Nová 1TB Playstation 4 je o 8 procent úspornější
Nejprve si odbuďme kosmetické věci. Problém s Eject tlačítkem s gumovou membránou je vyřešen, tlačítko je nyní „plně mechanické“. Indikační LED svítí méně. A jsou zde dvě nové barevné varianty: Jet Black a Glacier White.
Zajímavý je ale hlavně ten pokles spotřeby. Dosavadní Playstation 4, tedy model označovaný CUH-1100 jistě těžko prohlašovat za úsporné zařízení, ale na to jsme byli zvyklí i v dobách PS3, která v průběhu let značně snížila své nároky, jak procesor Cell i Nvidia RSX GPU přecházely na menší výrobní procesy.
Nelze předpokládat, že 11W úsporu zajistil efektivnější zdroj. Ten jistě Sony osadila slušný už v původní verzi. Nelze předpokládat, že CUH-1200 dostalo SSD místo HDD - za prvé 1TB SSD je hodně drahý špás a za druhé by to ušetřilo oproti 2,5palcovému 5400ot. HDD je pár jednotek wattů.
Co lze předpokládat, jsou lepší energetické optimalizace na úrovni hardwaru/firmwaru (PowerTune atd.), stejně jako softwaru (lepší ovladač GPU, vyladěnější věci převzaté z nové verze kernelu FreeBSD). Lze předpokládat o něco optimálnější výrobu x86 APU na stejném výrobním procesu, stejně jako převod výroby x86 APU na 20nm proces. Lze s jistou dávkou skřípění zubů předpokládat i lepší nastavení efektivity zdroje vůči nově inovovanému hardwaru/softwaru. Lze předpokládat kombinaci toho všeho dohromady, která dává danou úsporu.
Ostatně údaj o 8% poklesu může opravdu být jen průměrná spotřeba za delší dobu činnosti konzole. Jak víme z grafik AMD Radeon, jejich výrobce umí v rámci PowerTune slušně ladit spotřebu nad stejným čipem, takže pokles o 11 W je reálný bez výraznější změny hardwaru (natož s přechodem na 20nm APU). Uvidíme, jestli bude i nadále platit, že Playstation 4 je svého druhu první 28nm generace, nebo druhá 20nm, každopádně rapidnější pokles spotřby přinese až přechod na 16nm FinFET výrobu u TSMC či 14nm FinFET u Samsungu/GlobalFoundries.