Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nástupce H.264? HEVC alias "H.265" na cestě

Aneb máme čtyřikrát větší rozlišení, tak uděláme čtyřikrát větší bloky, takže to bude kostičkovat úplně stejně, jenom marketing to vykáže jako Ultra HD. No nekupte to! :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Za prvé, vysoké rozlišení pro koncový produkt kinematografie je k ničemu, pokud se zásadně nezvýší i snímková frekvence. Alespoň tolikrát, kolikrát se zvedlo rozlišení, aby ostrost neklesala. Kvůli motion blur je už v 1080p ta maximální ostrost vidět jen ve statických scénách, a režisér se musí hodně snažit, aby v akčnějších scénách bylo vůbec něco vidět. Někdy i za cenu toho, že použije kratší čas závěrky, motion blur zmizí, ale pak to zas viditelně cuká.
Za druhé, ano, zdrojové negativy mají velmi vysoké rozlišení, pokud měl kameraman šťastnou ruku při ostření. Ale zas na nich chybí veškerá postprodukce, de facto by se ten film musel vyrobit znova kromě samotné herecké akce. No když na to někdo má...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To cukani pri pan me neuveritelne stve, na ty sceny se neda divat :-(

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Proto kaslu na nejaky zpracovani pres grafiku ala UVD a video prozenu pres ffdshow a nastavim si framerate doubler a je to o poznani lepsi. Jenze to je reseni dusledku a ne priciny. Jak psal P.V. je potreba aby se zvysila snimkova frekvence, hlavne uz proboha neprokladane, alespon na tech 60/50.
mmj. nechapu ze se v dnesni digitalni dobe jeste hraje na nejakej PAL/NTSC (50/60) tato potreba synchronizace uz davno neni potreba.
Aby se nikdo nehadal kdo ustoupi jestli USA/Japonsko a jejich 60fps nebo evropa s 50fps tak bych udelal 72 snimku jako trojnasobek kinofilmu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tady jde o několik oblastí, které je potřeba vyřešit:
1. Pořízení a zpracování "díla". Málokterá kamera umí 50+ fps. Taky ty postprodukce, které pracují s intraframe aby se nezbláznili třeba z 4 násobného nárůstu dat.
2. Transport "díla" k divákovi. Nejsnažší změna standardu je asi u VOD, složitější u BD a podobných a nepředstavitelná u televize.
3. Koncová zařízení - dnes jsou běžné televize s 100+ Hz (Panasonic 600Hz) takže tady problém není. Ale kinoprojektory - technicky to problém není, oni často jedou ve stovkách Hz, ale organizačně to bude trvat dlouho - viz můj další příspěvek.

Já myslím, že brzká praxe bude taková, že "dílo" vznikne jako 24p/25p/30p, zabalí se do nějakého iterframe kodeku a na klientském konci se "up-herzuje" pomocí motion estimation algoritmu na požadovanou frekvenci. Což je blízké tomu co je dnes, jen tam zatím není to propojení dekodéru a "up-herzeru".

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

proč to komplikovat, když už se to dávno používá, viz ten Váš zmiňovaný Panasonic 600Hz

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten Panasonic nezobrazuje 600 Hz, to jen 600Hz bliká (např. 10x za sebou stejnej vstup, aby byla správná barva, jas - jasné místo 10x blikne, tmavé jen 1x...) s Framerate těch 600Hz nemá nic moc společného.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No to neni uplne pravda ... napriklad ja mam 200Hz samsung a ten dopocitava snimky tak aby byl prechod plynulejsi a to same urcite dela i ten Panasonic 600Hz a mozno jeste vickrat ...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nemate pravdu, tedy alespon pokud se plazmy tyce, uz jsem to nekde ve foru jednou presne popsal, ale zato ma pravdu kolega svitivka, PDP Panasonic blikne az 600x za sekundu, odpovida to 60fps v 10-ti bitech, kazdy bit je jedno bliknuti, dle vahy bitu se lisi delka zablesku, dle hodnoty 1/0 zablesk pro dany bit je nebo chybi, nejdelsi zablesk proto trva 512x tak dlouho jako nejkratsi. Nicmene, vzdy je potreba projet celou serii vsech 10-bitu, nez muze byt zobrazen dalsi frame. Takze tech 600Hz je pravda, ale neni to totez jako 600fps, je to neco podobneho jako bylo kdysi 100Hz u CRT, ktere sice blikali 100x za sekundu, ale meli porad jen 25fps (PAL). Co se tyce LCD, tak tam je nejakych 200Hz totalni marketingovay krasozvast, sice je mozne, ze panel je obnovovan s frekvenci 200Hz, ale tekute krystaly se urcite nedokazi dokonale a vzdy pretocit za 5ms, spise tak za 10-15ms, takze realnych je bez zkresleni tak prave tak tech 60fps.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud si matně vzpomínám tak u plazmy je:
600Hz = 50Hz * 12 snímků (stejných)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud má TV FRC (a zapne se v menu), tak TV dopočítává snímky. Kolik se jich vypočítá za vteřinu nevím, každopádně je to určený hlavně pro 24p zdroje, které opravdu příliš plynulosti nepobraly.

