Pohledem YouTube: šest oblastí, kde HTML5 na Flash nestačí
1. Standardizovaný formát videa
Na prvním místě je nezpochybnitelný fakt, že pro HTML5 video se tvůrci webových prohlížečů a zatím i provozovatelé video portálů nebyli schopni domluvit na jednotném formátu videa, který by podporovali všichni bez ohledu na to, jaké další formáty podporují. YouTube od roku 2007 sází na H.264, které jede jak ve Flashi, tak na mobilních zařízeních, kam si Apple Flash nepustí, tedy iPhone, ale také na Androidech. H.264 je chtě-nechtě průmyslový standard, který má silnou oporu na všech myslitelných platformách, ať již z hlediska software, tak hardware.
Jeho nevýhodou je ale obrovská zatíženost patenty, za které sice zatím MPEG LA poplatky nevybírá, ale nikdy netvrdila, že to tak bude navěky. Situace se za pár let může radikálně změnit v neprospěch H.264.
WebM má velký potenciál, i díky značné kompatibilitě s H.264. Tématu WebM versus H.264 jsme věnovali obsáhlý článek. U WebM s čerstvě opensourcovaným VP8 videem Google zaručuje licenční a patentovou svobodu (to je ještě sporné, ale věřme v "presumpci neviny"), navíc jeho podporu v rámci HTML5 video tagu budou mít jak Chrome, tak Opera a Firefox a po instalaci VP8 kodeku do systému Windows také Internet Explorer. WebM ale nalezne svoji podporu i ve Flashi, nebude tedy čistou výsadou HTML5 videa.
2. Robustní streamování videa
Jak Youtube rozšiřuje své aktivity na různé HD přenosy a umísťování celých filmů, stoupají nároky na výkon a flexibilitu streamování. Flash Player tyto nároky naplňuje tím, že dovoluje aplikacím vše řídit dle svých potřeb v rámci skriptovacího jazyka ActionScript, který prochází neustálým vývojem. HTML5 samo o sobě nijak streamovací schopnosti neupravuje, takže na této věci se teprve bude muset pořádně zapracovat.
3. Ochrana obsahu
YouTube uložená videa nevlastní, a tak musí institucím nabídnout nějakou dostačující formu ochrany obsahu. Pro YouTube Rentals je zde zabezpečená streamovací technologie jako třeba RTMPE protokol Flash platformy, která zaručuje, že díla nebudou dále šířena. Toto je nutné zajistit i pro HTML5 verzi.
4. Encapsulation + Embedding
Terminus technicus jsme raději nepřeložili, nicméně vyjadřuje schopnost Flashe zkombinovat aplikační kód a samotná data do zabezpečeného balíčku tak, aby mohla být vkládána na různé webové stránky jako ucelená část. Tím je zajištěno, že kód přehrávače, nad kterým musí mít YouTube kontrolu (i kvůli doprovodné reklamě), pokud chce nabízet své služby institucím, je distribuován společně s obsahem, nikoli obsah samostatně. HTML5 sice nabízí sandboxing a message-passing, nicméně to zatím nenachází podporu na všemožných webových stránkách, zatímco Flash ano.
5. Video přes celou obrazovku
Zatímco většina webových prohlížečů již fullscreen režim zobrazení podporuje, nepovolují přechod do něj pomocí JavaScriptu, případně ani neumožňují nějaké menší části webové stránky roztáhnout se přes celý prohlížeč. Flash podporuje hardwarově akcelerované fullsccreen zobrazení. Sice již existují první krůčky v implementaci fullscreen HTML zobrazení ve WebKitu (jádro, které používá Chrome), ale v tuto chvíli to není efektivně fungující cesta pro přehrávání (HD) videa.
6. Přístup ke kamerce a mikrofonu
Video není jen jednosměrná cesta, lidé dnes a denně nahrávají na YouTube videa přímo ze svých webových kamerek, a to v tuto chvíli jinak než pomocí Flashe nejde. Flash Player toto podporuje již dlouhá léta, zatímco HTML5 s tím sotva začíná.
Jakkoli tedy HTML5 může představovat a představuje budoucnost, zatím není dostatečně vyspělé, aby se vůbec mohlo uvažovat o tom, že na YouTube skutečně nahradí stávající Flash. Kdo ví, jednou možná, ale v blízké budoucnosti to rozhodně nebude.