Ovladač AMD zvyšuje výkon v DX11 hrách, až o 24 % průměrně a 37 % v minimech
Celá událost je docela podivná. Krátce po vydání Radeonů RX 6x50 XT byl na webu zpřístupněn preview-ovladač, jehož dokumentace hovoří o až 8% nárůstu výkonu v DirectX 11. Podrobnější údaje zveřejněné v rozsáhlejším článku pak uvádějí, že v pěti testovaných hrách byly nárůsty výkonu vyšší (než jmenovaných 8 %). Testováno bylo na kombinaci Radeonu RX 6950 XT a Ryzenu 7 5800X3D:
- World of Warcraft: Shadowlands - 30 %
- Assassin’s Creed Odyssey - 28 %
- Total War Saga: Troy - 17 %
- Grand Theft Auto V - 11 %
- Watch Dogs: Legion - 10 %
- Valorant - 7 %
- Total War Hammer 3 - 5 %
- Apex Legends - 5 %
- Far Cry 5 - 4 %
- PlayerUnknown's Battlegrounds - 3 %
- The Witcher 3 - 3 %
- Farming Simulator 22 - 3 %
- Overwatch - 3 %
Tyto výsledky se hned jali ověřovat uživatelé a zjistili, že skutečně k měřitelným navýšením výkonu dochází. Uživatel / vývojář CapFrameX naměřil na Radeonu RX 6800 XT OC následující rozdíly:
V Assassin's Creed Odyssey (výše) stoupl výkon tak, že v 3840×1600 dosahuje vyšších FPS než původně v 1920×1080: V 3840×1600 se průměrné FPS zvýšily o 9,7 % a minima o 34 %.
V Crysis Remastered naměřil v 3840×1600 o 24 % vyšší průměrné FPS a minima o 19,3 % vyšší.
V God of War v 1080p stouply průměrné FPS o 9,5 % a minima o neuvěřitelných 37,2-45,6 %. Autor proto zpracoval i průběh:
Ze kterého je patrná nesrovnatelně vyšší stabilita snímkové frekvence. Samozřejmě ne vždy jsou rozdíly tak extrémní, například v Apex Legends (1440p) došlo k 7,2% nárůstu průměrných FPS a 8% nárůstu v minimech:
V diskuzi k výsledků CapFrameX zmínil uživatel The good Hunter bez dalšího upřesnění, že na Radeonu RX 480 v Overwatch získal 15 % FPS navíc (testoval jen jeden průběh, takže výsledek neověřoval).
AMD se však nechlubí, čím těchto zlepšení dosáhla. Spekuluje se o lepší vícejádrové (vícevláknové) optimalizaci pro DirectX 11.
K dalším novinkám tohoto ovladače patří optimalizace Smart Access Memory pro Death Stranding a Watch Dogs: Legion. Ty (podle rozlišení) přinášejí 6-12 % výkonu pro první a 6-24 % výkonu pro druhou hru.
Doplněna byla podpora pro nastavení ostrosti Radeon Super Resolution (RSR).
Z marketingového hlediska je chybou, že AMD nezvládla sesynchronizovat datum vydání Radeonů RX 6x50 XT s přípravou tohoto ovladače. Pokud by jej poskytla autorům testů společně s hardwarem, mohly vypadat výsledky recenzí podstatně jinak.