Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Podrobněji

Sapphire Radeon HD 5850 v testu
Nedávno jsme dali poměrně hodně prostoru papírovému představení chystané nové architektury Nvidia Fermi. Selský rozum jasně říká, že když jde o produkt, jenž se na trhu neobjeví ještě několik měsíců a představení architektury proběhne v době, kdy konkurenční AMD uvádí na trh reálné grafiky DX11 generace, jde zkrátka o paperlaunch (zlí jazykové tomu říkají "představení pdfka, nikoli architektury"). Nicméně nemáme důvod prezentovaným materiálům o Fermi nevěřit, ale abychom dali prostor i druhé straně, která má již svá čtyři želízka v ohni (tj Radeon HD 5750, 5770, 5850 a 5870 na trhu), podívejme se společně, co AMD na Fermi říká. Tento článek je protiváhou nedávnému, kde jsme dali prostor Nvidii a jejímu názoru na DX11 a GPGPU.

Kapitoly článků

1.  Úvodem
2.  Podrobněji

AMD o Nvidia Fermi

A jak je to tedy s GPU? Jak ATI, tak Nvidia budou mít na "DX11 generaci" nasazenu 40nm výrobu. Jak je velké GPU na Radeonech HD 5800, jsme si ukázali. Má 2,15 miliardy tranzistorů a jde celkem slušně uchladit běžným dvouslotovým chladičem. Nvidia Fermi bude mít ~3 miliardy tranzistorů, tedy o 40% více a dle AMD o 60% větší die (tedy vlastní čip). AMD explicitně zmiňuje, že Nvidia u Fermi nepředstavila nic v souvislosti s grafickou částí GPU a že karta není připravena k výrobě.

Připomeňme v této souvislosti po prezentaci Fermi proběhnuvší "kauzu", kdy Jen-Hsun třímal v rukou kartu, říkal, že to je Fermi a ona to přitom byla jakási jiná karta se seříznutým PCB a chladičem s nápisem Fermi. To ponechme stranou, nicméně se shodujeme s řadou dalších, že kdyby Nvidia měla hotovou řekněme první várku Fermi Tesla karet, Jen-Hsun by v rukou měl reálný produkt, nikoli slepenec.

A do třetice, vše, co Nvidia prezentuje jako benefity nové architektury, tedy ECC paměti a výkon v double-precision, nejsou pro herní grafiku vůbec podstatné a pouze z tohoto pohledu na věc zvyšují náklady z hlediska desktopových grafik a spotřebitelského trhu.

AMD o Nvidia Fermi

AMD k tomu dodává, že většina CPU v dnešní době ani ECC paměti nemá (a přesto rozsáhlé servery a superpočítače bez problémů pracují) a dle Real World Technologies představuje použití ECC pamětí významný výkonnostní propad v řádu 5 až 20%. I kdyby pak ECC nebylo u pamětí aktivováno, zabírá na GPU místo (tj. potenciálně zhoršuje výtěžnost výroby, konzumuje více elektrické energie a má dopad na velikost paměti).

Disproporce mezi single a double-precision mezi GT200 a Fermi je také zvláštní, většina grafických a uživatelských aplikací z double-precision nijak netěží, naopak je pro ně vhodné poskytnout co nejvyšší výkon v single-precision floating point a celočíselných (integer) operacích.

AMD o Nvidia Fermi

Však to krásně shrnuje citát samotného šéfa vývoje v Nvidii, profesora ze Stanfordu, Billa Dallyho (připomeňme, že zatímco David Kirk byl spíše "grafický člověk", Bill Dally je "GPGPU člověk"). „Dali jsme velkou část z GPU na double-precision, další velkou část na ECC. Herním aplikacím to dá méně než vědeckým“. David Kanter z Real World Technologies si k tomu klade otázku, zdali se Nvidia neodchýlila od grafiky až příliš.

Zdroje: 
Kapitoly článků
1.  Úvodem
2.  Podrobněji

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku AMD: Nvidia se s Fermi příliš odchýlila od 3D grafiky

Neděle, 18 Říjen 2009 - 23:31 | trodas | nVidia nejak nema co proti ATI postavit, takze...
Sobota, 17 Říjen 2009 - 13:16 | Anonym | Proxycom: http://physics.hardwire.cz/
Sobota, 17 Říjen 2009 - 00:27 | Anonym | Může mi někdo laskavě vysvětlit ten žalostný...
Pátek, 16 Říjen 2009 - 18:32 | Anonym | 1pepin @===100+ <1>btw FOLDING bezi...
Pátek, 16 Říjen 2009 - 17:40 | Anonym | > pYro OK, vždyt o nic nejde. Jinak pánové...
Pátek, 16 Říjen 2009 - 16:23 | Anonym | Projit/vyzkouset si doc/API/SDK nabizenych reseni...
Pátek, 16 Říjen 2009 - 15:21 | Anonym | Nevíte o nějaké dobré stránce kde je vysvětlena...
Pátek, 16 Říjen 2009 - 13:32 | Nemusim Zadavat | X-22: Mno jo ospravedlnujem sa ;) trochu mi to...
Pátek, 16 Říjen 2009 - 12:12 | Anonym | 2 Rodney: Dnesni(vcerejsi) konzole "...
Pátek, 16 Říjen 2009 - 11:50 | Anonym | presne tak FERMIje grafika pro hornich 10 000lidi...

Zobrazit diskusi