U LCD je s rychlostí vykreslování problém. Je to vidět hlavně u 3D, kde je třeba zobrazit 120 snímků za vteřinu. Zatímco plazma s tím nemá problém, LCD se značně trápí.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To hraní si na PAL/NTSC je stále důležité díky archivům a souběžně běžícímu HD/SD vysílání. Pokud bysme přešli na 60Hz, budou se všechny starší snímky muset přepočítávat a jak všichni znají z PC, 50Hz záznam z DVB-T vysílání na 60Hz PC monitoru nikdy není zcela plynulý. Navíc přehrávání 24p filmů v 60Hz je mnohem větší šílenost než v 50Hz.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Naopak, 24p mnohem líp rozpočítáš do 60Hz (3:2 pulldown) než do 50 Hz (musíš to zrychlit a ještě zduplikovat).

Jde o to, že všechny zobrazovadla už stejně umí 100+ HZ, a jestli to budou vykreslovat z 50 nebo 60 je dost ukradený.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Právě že 3:2 je míň plynul0 než 2:2 pro PAL. Jediný problém je, že v PALu je film o ta 4% zrychlený.
Všechna zobrazovadla rozhodně 100+ neumí ani ta nyní prodávaná, natož ta, co už jsou v domácnostech.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Taky mě to trklo: ta bezbřehá důvěra v 35mm film. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že skutečné rozlišení kolísá dle použité techniky (potažmo roku výroby) někde od 1K u opravdu starých filmů po cca 4K u nových. Ani nejde tak o schopnosti té suroviny, ale třeba o maximální dosažitelnou ostrost použitých objektivů a následných procesů (laborky).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A k té snímkové frekvenci - zatímco na "televizním" poli je snaha ustanovit mnohem vyšší standard (pravděpodobně 300Hz jako nejbližší společný pro 50Hz a 60Hz) tak americký filmový průmysl se stále rigidně drží 24p. Existuje sice DCI standard pro 2K 48p, ale nikdo ho nepoužívá. Stejně jako se nikdo moc nehrne do 4K.
Obávám se, že brzo budeme mít doma v "telce" lepší obrázek než v kině...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Prakticky by stačilo 150Hz, 50/60p záznamů je málo a prokládané záznamy bude stejně třeba interpolovat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To jo, ale prokládaný záznam 50i nebo 60i musíš interpolovat do 50p nebo 60p. Pokud uděláš z 50i 25p, bude z toho buďto mazanice (blend) nebo cukatura (bob).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

(Přesněji řečeno, UHDTV je šestnáckrát větší rozlišení než HD.) Nedokážu odhadnout, jaké výhody může mít HEVC oproti wavelet kompresi, nicméně účinností (wavelet je "visually losseless" při poměru až 20:1) se jí nemůže rovnat ani náhodou. Takže já myslím, že budoucnost patří spíše JPEG2000 a spol. Ani licencování nemusí být překážkou, jak ukázal RED se svým REDCODE. Vlnky jsou prostě hezčí než čtverečky :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A jak je to s licencí na potencionální h.265? Bude se za ní muset platit, nebo bude otevřena jako u VP8?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Vyvíjí to stejná skupina jako MPEG1/2/4, takže s licencí to bude podobné. Otevřená nebude, výrobci budou platit, pro použití na webu může být i zdarma.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

8k rozliseni .... to je uz davno standard v profi technice ... kamery atd ... to oc se tu ted jedna je o trosku jeste vetsi ... a je oznacovano 25k:)

+na youtu.be dou najit 4k videa ... jen neznam moc hw ktery to zvladne bez problemu prehrat

