PlayStation 4 - Úspěch, problémy ale i rezerva do budoucna
Nová generace konzolí je tu! Konečně můžeme opět využít potenciál našich nadupaných počítačů a vychutnat si hry s lepší grafikou, fyzikou a dalšími efekty.
Ne, vážně, každý používá to, co se mu líbí a co mu vyhovuje. Konzolím se nesmí odepřít fakt, že jsou populární, člověk nemusí řešit problémy, jestli hra jde nebo ne. Když něco nejde, tak je to celá konzole.
Milion prodaných kusů za 24 hodin. Jenom v Americe
15. listopadu byl zahájen prodej v Severní Americe, Jižní Amerika a Evropa přijde na řadu 29. listopadu, Japonsko si počká do 22. února roku 2014. I tak se během prvního dne prodal jeden milion konzolí. Pro srovnání, PS3 se během dvou týdnů prodalo 197 000 kusů. PS4 se tedy prodalo 5krát více za čtrnáctinu doby.
Jedním z důvodů je také fakt, že současné konzole jsou levnější, než byla při uvedení PlayStation 3. PS4 stojí v Evropě €399 (11 000 Kč), PS3 stála tehdy €599 (při dnešním kurzu 16 500 Kč). Navíc byl výkon oproti počítačům ohromný.
Některé konzole se po chvíli už nezapnou. Jde o vadný HDMI konektor
Ještě ten den, co si někteří přinesli svou konzoli domů, ji mohli zase vrátit. Začal se totiž objevovat problém. Po několika hodinách, když chtěli PS4 zapnout, dočkali se jen modrého blikajícího pruhu. Obraz nebyl. Podle posledních zpráv se jedná o vadný HDMI konektor, kde kus kovu brání úplnému zastrčení kabelu, anebo jej rovnou zničí. Jedná se prý ale o malý počet všech prodaných kusů (údajně 0,4 %).
Rozborka odhalila druhý procesor a nevyužité výpočetní jednotky v grafickém jádře
Nebyli jsme ochuzeni ani od rozebrání konzole, které již tradičně u mnoha zařízení provádí server iFixIt. Díky tomu máme možnost podívat se na čistou základní desku se vším potřebným. Kdo někdy viděl základní desku z notebooku nebo stolního počítače, jistě se mu bude tato zdát až moc prázdná.
Oranžovou barvou je vyznačeno 8 GB pamětí GDDR5 sloužících jako sdílená paměť pro procesor a grafiku. Červeně na levé straně je označen hybridní čip obsahující procesorová a grafická jádra. Vedle něj je zde ale ještě jeden procesor na architektuře ARM. Ten má svojí 256MB DDR3 operační paměť a pravděpodobně se může starat o několik věcí. První bude zprostředkování připojení k internetu, i když je konzole vypnutá. Další může být obstarávání stahování nebo nahrávání ingame videa. Nakonec se také může starat o aktivní DRM ochranu.
- VIDEO: rozborka Playstation 4 v podání Sony
- Strašák jménem DRM ochrana, jaká budou omezení u nové generace konzolí?
Někteří šli ještě dál a pomocí obroušení křemíkových vrstev se podívali na samotnou strukturu (obrázek níže) hlavního čipu v PlayStation 4. Na něm jsou vyznačeny hlavní části. Vidíme zde paměťový řadič, celkem osm procesorových jader architektury Jaguar běžících na frekvenci 1,6 GHz a grafickou část Radeon architektury GCN.
Podle specifikací má mít PS4 aktivních 1152 výpočetních jednotek rozdělených do 18 bloků. Bloků je ale ve skutečnosti 20. Podle čínského webu MyDrivers jsou tyto dva bloky uzamčeny jen softwarově. Je tedy možné, že se někdy v budoucnu dočkáme odemčení celého grafického jádra (jedná o dalších 10 % z celkového počtu výpočetních jednotek) a navýšení výkonu.
A teď je na řadě Xbox One (22. listopadu).