Playstation 5 devkit prý disponuje 13 TFLOPS GPU
Údaji o devkitu (=develompent kit, případně developers kit) se na Twitteru pochlubil insider Benji. Příspěvek však nevisel online nijak dlouho a cosi ho přimělo jej smazat. Pokud jde o obsah odstraněný z internetu, platí dvě nepsaná pravidla: (1) nic jako obsah odstraněný z internetu neexistuje, vše s byť minimální informační hodnotou zůstává zachováno i příštím generacím a (2) pokud je nějaký obsah o nevydaném hardwaru odstraněn, v 90 % případů to znamená, že na něm bylo něco pravdy.
„Vypadá to, že GPU PS5 kit dosahuje téměř 13 TFLOPS. Spolu se Zen 2 CPU a (doufejme) spoustou ultra rychlé RAM to bude bestie.“
Dále ještě došlo na neurčitou zmínku o tom, jak budou na konzoli vypadat hry příští generace. K samotné citaci: Ze zmínky o kapacitě paměti je zřejmé, že autor citace sám PS5 devkit v rukou neměl, ale patrně údaj od někoho vyžmuňkal, obratem ho zveřejnil (aby byl [cool] [in] [king] - nehodící se škrtněte) a následně ho zdroj informace trochu srovnal a přiměl tweet smazat.
„Téměř 13 TFLOPS“, hovoříme-li o standardní přesnosti FP32, lze dosáhnout s kombinací 4096 stream-procesorů běžících na 1526-1586 MHz. Mějme na paměti, že je řeč o devkitu, který obvykle obsahuje hardware o generaci starší, který je jen nastaven na takové parametry, aby dosahoval herního (nikoli papírového) výkonu finálního produktu. Vzhledem k tomu si troufám říct, že GPU, o němž je řeč, není Navi, ale že současný devkit Playstation 5 obsahuje GPU Vega 20, patrně podtaktované oproti tomu, jaké známe z desktopu (Radeon VII).
Což by znamenalo, že finální Playstation 5 nabídne Navi o herním výkonu blízkém Radeonu VII, kterému snížíme takty tak, aby boost dosahoval zhruba 1550 MHz (namísto max. cca 1800 MHz u Radeonu VII). Prakticky jistě lze říct, že Navi k dosažení takového herního výkonu nebude potřebovat ~4096 stream-procesorů, jistě půjde o nezanedbatelně nižší hodnotu. Podobně jako Polaris 10 s 2304 stream-procesory a 32 ROP dosahuje výkonu o dvě generace starší Hawaii s 2816 stream-procesory a 64 ROP nebo Radeon PRO Vega 20 (Vega Mobile) s 1280 stream-procesory dosahuje výkonu blízkého Radeon RX 470 / Polaris 10 s 2048 stream-procesory.
Stručně řečeno, samotný fakt, že Playstation 5 development kit je vybaven grafickým jádrem o výkonu 13 TFLOPS, rozhodně neznamená, že jej (pro dosažení stejného herního výkonu) bude potřebovat i konzole vybavená Navi. Jaké parametry bude konzolová Navi mít, lze jen těžko odhadovat, ale řekněme, že rozptyl od 2560 do 3072 stream-procesorů nebude mimo mísu.