Nové tarify Telecomu žádné překvapení se nekoná
Kapitoly článků
Včera na tiskové konferenci Český Telecom představil nové tarify pro rok 2004. Ti z vás, kteří čekali nějakou významnou změnu v postoji ČTc, však budou asi zklamáni. Jedinou významnou změnou je "počeštění" názvů jednotlivých variant (oproti anglickým názvům používaným doposud) a převod neprovolaných nebo neprosurfovaných minut do následujícího měsíce. Sám Telecom o nových tarifech prohlašuje toto:
"Jsou přehledné, flexibilně reagují na potřeby zákazníků. Zákazníkům, kteří si umí propočítat své náklady, zvolit si pro ně nejvýhodnější cenový program a efektivně rozložit strukturu volání mezi pevnou linku a mobil, mohou přinést podstatné úspory na výdajích za telekomunikační služby. Nové cenové programy u bytových stanic umožňují zákazníkům volat až o 41 % levněji než doposud."
Na jedné straně jsou tedy přehledné, na straně druhé, asi jen pro zákazníky, kteří si to umějí propočítat. Už je mi tedy jasné proč minulý týden Telecom prohlašoval, že bude radit svým zákazníkům, který tarif si mají vybrat. Abych byl spravedlivý, podobně složité jsou i nabídky většiny zahraničních operátorů, právě z důvodu, aby byli obtížně vzájemně porovnatelné. Nedávno jsem se v článku "Má to Telecom zapotřebí manipulovat s čísly ." snažil vysvětlit, jak relativní jsou prohlášení ČTc, že máme jedno z nejlevnějších připojení v Evropě. Pojďme však k tiskovce ČTc. David Duroň z ČTc (donedávna společnost GTS) se snaží přesvědčit veřejnost o výhodách nových tarifů takto:
"Prostřednictvím nových cenových programů chceme naše zákazníky přesvědčit, že pevná linka zůstává i nadále nejlevnějším způsobem pro volání a připojení k internetu. Bezkonkurenční je zejména pro dlouhá volání a surfování," říká David Duroň, Chief Marketing Officer a dodává: "Jsem přesvědčen, že ani po zvýšení sazby DPH na telekomunikační služby, ke kterému dojde v lednu, nebudou služby na pevných linkách těmi, u kterých zákazníci nejvíce pocítí nárůst ceny. Dá se předpokládat, že mnohem více pocítí reálné zdražení, plynoucí ze zvýšení sazby daně z přidané hodnoty, u mobilních služeb."
K těmto výrokům je možné dodat jen jedno. Zřejmě by pan Duroň svojí výřečností přesvědčil mojí babičku nebo uživatele, který dodnes o firmě Český Telecom nic neslyšel. Uživatel, který měl tu možnost si vyzkoušet připojení prostřednictvím Dial-upu nebo ISDN už ví, že všechno to jsou jen "slova a nic než slova". Dial-up totiž zůstává nejlevnějším způsobem připojení pouze pro ty uživatele, kteří stráví na Internetu jen několik málo hodin měsíčně a to ještě mimo špičku. Pro zdatnější uživatele "surfující" několik desítek hodin měsíčně a toužící připojovat se nejen v noci, ale i přes den, jsou i nové tarify ČTc naprosto nevhodné!!!
Na tiskovce zaznělo i několik relativně pozitivních zpráv. Stávající programy Home Standart nebo Home Mini zůstanou i nadále, ovšem zřídit si je po novém roce už nebude možné. Zajímavostí je, že nejlevnější program Telefon 70 bude z cenou 347,7 Kč s DPH o víc než 120 Kč dražší než původní Home Mini s 22 % DPH. Podle některých informací, ani Home Internet nebude zrušen, jen se podle tiskového mluvčího Vladana Crhy přejmenuje na Internet 780.
Co se týká prvních 10-ti drahých minut, zůstává vše při starém. I nadále se tak nevyplatí připojit na několik minut, protože hodina připojení, kterou uživatel prointernetuje na několik kratších pokusů, ho vyjde opravdu velmi draze (obecně platí čím víc kratších připojení uživatel uskuteční, o to větší bude jeho měsíční účet). V následující tabulce najdete několik vybraných tarifů, které se týkají především Internetu. Kompletní přehled nových tarifů najdete na stránkách Českého Telecomu.
Nabídka nových tarifů, je tedy pouze pokračováním toho, co zde předvádí Český Telecom již několik let. Co se týká hlasového volání, určitě je možné s kalkulačkou v ruce proti současným tarifům ušetřit. V tomto bodě s vedením ČTc plně souhlasím, méně nadšený však bude uživatel, který by si měl nejspíš vytvořit přehlednou tabulku kdy, kam a jak dlouho může volat, aby se to vyplatilo a umístit si jí nejlépe na stoleček přímo k telefonu. U Internetu je situace jasná. Žádná převratná novinka nás nečeká (kromě převodu kreditu do dalšího měsíce, ovšem za předpokladu, že vám vůbec nějaký zbude).