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

napr. akekolvek 6-jadro a urcite aj rychlejsie 4-jadrove CPU :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

tady nejde uz ani tak o hardware jako spis o bandwidth, ktera to dokaze prenest

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Eeee, a prosimtě která konkrétní profesionální technika umí 8K?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

8K standardem v profi technice zdaleka ještě není. Existují funkční prototypy, jako třeba právě ty pro standard UHDTV. V TV technice je standardem pořád HD (někdy dokonce SD), ve filmovém průmyslu se pomalu prosazuje 4K, nicméně stále převažuje 2K (tedy jen o málo větší rozlišení, než HD).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Toci se sice cim dal vetsi prasarny, ale zato v cim dal vyssim rozliseni,zvolejme trikrat hura!!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

detaily rozliseni vyssich nez 1080p jsou na beznych zobrazovadlech mimo rozlisovaci schopnost oka. ostatne i full hd televize s 1m uhloprickou kdyz na ni koukate ze tri metru ma detaily mimo rozlisovaci schopnost oka. na 100" platno je 1080p tak akorat, z tech tri metru cca. nejak nechapu, k cemu tahle vyssi rozliseni maji slouzit

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Osobně jsem se zamiloval do 60" 4K panelu. Už se těším, až ho budu mít (za pár let) doma. Přijde mi to tak akorát. Dívat se na něj budu z cca 2,5m :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

z takove vzdalenosti ty detaily stejne nepoznas

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Problém je v tom, že s takovýmto pohledem nepočítá kameraman při natáčení. Obraz ti zabírá větší zorné pole, než se předpokládá. Kraj obrazu už se dostává za zónu ostrého vidění. Při některých záběrech ti pak můžou uniknout detaily odehrávající se někde bokem scény.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

může to sloužit třeba k zoomu, pro pornografickou produkci jako dělané ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nevím kdy to lidem dojde, ale tyhle FullHD, 4K vůbec nemají smysl...
- Datový tok u FullHD je 1920*1080*60*32=3981312000/8= 497 MB/s... ZA SEKUNDU.
- 4K nebo 8K raděj ani nebudu počítat.
- Tento výkon, určený pouze na zobrazení obrazu, se dá použít na vykreslení vektorové grafiky.

U klasického bitmapového FullHD filmu už dochází k robrazení nežádoucích detailů.
- Nedokonalosti kůže, potní žlázy, žíly, chlupy-obrovský problém FullHD porna
- Je jedno jestli vidíte tvář a na ní chlup5x5/nebo chlup500x500-důležitá je ta tvář.
- Něco jiného mohou být záběry krajiny.

Herci v takto vysokých rozlišeních nedokáží kontrolovat své detaily.
- Jediná možná budoucnost filmu je 3D animace.
- Je rovnou vektorová-obraz se Vám vypočítá podle rozlišení Vaší TV
- Skvělá komprese
- Náročné na rendnering-časem ale určitě překročíme hranici rozlišení, kdy výpočet bude rychlejší než přenos bitmapy.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zkus si vektorove popsat jeden snimek ze zaberu krajiny, celkem jednoduse se dostanes na velikost celeho filmu v HD

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Nedokonalosti kůže, potní žlázy, žíly, chlupy" - pro pořádné bizar porno to pravé! ;-) Ne, vážně: Už dnes při 4K digitální akvizici a HD/2K digitální projekci dochází k takovému zdůraznění detailů (ani ne tak vyšším reálným rozlišením - to má 35mm negativ také téměř 4K /i když je pravda, že promítací kopie se na 2K dostávájí stěží/ - ale spíše absencí zrna), že je v postprodukci nutno detaily pleti "softit".

