Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Netflix použitím vlastního fontu ušetří na licencích miliony ročně

Se soudními tahanicemi a náhradami škod a pokutami v milionových výších jsme vás začali strašit už před devíti lety. Dnes si na jednom příkladu ukážeme, kam se to posunulo…

Abych byl korektní, nestrašili jsme vás před těmi devíti lety sami, byla to BSA, která nám poslala svojí tiskovku sestavenou známým Janem Hlaváčem, jíž tehdy svým úvodním slovem odprezentoval WIFT:

V e-mailové schránce nám přistál mail od místního zastoupení Business Software Alliance, o jehož obsah se s vámi nemůžeme nepodělit. Hovoří se v něm o tom, co možná málokdo z vás ví, že elektronická písma (tzv. „fonty“) jsou též autorsky chráněnými díly a s jako takovými by se s nimi mělo nakládat, protože jinak hrozí miliónové náhrady škod (říká BSA, ne my)…

Od té doby se změnilo mnohé (WIFT už není naším redaktorem, ale čtenářem a částky kolem fontů se točí v milionech dolarů a ne milionech korun) a mnohé zůstalo při starém (pokud pošlete email do BSA, bude ho číst stále Jan Hlaváč). Personálie si ale necháme na jindy a raději přistoupíme rovnou k fontům.

Velké firmy celosvětově platí za fonty autorské poplatky a autorské poplatky za fonty celosvětově zdražují. Jedním z prvků, které se nejvýrazněji promítly do ceny, je vyčíslování výše poplatku postavené ve stylu impresí. Tedy každým zobrazením webové stránky nebo samotného obsahu jednomu uživateli vznikne zářez a od celkového počtu zářezů za rok se pak odvíjí částka, kterou má firma uhradit na poplatcích.

Pro společnost, jako je Netflix, která svůj obsah nabízí prakticky celosvětově a navíc velmi širokému obecenstvu (na filmy a video se obvykle dívají lidé bez rozdílu věku, pohlaví, národnosti, víry, zájmu, vzdělání a tak dále), přinesl tento systém obrovskou finanční zátěž. Sama se konkrétními čísly nechlubí, ale podle analýz by mělo jít o jednotky milionů dolarů ročně pouze za primárně používaný font Gotham.

Podle pravidla „kdo chce víc, nemá nic“ přetekl příslovečný pohár trpělivosti a Netflix se rozhodl za zlomek nákladů navrhnout vlastní font nazvaný Netflix Sans, kterým původní Gotham nahradí. Součástí návrhu jsou všechny základní typy obvykle označované jako regular, light, thin, medium, bold a black. Použije je ve všech situacích, ve kterých se na stránkách či v obsahu společnosti s nějakým textem setkáváte.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Netflix použitím vlastního fontu ušetří na licencích miliony ročně

Pondělí, 26 Březen 2018 - 22:36 | reader | A jak chceš udělat dobrou smlouvu, když ti někdo...
Pondělí, 26 Březen 2018 - 09:47 | Boris911 | Ještě, že fonty od Googlu a základní Font Awesome...
Pondělí, 26 Březen 2018 - 07:43 | Jakub P | To je ale problem zlej zmluvy..
Pondělí, 26 Březen 2018 - 07:12 | Jirka1 | Ona to právě vždycky věc smlouvy není.Aneb...
Neděle, 25 Březen 2018 - 11:06 | Regine Martin | https://cs.wikipedia.org/wiki/Otev%C5%99en%C3%...
Sobota, 24 Březen 2018 - 20:22 | Jack Weber | Honem ten příspěvek prosím vymaž než si to přečte...
Sobota, 24 Březen 2018 - 20:10 | Jakub P | Vacsinou je zmluva na nejaku dobu a podmienky sa...
Sobota, 24 Březen 2018 - 14:21 | Fotobob | Jinak co si kdo podepsal to má, řeším jen jak to...
Sobota, 24 Březen 2018 - 08:56 | Fotobob | Pochopitelně, že to je věc smlouvy, co jiného....
Pátek, 23 Březen 2018 - 23:39 | Jakub P | To ale neni dobry priklad co si uviedol.. Ale ako...

Zobrazit diskusi