Navi 2x / RDNA2: Očekávaná cena, specifikace a výkon
AMD dosud o novém top modelu řady Radeon neodhalila víc než že přinese o 50 % lepší poměr spotřeba / výkon a že bude podporovat ray-tracing. Tím končí oficiální informace a nastupují zprávy z různých neoficiálních zdrojů.
O 50 % lepší poměr spotřeba / výkon by znamenal, že výkon o dvojnásobku Radeonu RX 5700 XT (jenž má TDP 225 wattů) by nový high-end dostahoval při 300 wattech. Vzhledem k tomu, že různé zdroje hovoří o 275-300W TDP, by tedy celkový výkon mohl odpovídat 183-200 % Radeonu RX 5700 XT.
Jádro Navi 21, které bude top model pohánět, má podle různých zdrojů disponovat fyzicky až 80 CU / 5120 stream-procesory. Zdroje se neshodují na tom, zda budou všechny aktivní, ale to už výkon neovlivní více než výše zmíněným rozptylem. Dlouhodobý předpoklad hovoří o tom, že unifikované jádro se příliš nezmění oproti první generaci Navi, ale větší proměnou projde to, co jej obklopuje. Rasterizér, ROP jednotky, možná geometrie. Tyto změny by mohly mít nejen vliv na zmíněnou energetickou efektivitu, ale také snižovat nároky na paměťovou propustnost.
Konfigurace pamětí však zůstává nejasná, některé zdroje hovoří o 16 GB GDDR6, jiné o 384bit sběrnici, která by logicky znamenala 12 GB GDDR6. Pokud dojde k efektivnějšímu nakládání s šířkou pásma, jeví se 16GB kapacita a jí odpovídající (512bit GDDR6 nebo 2048bit HBM2) sběrnice jako nadbytečná. 384bit sběrnice doplněná o 12 GB 16GHz GDDR6 by byla více než adekvátní.
Druhá nejasnost tkví v počtu ROP jednotek. Radeon RX 5700 XT jich nese 64 v kombinaci s 256bit sběrnicí. Pro Navi 21 by se tak v případě 384bit sběrnice nabízelo 96 ROP. Architektura Navi / RDNA (již u první generace) však umožňuje nastavit počet ROP nezávisle na šířce paměťové sběrnice, takže AMD může i při hypotetické 384bit sběrnici sáhnout klidně po 64 nebo 128 ROP - podle toho, jak uzná za vhodné. Konkrétní počet pak už bude především věcí toho, do jaké míry se ROP změní. Pokud bude jejich výbava co do výkonu za takt v nějakém ohledu rozšířena, může zůstat u zachování 64, pokud by se naopak pouze např. snížily nároky na paměťovou propustnost, může jich být osazen dvojnásobek, tedy 128.
Jádro Navi 21 by mělo být schopné dosáhnout taktovacích frekvencí nad 2 GHz. Tu má ostatně ve specifikacích i integrovaná verze, kterou ponese herní konzole Playstation 5 (až 2,23 GHz). Větší jádro Xbox Series X je taktováno konzervativněji, na 1,825 GHz.
Architektura RDNA2 má podle neoficiálních zpráv plně podporovat poslední verzi DirectX 12 („Ultimate“) na nejvyšších specifikovaných úrovních (Tiers). Podpora pro DXR (DirectX Raytracing) a VRS (Variable Rate Shading) je již potvrzená díky zveřejnění základních specifikací konzolových SoC.
Pokud jde o vydání, shodují se sice zdroje v tom, že nastane v říjnu, ale konkrétnější údaje se různí. Objevuje se datum 7. října (středa), stejně tak druhá polovina října. Nemusí jít o odporující si údaje, k 7. říjnu může dojít k ohlášení a ve druhé polovině měsíce k zahájení prodeje. Podle některých zdrojů se má cena pohybovat v rozpětí $549-599.