OpenGL ve Vistě nativně
Microsoft nikdy nebyl znám nějakým vstřícným postojem vůči jiným rozhraním pro 3D grafiku. Glide, OpenGL, S3 Metal a další byly vždy na druhé koleji a firma se všemi možnými silami snažila a snaží podporovat své Direct3D resp. DirectX obecně. Ale věci by se podle všeho mohly příští rok změnit, protože se toho chopili výrobci grafik a Khronos Group (zodpovídá za OpenGL).
Doposud se v souvislostech s OpenGL a Vistou tu a tam objevovaly zprávy, že OpenGL by se mělo v tomto OS objevit v podobě jakési nadstavby na Direct3D. Přesněji wrapperu převádějícího OpenGL příkazy na Direct3D, samozřejmě s příslušným dopadem na výkon, to vše v podání Microsoftu. Nově se však objevila zpráva pocházející přímo ze SIGGRAPH 2006, kde o tomto hovořila společnost nVidia (člen Khronos Group), že OpenGL budou mít pro Vistu připraveno v nativní podobě. Tedy žádný wrapper na Direct3D, ale plnohodnotný ICD (Installable Client Driver). Wrapper použije Vista pouze pokud nebude k dispozici ICD. Zpráva dokonce hovoří o tom, že Aero Glass je pod OpenGL svižnější než pod Direct3D! Chybí však zatím podpora například pro hardwarový overlay či stereo zobrazení. OpenGL ovladače jako takové však nebudou součástí instalačního média s Vistou, bude je nutné stáhnout. NVidia má momentálně k dispozici beta2 verzi, ATI vydá vlastní ve velmi brzké době.