Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Photoshop barevný režim LAB

omyl, LAB lze velice dobře využít pro tisk. Právě proto, že se jedná o barvový model, který je nezávislý na zařízení. A proto, pokud je daný tiskový proces řádně zkalibrován, poskytuje tisk LAB dat nejlepší výsledek. Jenže tento formát není vhodný pro náročné editace (kromě v ose L, tedy v jasové ose).
Pokud tedy autoři knihy tvrdí nesmysl o nepoužitelnosti LAB formátu pro tisk hned ze začátku, mám pochybnosti o použitelnosti téhle knihy...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hehe - "Řada uživatelů Photoshopu o možnosti práce v barevném režimu LAB neví. Někteří o LABu vědí, ale nepoužívají ho"

No tak to je teda perla pro USáky - a já hlupák si doteď myslel, že vyhnout se v Adobe Photoshopu použití LABu (komplet dnešní color-managemet, samotný formát PSD, základní korekce obrázků, velká část pluginů) je pro BFU - naštěstí - téměř nemožné...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Radek123: je to možná jen můj subjektivní pocit, ale díval jsem se na ukázky knihy a připadá mi to, jako pro retardy. I ten překlad je místy úsměvný: "třímáte v rukou knihu...".
Nerad kazím CDR eventuální kšefty, ale tahle kniha mi připadá jako propadák. Nátáhnout na tolik kapitol (a stran) něco, co se dá shrnout (stručně, jasně, výstižně a přehledně) do kapitoly jedné a spolu s ostatními znalostmi (práce s jinými barvovými modely) vydat jako doplněk k příručce k Photoshopu - to by byl zajímavý a jistě úspěšný počin. Tenhle balast je ale k ničemu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Evidentne treba zarobit na uzivateloch, ktori sa v tom nevyznaju (a to je drviva vacsina, vratane tych sviatocnych, ktory potrebuju warezeny Photoshop na orezanie fotky a vymazanie cervenych oci)..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

nenechte se zmást... díky té knize nám tu vyroste nová kasta odborníků na zpracovávání rastrové grafiky... úplně stejná, která si přečetla knihu Začínáme s Windows Vista a teď jsou z nich IT specialisté :-)

nicméně knihu bych si možná ze zvědavosti i koupil... přecijen v DTP dělám už deset let a LAB používám jen velmi sporadicky a to jen na pár specifických úkonů... třeba by mi otevřela oči, ukázala skryté funkce photoshopu, vysublimovala netušené možnosti a zároveň mě vysvětila na photoshopáckého guru... za 620Kč musí :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Štěstí, že tu je k dispozici ta kapitola 10. Bez ní by si to někdo mohl omylem i koupit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kvalitu překladu nemohu soudit, ale originál je naprosto zásadní kniha o barevných korekcích. Vřele doporučuji všem pokročilejším uživatelům Photoshopu nebo vážnějším zájemcům o fotografii!

Pro nevěřící, mrkněte na komentáře lidí, kteří knihu četli:
http://www.amazon.com/Photoshop-LAB-Color-Adventures-Colorspace/dp/03213...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

honza 748: to teda, zvláště zelené domy v pozadí :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Honza2: hlas lidu je sice hlas Boží, nicméně bych doplnil Kcharla - ani tráva by neměla být hnědá a barevně upravený obrázek by neměl oplývat nepěknou brutální posterizací!
Podle mého názoru buď autor tématu nerozumí (a s photoshopem nemá potřebnou praxi) a nebo je kniha napsaná příliš horkou klávesnicí. Či spíše v tomto případě nastala kombinace obého... nicméně myslím si, že každý znalý uživatel photoshopu i na těch ukázkách knihy snadno a hned pozná, že z h... se sice bič tak nějak dá uplést, ale nesmí se s ním prásknout... :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jsem rád, když vydaná kniha vzbudí zájem. A ještě raději jsem, pokud vyvolá zájem skutečných odborníků tak, jako se to stalo zde. Konečně není to žádná náhoda: publikaci Dana Margulise považuje za významnou řada předních zahraničních autorů nejvýznamnějších knih o Photoshopu. Liší se pouze drobností ? oni ji považují za dobrou a přínosnou. Je proto dobře, že podvod Dana Margulise na nezkušených uživatelích Photoshopu byl konečně odhalen! A já jsem rád, že přítrž (není to snad příliš složité slovo?) Margulisovu řádění dokázali udělat právě v ČR. Dobře mu tak, Američanu rusko-indiánského původu! Ať se napřed naučí alespoň základy. (Jinak jsem se docela dobře bavil, zejména některými "zasvěcenými" příspěvky "odborníků", kteří by knihu dokázali ohodnotit snad i podle ISBN.) 

