Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidii se podařilo snížit spotřebu grafiky se třemi LCD

Nvidia 3D LCD Kepler
Spotřeba většiny grafických karet není závislá pouze na zátěži a jejím typu, ale s příchodem adaptérů, které nabízejí více obrazových výstupů, je třeba věnovat pozornost i počtu připojených LCD…

Každé LCD má samozřejmě vlastní spotřebu, ale to teď nemáme na mysli - budeme řešit pouze spotřebu grafické karty v závislosti na počtu připojených zobrazovadel. Moderní GPU podporují řadu mechanizmů, které regulují taktovací frekvence, pracovní napětí, umějí vkládat prázdné cykly, upravovat frekvence paměťového řadiče a GDDR5 modulů, takže pokud čip nezpracovává žádnou náročnou úlohu a je více-méně v klidu, může spotřeba klesnout i na dvacetinu až třicetinu toho, oč si řekne v nejvyšší zátěži.

Grafická karta zpravidla pracuje v několika úrovních spotřeby, které se liší taktovacími frekvencemi - například 2D v klidu, mírná zátěž ve 2D, video a 3D. Pokud po kartě nic nechceme (například máme otevřené PDF a čteme si text), spadne spotřeba do nejnižšího režimu a karta vyžaduje jen 10-15 W (to platí pro současnou 28nm generaci). Pokud začneme brouzdat po internetu, scrollujeme, sem-tam se objeví nějaký flash, pracuje karta o režim výše - paměti i GPU běží na vyšší frekvenci a spotřeba je zhruba dvojnásobná.

Nvidia GeForce GTX 680 referenční
Nvidia GeForce GTX 680 z generace Kepler podporuje oproti předchozí generaci GeForce až 4 výstupy

Složitější situace nastává, když připojíme druhé či třetí LCD. Protože každý displej vyžaduje odlišnou synchronizaci, je problematické pracovat s frekvencí pamětí a karta se zpravidla nepřepíná do režimu nejnižší spotřeby. Výjimkou dosud byla (či mohla být) kombinace dvou identických LCD (se stejným rozlišením i obnovovací frekvencí) - pak šlo úpravu frekvencí realizovat během synchronizovaného VBlank intervalu (tedy v okamžiku, kdy oba panely zároveň dokreslily poslední pixel posledního řádku, ale zároveň ještě nezačaly vykreslovat první pixel prvního řádku následujícího snímku).

Nvidii se nyní podařilo nějakým (zatím neznámým) způsobem vyřešit situaci se dvěma odlišnými displeji, takže s novými verzemi ovladačů na kartách GeForce GTX 600 můžete mít připojena i odlišná LCD a přesto bude v klidu docházet k přepínání do režimu nejnižší spotřeby. Tím lze, pokud je karta v klidu, ušetřit v závislosti na modelu kolem 20 wattů.

Tato změna v ovladačích patrně vysvětluje i rozdíl, na který jsme narazili v recenzi GeForce GTX 670.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Nvidii se podařilo snížit spotřebu grafiky se třemi LCD

Úterý, 12 Červen 2012 - 12:28 | BTJ | No hura .... jeste aby to zpropagovali na starsi...

Zobrazit diskusi