Netflix použitím vlastního fontu ušetří na licencích miliony ročně
Abych byl korektní, nestrašili jsme vás před těmi devíti lety sami, byla to BSA, která nám poslala svojí tiskovku sestavenou známým Janem Hlaváčem, jíž tehdy svým úvodním slovem odprezentoval WIFT:
V e-mailové schránce nám přistál mail od místního zastoupení Business Software Alliance, o jehož obsah se s vámi nemůžeme nepodělit. Hovoří se v něm o tom, co možná málokdo z vás ví, že elektronická písma (tzv. „fonty“) jsou též autorsky chráněnými díly a s jako takovými by se s nimi mělo nakládat, protože jinak hrozí miliónové náhrady škod (říká BSA, ne my)… |
Od té doby se změnilo mnohé (WIFT už není naším redaktorem, ale čtenářem a částky kolem fontů se točí v milionech dolarů a ne milionech korun) a mnohé zůstalo při starém (pokud pošlete email do BSA, bude ho číst stále Jan Hlaváč). Personálie si ale necháme na jindy a raději přistoupíme rovnou k fontům.
Velké firmy celosvětově platí za fonty autorské poplatky a autorské poplatky za fonty celosvětově zdražují. Jedním z prvků, které se nejvýrazněji promítly do ceny, je vyčíslování výše poplatku postavené ve stylu impresí. Tedy každým zobrazením webové stránky nebo samotného obsahu jednomu uživateli vznikne zářez a od celkového počtu zářezů za rok se pak odvíjí částka, kterou má firma uhradit na poplatcích.
Pro společnost, jako je Netflix, která svůj obsah nabízí prakticky celosvětově a navíc velmi širokému obecenstvu (na filmy a video se obvykle dívají lidé bez rozdílu věku, pohlaví, národnosti, víry, zájmu, vzdělání a tak dále), přinesl tento systém obrovskou finanční zátěž. Sama se konkrétními čísly nechlubí, ale podle analýz by mělo jít o jednotky milionů dolarů ročně pouze za primárně používaný font Gotham.
Podle pravidla „kdo chce víc, nemá nic“ přetekl příslovečný pohár trpělivosti a Netflix se rozhodl za zlomek nákladů navrhnout vlastní font nazvaný Netflix Sans, kterým původní Gotham nahradí. Součástí návrhu jsou všechny základní typy obvykle označované jako regular, light, thin, medium, bold a black. Použije je ve všech situacích, ve kterých se na stránkách či v obsahu společnosti s nějakým textem setkáváte.