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hm, ViktorN je naozaj profesional vo svojom odbore, takze nie som si celkom isty, ci aj dotycny Dan Margulis je na rovnakej urovni v tejto oblasti... Ono ovladat Photoshop profesionalne este neznamena rozumiet problematike farieb, farebnych priestorov a kalibracie ;-)
Uzivatelske recenzie na Amazone - to je kategoria sama o sebe..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

2Pavel Kristián&Honza2: Že jakejsi USák (původ mě nezajímá) napíše blábol typu "Photoshop for Dummies" a zabývá se tam úžasným objevem typu "Wow, Photoshop umí LAB!" (což uměl už před 10 lety) ještě není důvod, aby ta knížka neměla ISBN a aby ji pár "dummies" (kterým pomohla přebarvit fotku jejich Mustanga...) nemohlo pozitivně ohodnotit na AMAZONu. A že se dneska do češtiny překládá (a draho prodává) kdejaký "zásadní" blábol taky není žádná novina.
A co se práce s barvami týče, za světově uznávané kapacity bych bral namátkou třeba Frasera, Murphyho a Buntinga - a z našich třeba (kupodivu i v této podřadné diskusi přítomného) Viktora Navrátila - stačí se podívat třeba na Grafika.cz a pochopíte že jde o trošku jinou ligu (a to říkám jako někdo, kdo počítačovou grafiku učí a má Ph.D. za disertaci o barevném vidění a počítačovém zpracování barev...).
CDR mám rád - ale redaktoři by možná radši měli držet svého železa a softu pro authoring placek a nebruslit tam kde se ještě moc nevyznají...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Když pominu manipulace s jasem, tak je podle mého LAB jedním z nejhorších barevných prostorů (něco jako RGB :) Mimoto nechápu, jak se o tom dá napsat celá kniha (?)
A kapitola 10 můj názor rozhodně nezměnila..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

2Azazel: A jéje, promluvil odporník. O oponentních a psychometrických barevných prostorech sice nic neslyšel, ale na šoupátka HSV nedá dopustit... pro někoho asi ta knížka "for dummies" přece jenom bude :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Radek123:Omlouvám se, jestli jsem urazil tvůj oblíbený barevný prostor - já jsem počítačovou grafiku jenom studoval, takže jistě nebudu tak velký odporník (píšu to správně, že?) jako jsi ty...
 
PS: o psychometrických barevných prostorech jsem opravdu nic neslyšel - budu rád, když mě poučíš.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zajima me, k cemu je ten LAB dobrej. Ale nechci kupovat tu knihu, tak jestli by to tady nemohl nekdo strucne (v jednom odstavci) vysvetlit. Dik.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Radek123, ViktorN: cetli jste tu knihu nebo tu jenom varite z vody? Dan Margulis rozhodne patri do stejne kategorie odborniku, jako Bruce Fraser. Velmi dobre se znali a informace, ktere publikovali, dodnes posouvaji spoustu lidi dopredu.

Viz Danovo rozlouceni s Brucem:
http://blogs.adobe.com/jnack/2006/12/in_memoriam_bru.html

