonym | Vypadlo mi tam: A pořádný encoder museli napsat...
Úterý, 7 Prosinec 2004 - 21:30 | Anonym | Extrémně výpočetně nenáročný ? Tak to jsi na...
Úterý, 7 Prosinec 2004 - 18:21 | Erkil Poirot | No k tomu proč pro hry nepoužít něco novějšího:...
Úterý, 7 Prosinec 2004 - 14:44 | AvAxx | Hehe proč Vorbis a ne Windows Media Audio &...
Úterý, 7 Prosinec 2004 - 13:29 | Anonym | Nevím, nevím, ale WMA je oproti oggu dost hnus....
Úterý, 7 Prosinec 2004 - 11:36 | Anonym | No nechapu co vsichni maji proti wma. Podle me...
Úterý, 7 Prosinec 2004 - 11:02 | Anonym | polygon: Ciastocne si sa skoro priblizil k...

Zobrazit diskusi