Rozlišení 1024 × 768 překonáno, primát získává 1366 × 768
1024 × 768, které nastoupilo poměrně výrazně koncem 90. let s příchodem cenově dostupných 17” CRT monitorů, si poměrně rychle vybudovalo silnou pozici a dlouhá léta drželo na vrcholu žebříčků. Samozřejmě stále mluvíme o brouzdání po internetu, co se hráčské sféry týká, bylo 1024 × 768 překonáno již dávno řadou vyšších rozlišení:
rozlišení |
zastoupení (březen 2012) |
---|---|
1920 × 1080 | 25,36 % |
1366 × 768 | 15,54 % |
1280 × 1024 | 11,46 % |
1680 × 1050 | 11,14 % |
1440 × 900 | 7,53 % |
1600 × 900 | 6,73 % |
1024 × 768 | 5,62 % |
1280 × 800 | 4,04 % |
1920 × 1200 | 3,94 % |
To ale jen pro úplnost. Výrazně odlišné pořadí je dané samozřejmě tím, že na hraní náročných her a prohlížení internetu jsou mnohdy používány velmi odlišné hardwarové konfigurace, a tak herní sestavy převáží řada notebooků, netbooků, kancelářských PC, starších sestav (které jsou z herního hlediska za zenitem), tabletů a podobně.
Rozlišení 1366 × 768 je ale úspěšné nejen v rámci prohlížení webových stránek a hraní her, ale také u řady cenově dostupných LCD televizí, které s logem HD ready musejí zvládat minimálně rozlišení 1280 × 720.
Pokud se na celou situaci podíváme trochu střízlivějším pohledem, nemůžeme se ubránit zklamání. Pro výrobce panelů je výhodnější vyrábět širokoúhlé displeje, protože na 24” LCD s poměrem stran 16:9 spotřebují méně materiálu než na 24” LCD s klasickým poměrem stran 4:3. Širokoúhlé LCD je tak nejen in, ale z hlediska výrobce se především snáze prodává - buďto mohou mít vyšší marži, nebo nabídnout nižší cenu. Krom HD videa ale výhody nejsou: Pokud si uživatel otevře webovou stránku na obrazovce o rozlišení 1366 × 768, vejde se na ní ve většině případů pouze tentýž obsah, jaký viděl při 1024 × 768: Počet řádků totiž zůstává (to částečně platí i při srovnání již archaického 1280 × 1024 s moderním full-HD 1920 × 1080). Podobné je to i při prohlížení fotografií, které mají v praxi tradiční poměr stran 3:2 (případně 4:3 u kompaktů a 4/3 zrcadlovek). O tvorbě dokumentů ani nemluvě.
Pro webdesignéry je však stávající zlom signálem do budoucna. Stránky s pevnou šířkou bude možné opět o něco roztáhnout - a nebo (a to spíš) něco přes 300 pixelů navíc věnovat reklamě :-).
Při návrhu nového designu webu diit.cz jsme vycházeli z toho, že drtivá většina našich čtenářů používá rozlišení s šířkou minimálně 1280 pixelů. Pokud by vás zajímaly naše vlastní statistiky, pak vězte, že téměř dvě třetiny našich čtenářů (64,7 %) používají rozlišení s šířkou 1360 a více, polovina (49,6 %) používá šířku 1600 a více a 28,5 % alespoň 1920.
Žebříček unikátních hodnot jsme pro přehlednost utřídili do tabulky (všimněte si, že podíl méně širokoúhlého 16:10 je u nás mnohem výraznější, než je tomu v celosvětové statistice Steamu):
rozlišení |
zastoupení (duben 2012) |
|
---|---|---|
1. | 1920 × 1080 | 15,91 % |
2. | 1680 × 1050 | 14,69 % |
3. | 1280 × 1024 | 13,74 % |
4. | 1920 × 1200 | 10,61 % |
5. | 1366 × 768 | 7,35 % |
6. | 1280 × 800 | 6,89 % |
7. | 1440 × 900 | 4,87 % |
8. | 1024 × 768 | 3,85 % |
9. | 1600 × 900 | 3,12 % |
10. | 1600 × 1200 | 2,19 % |
11. | 1400 × 1050 | 0,73 % |
12. | 1024 × 600 | 0,72 % |
13. | 2560 × 1440 | 0,64 % |
14. | 1280 × 720 | 0,56 % |
15. | 2560 × 1600 | 0,50 % |