Nvidia RTX PRO 6000 pro pracovní stanice má PCB ještě zhuštěnější než RTX 5090
GeForce RTX 5090 rozdělila PCB na tři části: modul s PCIe konektorem, modul s výstupními konektory (DisplayPort + HDMI) a modul s GPU, pamětmi a napájecími obvody. Právě o tom bude dnes řeč. Řešení, které připomínalo poněkud přecpaný MXM modul, působilo dojmem, že víc komponent by se na něj již nevešlo. To by však byl omyl. S RTX PRO 600 určenou pro pracovní stanice šla Nvidia ještě dál.
Jak ukazují snímky neosazeného PCB, které se objevilo na webu ChipHell, zadní strana (snímek vpravo) je podstatně plnější než zadní strana PCB GeForce RTX 5090 (snímek vpravo pod ním):
Nahoře PCB Nvidia RTX PRO 6000 (ChipHell via VideoCardz), dole PCB GeForce RTX 5090 (TechPowerUp)
Zdá se pravděpodobné, že verze PCB určená pro pracovní stanice nese nějaké vrstvy navíc a krom toho v místech, kde byly u GeForce RTX 5090 osazeny drobné součástky (na snímku vpravo dole, prstenec v oblasti kolem GPU), jsou v případě RTX PRO 6000 osazeny paměti. Drobné součástky jsou pak nahuštěné kolem nich (respektive prostor pro jejich osazení).
Nvidia nicméně nemá pouze RTX PRO 6000 do pracovních stanic. Existuje i verze pro servery, která je postavena na klasickém větším PCB, kde je prostor pro napájecí obvody větší:
PCB Nvidia RTX PRO 6000 v serverové verzi (ChipHell)
Jak verze pro pracovní stanice tak verze pro servery počítá s osazením 96 GB GDDR7 v kombinaci s GPU GB202 s aktivními 24 064 stream-procesory (téměř plně aktivní jádro, fyzicky nese 24 576 stream-procesorů) a 600W TDP. Standardní GeForce RTX 5090 je vybavena 32 GB GDDR7, přičemž 96 GB je na profesionálních verzích dosaženo kombinací nebinárních čipů (3GB namísto 2GB, tzn. o 50 % vyšší kapacita) a oboustranného (clam-shell) osazení pamětí (zdvojnásobení kapacity).
Redakce VideoCardz spekuluje, že v případě GeForce RTX 5090 Super Nvidia spíš než nebinární čipy (s nimiž by při jednostranném osazení dosáhla 48GB kapacity) mohla zůstat u standardních a použít oboustranné osazení, čímž by dosáhla 64GB kapacity.
Jen těžko si však lze představit, co by k tomu Nvidii vedlo. Již současných 32 GB je vysoko nad požadavky současných her i titulů, které přijdou v blízkých letech. Paměť navíc by kartě neposkytla žádnou herní výkonnostní výhodu, pouze by zvýšila výrobní náklady. V případě oboustranného osazení navíc podstatně výrazněji než při použití nebinárních pamětí. Osobně bych proto předpokládal, že pokud GeForce RTX 5090 Super bude mířit především na hráče, pak klidně může zůstat 32GB a zaměřit se spíš na navýšení počtu aktivních stream-procesorů (v případě GeForce RTX 5090 21 760) třeba na 23 040 (+6 %), což by přineslo alespoň nějaký měřitelný rozdíl.