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Detaily v obličeji se softí dokonce i v SD. Každá novější kamera to umí. V určitém barevném rozsahu, který odpovídá pleťové barvě, se obraz automaticky rozostřuje. Pro jiné barvy nikoliv. Vyjdou ta ostré oči, vlasy, ale vady pleti zmizí a zamaskují se vrásky. Když se k tomu přidají ty kila make-upu, tak proto pak moderátorky v reálu nepoznáte :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Můj (zcela subjektivní samozřejmě) názor je, že přínos 4k bude velmi diskutabilní, natož pak něco ještě většího.
Na základě zkušeností se skenováním 35mm a svitkových negativů můžu říct, že dojem z "analogového" obrazu je zkrátka jiný než dojem z obrazu digitálního a hlavně, rozlišení analogového média se nedá takto triviálně popisovat řečí digitálu, tedy jednoduše čísly W×H, podstatná je především MTF. 35mm film může mít nakrásně rozlišení 200 čar/mm, ale v praxi to nikdy nebude znamenat, že dojem a počet detailů bude stejný jako u digitálního snímku o rozlišení 7000×4666 pixelů.
Pár praktických postřehů:
Nedávno jsem viděl FullHD edici Hitchcockových filmů a nepřišlo mi, že by FullHD formát "nestíhal" 35mm filmu. Naopak subjektivně mám pocit, že některé nové, precizně natočené digitální snímky (např. Earth od BBC) obsahují více detailů. Samozřejmě to může být i tím, že tam je mnohem více objektů v jednotlivých scénách, stálo by to za podrobnější analýzu.
Další příklad, při sledování Pirátů z Karibiku ve FullHD bylo množství detailů v některých scénách až nepříjemné, vyžadovalo to opravdu velké úsilí a soustředění, aby to člověk stíhal sledovat. Když to tak půjde dál, budeme z 4k kina chodit s bolehlavy a při nástupu UltraHD se radši přestaneme na filmy dívat úplně.
Zkrátka i když chápu, že technika se pořád musí někam posouvat, myslím si, že tudy cesta nevede. Koneckonců, 4× větší rozlišení ze sračky Psycho neudělá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já myslím, že u běžných kin (a nejspíš i domácích zorazovačů) se hlavní vývoj v oblasti rozlišení zastaví na 4K. Vyšší rozlišení nedává smysl z důvodu limitace lidského zraku (vztaženo k praktickým pozorovacím vzdálenostem) i vyrobitených a zaplatitelných objektivů (odhlížím teď od počítačových animáků). Snad jen speciální kina, jako je IMAX, nebo bývaly 70mm projekce, pro svá veliká plátna a sály uživí 8K. (Nicméně třeba vizionáři z REDu plánují ultraširokoúhlý senzor Monstro s horizontálním rozlišením 28K). Při té honbě za rozlišením se bohužel často zapomíná i na jiné důležité parametry kvalitního obrazu - barevnou hloubku, expoziční rozsah, zrno/šum. A v neposlední řadě obsah ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

a ludia hlupy im to zase zozeru. minimalne 90% ludi nema sajnu o com to je ale ma zafixovanu rovnicu viac pruhov=viac adidas. Nevidim extra dovod prechodu na fullHD a uz vobec nie na taketo nechutnosti. Pri normalnej projekcnej vzdialenosti a dynamickom obashu je rozdiel pre bezneho smrtelnika nepostrehnutelny
Prirovnal by som to k audiofilom, ktory si kupuju drahu spickovu audio techniku ale 99% ludi pocuva hudbu na primitivnych prehravacoch s mizernou kvalitou a nic im nechyba.

p.s. na co nam je vysoke rozlisenie filmu, ked jeho dejova stranka je nepozeratelna. Kvalita obrazu ohuri n a prvych 5 minut ale co potom?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak především by tragédi z Hollywoodu měli hnout se snímkovou frekvencí. Na těch jejich 24fps se nedá koukat v kině ani doma.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

chci se zeptat, premyslel nekdo uz o necem jako variabilni snimkova frekvence? kde by se mohly vyskytovat v kontejneru jak sceny s malym fps pro staticky sceny , ta i vyssim fps pro dynamicky sceny. nerikam ze by to byl spojity efekt, ale proste strih - a najednou mate vyssi frekvenci a naopak.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To by neslo. Jednoducho povedane cela retaz spracovania od kamery po premietacku/TV je nastavena na standardizovane frekvencie. Bez toho by sa rozpadla synchronizacia . Pri PC live generovanej grafike (hrach) je to mierne odlisne
Graf karta "core" generuje obraz s variabilnym FPS podla toho ako stiha.Dalsie vystupne obvody ("frame buffer/VSYNC" atd) zabezpecuju priebeznu upravu synchronizacie tak aby LCD blikal v standardzovanych 60HZ/120HZ. Preto pri nedostatocnom FPS vidno trhanie alebo pri vypnutom VSYNC efekt "tearing" ked pol obrazu je stara snimka a pol obrazu uz nova snimka.Takze su tam odskoky...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.