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Honza2: víte, teorie a praxe jsou zpravidla dvě rozdílné věci, které se v realitě života nakonec mohou velice radikálně rozcházet. Nařknout mou maličkost, že vařím z vody - no, to ponechám stranou. Já osobně jsem vycházel jen z ukázek, které zde byly k disposici - a to konkrétně z kapitoly 10 a také z podrobného obsahu.
Pominu naprosto katastrofální ukázku s autem, kdy se tráva změnila v hnědou a tak dále. Ale soustřeďme se na již dokonalý (podle autora) příklad lokální změny barvy u lokomotivy. A to ze žluté na modrou, kde se autor navíc pochválí slovy "Doslova vyplněný požadavek". Ovšem zatímco žlutá lokomotiva vypadá zcela přirozeně, modře obarvená lokomotiva působí naprosto nepřirozeně, ztratila dynamiku, kontrast, celkově je najednou plochá a na první pohled je vidět, že zde něco nehraje. Tak amatérsky zfušovaný příklad se nehodí do "profesionální" knihy za přes půl kila peněz!
Jak už jsem napsal dříve, autor naopak vaří z vody a natahuje knihu balastem. To, co by v jiné profesionální knize o Photoshopu zabralo jednu kapitolu (přehledně a vyčerpávajícím způsobem napsanou), zde autor natáhl na celou knihu. Ona jediná kapitola by se totiž zabírala rozdíly, které principiálně vychází z rozdílu barvových modelů RGB versus CMYK versus LAB a práce s nimi, výhody a nevýhody, přínosy a ztráty a tak dále. To, co je pak součástí každé lepší knihy o Photoshopu, tedy práce s maskami, vrstvami, barevné úpravy a tak dále - to už se jen opakuje stále dokola a nepřináší nic nového.
Já osobně spatřuji výhody v LAB v kategorii archivace dat a hlavně jejich přenositelnosti (nezávisle na cílovém zařízení). Naopak barevné úpravy jsou pro uživatele velice nebezpečné a velmi těžko předvídatelné (a to píšu s plným vědomím toho, že sám LAB formát intenzivně denodenně používám a sám jsem jeho propagátorem, ale nikoliv pro editaci barev ve fotografiích). Pokud uživatel provádí editace v (pro člověka přímo nativnim) CMYKu, neexistuje riziko, že by se barevně ocitl mimo gamut a že by najednou něco nebylo tisknutelné na cílovém CMYKovém zařízení. Pokud edituje v RGB (to už je na představitelnost poněkud horší, ale spousta filtrů jinak odmítá pracovat), pak riziko posunu mimo gamut cílového zařízení (typ, tiskárny) je relativně malé, zejména pokud se používá standardní sRGB, resp. AdobeRGB a pod.(respektive nestane se nic drastického, co by nebyl schopen podchytit a zkorigovat CMS systém) V LAB barvovém formátu sice pracujete s plným rozsahem okem spatřitelných barev, ovšem nakonec vizuálně kontrolovaných na monitoru (majícím zpravidla gamut velmi přežalostný) a nakonec tisknutých na tiskárně (o fotografii ani nemluvě), která je schopna zvládnout jen malou část rozsahu LABu. Pokud uživatel provede tak silný zásah do barev, které mu LAB formát ve své podstatě umožňuje a přímo nabízí, pak důsledky na výstupu mohou být (a dají s s velkou pravděpodobností očekávat), dost dramatické (ne-li přímo katastrofální).
Samozřejmě, můžete se mnou Honzo2 nesouhlasit a můžete se bít ve smyslu "emeričan Dan Margulis musí být strášně chytrý guru, když napsal tak velikou knihu, na kterou i jakýsi Scott Kelby napsal moc moudrou větu a sám byl přítelem B. Frasera" (no, o mrtvých už jen dobře...). Já Vám to neberu, ale nadále zůstávám skeptikem ohledně reálného přínosu této knihy v té kategorii, do které se snaží vecpat... 
Je mi líto, že eventuálně kazím serveru CDR zrovna tenhle kšeft a chápu, že každá koruna je v dnešní době dobrá. Ale holt už mám takovou povahu říkat na rovinu, bez obalu a zcela pravdivě jak se věci ve skutečnosti mají, i když chápu, že nemálo ouřadů mne prožívá asi tak jako zkroucenou rezatou dvoustovku hřeb, po hlavičku zaražený v zádech... :-7

