Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

David Wang potvrdil, že Navi nebude MCM řešení

Nový technologický šéf grafické divize David Wang krátce pohovořil o konceptu MCM ve vztahu k nadcházejícím grafickým čipům AMD…

Hned úvodem se krátce zastavíme u úvodního obrázku. Nejde o Navi, ani o jiné GPU, jde o procesorové MCM řešení, konkrétně Cadence Palladium II s 1536 jádry a 128 MB GDDR vyrobený společností IBM (foto: cpushack.com). Rozložení komponent na tomto MCM by bylo ale velmi podobné s grafickým MCM, jen s tím rozdílem, že namísto zapouzdřených GDDR čipů by kolem dílčích GPU-čipletů byly menší HBM paměti (možná i v menším množství - 1-2 na jádro, podle jejich výkonu).

Nerealizovaný návrh MCM spojující procesorový modul (Zeppelin), grafický modul (Greenland) a HBM

O grafické generaci Navi od AMD jsme poprvé slyšeli v souvislosti se zveřejněním roadmapy, která ji malovala na rok 2018. Tehdejší poznámka „scalability“ a „next-gen“ memory působila jako nasměrování vývoje k MCM konceptu, kdy by různě výkonná GPU byla skládaná z různého počtu čipů v jednom pouzdře. Next-gen memory (vztaženo ke GPU Vega s HBM2) pak vypadalo jako nasazení HBM3, které by byly dost rychlé na to, aby ke každému GPU-čipletu stačil jeden HBM3 čip nabízející 512 GB/s.

Epyc, MCM se dvěma křemíkovými moduly

V souvislosti s vydáním Zenu, který je koncipovaný jako MCM (desktop = 1 modul, profi sféra 2-4 moduly) zmínila Lisa Su, že MCM je směr, kterým se AMD bude ubírat nejen ve světě procesorů. To ostatně potvrzovalo uniklé (avšak nerealizované) schéma, které znázorňovalo MCM integrující Zen a Vegu (resp. Greenland) pro výpočetní segment. Duální GPU Navi 10 figurovalo i v jedné ze starších roadmap společnosti. O možnosti spojování GPU prostřednictvím sběrnice Infinity Fabric hovořil i Raja Koduri: „Ještě jsme nezmínily žádný návrh vícečipového GPU na jednom ASIC, jako je Epyc, ale díky Infinity Fabric je to možné.“

Amd Naples Epyc 02

Epyc, MCM se čtyřmi křemíkovými moduly

Za poslední rok ale zprávy na toto téma utichly. Až v dubnu se objevila nepříliš optimistická zpráva, že AMD utla financování MCM řešení pro Navi, kterážto bude řešena monoliticky:

Odpověď, byť asi ne takovou, kterou by hardwaroví fandové chtěli slyšet, sehnala redakce webu WCCFTech. Podle ní došlo ke zkrouhnutí financí na vývoj spojování čipů u generace Navi a lidské i finanční zdroje byly přesunuty do generace následující po Navi. duben 2018

David Wang, nový technologický ředitel grafické divize, se k tomuto tématu vyjádřil slovy: „Vyhodnocujeme možnosti MCM přístupu, ale musíme se nejprve dopracovat k rozhodnutí, že jde o prvek využitelný k tradiční herní grafice.“ Wang dále zdůraznil, že takové řešení musí být z hlediska softwaru transparentní, tedy fungovat automaticky bez podpory ze strany softwaru. Což je právě onen problematický rozdíl mezi procesorovým MCM, kde je podpora (více jader/vláken) na straně softwaru potřebná. Wang dále říká, že v profesionálních a výpočetních aplikacích není problém, ale zádrhel je herní grafika. Vývojáři vidí v podpoře vícečipového řešení problém (což je pochopitelné) a bez konceptu, který by byl z jejich hlediska transparentní a nevyžadoval specifickou podporu nemá grafické MCM smysl. Je tedy možné, že AMD v případě Navi pracovala s MCM konceptem orientovaným pouze pro nasazení v profi sféře a nikoli na herním trhu? Pokud ano, pak zrušen.

Roadmapa z doby vydání Polaris malovala Navi na rok 2018

V posledních dnech se objevilo několik „zaručených interních informací“ o příběhu kolem Navi, které se snaží vysvětlit pozadí vývoje tohoto produktu. Problémem je, že tyto zhruba 3 verze (ostatní jsou nejspíš jen kompiláty) si vzájemně do značné míry odporují, takže je nelze brát příliš vážně. Shodují se snad jen v jedné zásadní informaci a to v tom, že projekt Navi byl z nějakého důvodu zdržen. Uváděny jsou různé důvody vzájemně si i odporující. Že ke zdržení Navi došlo, je ale neoddiskutovatelné - to víme už jen z faktu, že ji původní roadmapa malovala na počátek roku 2018, kdy evidentně nevyšla.

Zda ke zdržení Navi došlo z toho důvodu, že AMD zrušila či odložila MCM koncept a musela jádro přeprojektovat do monolitické podoby - nebo z toho důvodu, že Navi bude využita v příští generaci Playstation a Sony si nadiktovala příliš mnoho změn oproti původní podobě návrhu, už můžeme jen spekulovat.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku David Wang potvrdil, že Navi nebude MCM řešení

Pátek, 15 Červen 2018 - 16:35 | pg | Nefunguje vám hlášení chyb, takže zde: „Ještě...
Pátek, 15 Červen 2018 - 15:01 | Peter Peter | No ale tak nech už ma fakt neštvú, že ani v r....
Pátek, 15 Červen 2018 - 13:24 | Jaroslav Crha | Ajo zapoměl jsem že AMD rádo dodává na trh...
Pátek, 15 Červen 2018 - 09:53 | no-X | EMIB ani interposer nejsou patenty, ale AMD má...
Pátek, 15 Červen 2018 - 09:52 | del42sa | tys mě fakt dostal, je vidět že jsi opravdu...
Pátek, 15 Červen 2018 - 09:46 | del42sa | Japonci (ani Apple) s tím fakt nemají co dělat,...
Pátek, 15 Červen 2018 - 09:37 | Peter Fodrek | Holt japonci sú veľmi dôležitý zákaznmík AMD a...
Pátek, 15 Červen 2018 - 09:19 | del42sa | ne NAVI budou 4 Vegy v crossfire :o)
Pátek, 15 Červen 2018 - 09:10 | Redmarx | Pokud snizi frekvence nebo provedou urcite...
Pátek, 15 Červen 2018 - 09:03 | Tom Buri | clovece, ty fakt nejses moc bystrej.. patent na...

Zobrazit diskusi