Podrobněji
Kapitoly článků
A jak je to tedy s GPU? Jak ATI, tak Nvidia budou mít na "DX11 generaci" nasazenu 40nm výrobu. Jak je velké GPU na Radeonech HD 5800, jsme si ukázali. Má 2,15 miliardy tranzistorů a jde celkem slušně uchladit běžným dvouslotovým chladičem. Nvidia Fermi bude mít ~3 miliardy tranzistorů, tedy o 40% více a dle AMD o 60% větší die (tedy vlastní čip). AMD explicitně zmiňuje, že Nvidia u Fermi nepředstavila nic v souvislosti s grafickou částí GPU a že karta není připravena k výrobě.
Připomeňme v této souvislosti po prezentaci Fermi proběhnuvší "kauzu", kdy Jen-Hsun třímal v rukou kartu, říkal, že to je Fermi a ona to přitom byla jakási jiná karta se seříznutým PCB a chladičem s nápisem Fermi. To ponechme stranou, nicméně se shodujeme s řadou dalších, že kdyby Nvidia měla hotovou řekněme první várku Fermi Tesla karet, Jen-Hsun by v rukou měl reálný produkt, nikoli slepenec.
A do třetice, vše, co Nvidia prezentuje jako benefity nové architektury, tedy ECC paměti a výkon v double-precision, nejsou pro herní grafiku vůbec podstatné a pouze z tohoto pohledu na věc zvyšují náklady z hlediska desktopových grafik a spotřebitelského trhu.
AMD k tomu dodává, že většina CPU v dnešní době ani ECC paměti nemá (a přesto rozsáhlé servery a superpočítače bez problémů pracují) a dle Real World Technologies představuje použití ECC pamětí významný výkonnostní propad v řádu 5 až 20%. I kdyby pak ECC nebylo u pamětí aktivováno, zabírá na GPU místo (tj. potenciálně zhoršuje výtěžnost výroby, konzumuje více elektrické energie a má dopad na velikost paměti).
Disproporce mezi single a double-precision mezi GT200 a Fermi je také zvláštní, většina grafických a uživatelských aplikací z double-precision nijak netěží, naopak je pro ně vhodné poskytnout co nejvyšší výkon v single-precision floating point a celočíselných (integer) operacích.
Však to krásně shrnuje citát samotného šéfa vývoje v Nvidii, profesora ze Stanfordu, Billa Dallyho (připomeňme, že zatímco David Kirk byl spíše "grafický člověk", Bill Dally je "GPGPU člověk"). „Dali jsme velkou část z GPU na double-precision, další velkou část na ECC. Herním aplikacím to dá méně než vědeckým“. David Kanter z Real World Technologies si k tomu klade otázku, zdali se Nvidia neodchýlila od grafiky až příliš.