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nikdy bych si netroufl tvrdit, že "emeričan Dan Margulis musí být strašně chytrý guru, když napsal tak velkou knihu...". Faktem je, že ji napsal a já ji považuji za zajímavou. Svůj názor nikomu nevnucuji, ani na misku vah nehážu zkušenosti, praxi nebo svou pravdomluvnost, natož tituly a vzdělání. Každý ať si udělá názor svůj, pro někoho bude kniha přínosem, pro jiného může jít o hromadu známých nebo dávno překonaných věcí. Považuji ale za celkem úsměvné, když někdo dokáže podle dolů výrazně převzorkovaných obrázků podrobených ještě vysoce ztrátové JPEG kompresi posoudit jejich kvalitu. A k tomu ještě drobnost: "vařit z vody" myslím velmi výstižně označuje to, když se podle několika málo stránek posoudí celé téma knihy, natož to, že si někdo takovou knihu dokonce dovolil napsat. Pravdou ale je, že je to běžný postup řady "recenzentů", kteří (na rozdíl od ViktorN) obvykle končí slovy "... a jistě by neměla chybět v knihovně každého...". Aby by mi bylo správně rozumět: vůbec nic nenamítám proti negativnímu hodnocení, na to má každý čtenář právo. Dokonce i kdyby někdo napsal, že ISBN končí číslicí 6 a proto je to špatná kniha, je to právoplatný názor.
Je vidět, že LAB je téma zajímavé, je zřejmé, že je s ním spojena řada neznalostí, nepřesností, nepodložených očekávání nebo problémů (konečně to uvedl i v předchozím příspěvku ViktorN) a je dobře, že kniha se k některým těmto věcem vyjadřuje a ukazuje jejich řešení za pomoci LAB, nebo že tudy cesta nevede. Tato kniha není určena pro čtenáře hledající pouze nějaký ten rychlý "kreativní" postup pro "vylepšení" fotografií. Je to kniha o možnosti použít LAB vedle RGB a  CMYK (jak uvádí ViktorN: "pro člověka přímo nativním"; to je moc hezké!), o jeho použití tam, kde je možné dosáhnout v LAB i lepších výsledků při úpravách. Autor je přitom velmi kritický a nezastírá, že v řadě případů je použití LAB neefektivní a je lépe držet se osvědčených postupů v RGB nebo CMYK. 

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ViktorN:
Vždycky mne potěší, že ještě existují lidé kteří si uvědomují fyzikální realitu (a omezení z ní vyplývající) a tím pádem problémy které mohou kupříkladu užíváním prostoru LAB vzniknout. Většina přispěvatelů ovšem netuší co znamená slovo gamut, ani to, že jpeg komprese má nějaké zákonitosti, takže to jak vypadá modrá lokomotiva opravdu nezpůsobila ona, ale s velkou pravděpodobností autor. Serióznost publikace se často pozná i ze zlomků, a není nutně třeba pročítat celky. Vodítkem mohou být kupříkladu ony praktické návody. Ona je opravdu jiná píseň přebarvit červené auto na zelené, než změna mezi mnoha jinými barvami...
Problém je v tom, komu je kniha určena. Dle kapitoly 10 soudím že nejspíš ne příliš pokročilým uživatelům. Přerod červeného auta na zelené ti žkušení zvládnou i i jinými cestami za krátkou dobu, a výsledek pokusu s lokomotivou je ztěží přesvědčí. Nepoučeným by bylo myslím vhodnější LAB prostor zatajit, když už není možné jim jeho užívání zakázat.
Dovolil bych si jen nesouhlasit s tvrzením, že s úpravami v RGB si CMS poradí a nestane se nic drastického. (Zřejmě máte štěstí a stkáváte se s poučenými uživateli Photoskhopu).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

TR: no, vzhledem k tomu, že kalibrace zařízení (tiskových i zobrazovacích), zavádění CMS a následně poučování uživatelů, jak s tím pracovat aby to fungovalo, jest mou profesí, tak dá se říci, že skutečně mám štěstí a ve finále se nakonec setkávám s poučenými uživateli Photoshopu. Bohužel (asi aby to bylo patřičně vyváženo) se občas setkám i s takovými uživateli, kteří jsou ochotni se vztekat nad tím, že v tom pitomém a mizerném Photoshopu nejsou schopni vyretušovat takové ty dvě tenounké linky, co se jim občas ve světlé ploše objeví (na trinitron obrazovce)... :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.