Na čem jsme psali CD-R server
Nejprve se musím vrátit na úplný začátek do roku 1998, to byl náš web opravdu jen a jen ruční práce. Vlevo frame s navigací a vpravo html, které jsme s Petrem střídavě editovali a ukládali na server. Asi se zeptáte, jak jsme měli zařízeno, že jsme si texty vzájemně nepřepisovali - bylo to velmi prosté. Když někdo něco napsal, založil na serveru adresář/složku „edit“, stáhnul si html soubor, vložil tam kus tabulky s newskou a poslal ho na server zpět, pak zase složku „edit“ smazal. První texty pak vypadaly takto:
A čisté, ručně psané html:
Jak vidíte, vše se psalo ručně včetně data i času. Po pár měsících nám bylo ale jasné, že bude třeba vytvořit něco, co bude v databázi, ale protože tenkrát ještě nebylo z čeho vybírat (psal se rok 1999), museli jsme se do vývoje pustit sami a nakonec se 1. prosince mohl rozběhnout server už s nový designem, v podstatě shodným s tím, který jsme používali doposud.
Zprvu toho v administraci nebylo tolik, časem jsme přidali média a správu virtuálních účtů našich autorů. Nějaký čas jsme bohužel šli slepou uličkou, když jsme se pustili do programování klienta, který by každému běžel přímo na počítači, po kterém nám v administraci zbyly položky „Import zpráv z PPS“. Pro „Import obrázků“ byla také vytvořena speciální aplikace provozovaná přímo na PC redaktora a sloužila pro rychlou tvorbu obrázků k větším článkům a recenzím a především jejich hromadnému importování do databáze na serveru (WIFT přišel této aplikaci na chuť a používal ji při přípravě recenzí do posledního dne CDR.CZ). Sice už se nám zprávy řadily automaticky, ale stále to byla (celých 10 let!) vlastně ruční práce. Ukážu vám, jak se třeba tvořila tato zpráva:
Protože jde o novou vypalovačku, bylo třeba jí nejprve založit list v naší „databázi“.
I toto je však stále ruční práce, takže jde o editaci HTML kódu, který se pak jako samostatný soubor uloží na server a v seznamu vypalovaček se k této nové ručně založí další řádek s odkazem.
Pochopitelně bylo ještě třeba upravit obrázek na patřičnou šířku. Nyní přišla na řadu konečně zpráva samotná. Pro perex se udělal obrázek o šířce 100 a k němu druhý velký, jejž vidíte po kliknutí a tyto se uložily na server (v případě potřeby, třeba v recenzích, se ručně do obrázků vkládá ještě naše logo).
Systém vygeneroval html kód, který se pak ručně vložil do samotné newsky. Zpráva se dá psát přímo do administrace, ale my většinou používáme na lokále nějaký html editor, přeci jen je to přehlednější, i když kód je velmi jednoduchý.
Jak vidíte, zadávají se ještě rubriky, připravenost (to je základem pro výpočet odměny pro externí autory a popisuje připravenost pro vložení v html do našeho systému), zprávu můžeme označit jako důležitou, to je pak v horním seznamu tučně (jde-li o recenzi, bezpečnost nebo postup, je tučná automaticky) a přesune se později mezi zprávy nadepsané „Nepřehlédněte“. Nakonec přidáváme zdroj a zadáním ID eventuální související newsky.
To byl jen krátký výcuc z naší práce a jak vidíte, žádný komfort to nebyl.
Proto jsme velmi rádi, že konečně můžeme přejít na WYSIWYG psaní a trošku profesionálnější přípravu podkladů pro náš server.
A takto vypadá zpráva, když se na ni díváte vy:
Podobně spartansky bohužel vypadala i správa reklam, která nám často připravovala horké chvilky. S novým profesionálním reklamním systémem budeme schopni reklamu cílit (v rámci možností geografické identifikace IP adres) i do okresů, krajů nebo měst, což nám umožní naši existenci, protože reklama, jak jistě víte, je jediným zdrojem našeho příjmu a proto se bez ní prostě neobejdeme (a směr, kterým se hodlá vydat Rupert Murdoch, je pro nás momentálně utopií).