Poškození SSD po aktualizaci Windows 11 se Microsoftu nedaří replikovat
Jmenovaný problém se má projevovat na Windows 11 po instalaci aktualizace KB5063878 (případně KB5062660) a datově náročných operacích, zejména pokud je SSD plné z minimálně 60 %. Pokud problém nastane, dojde k modré obrazovce a restartu, po kterém již systém nemá přístup k SSD.
Microsoft se k situaci vyjádřil: Problémy hlášené uživateli se nepodařilo replikovat a telemetrická data žádný podobný problém neindikují. Společnost dále naznačila, že může jít o náhodné poruchy SSD, které nemají souvislost s aktualizací.
Čím dál tím víc zdrojů ale dodává podklady k tomu, že problém skutečně souvisí s aktualizacemi Windows 11 a Microsoft uživatelům, slušně řečeno, věší bulíky na nos. Těmi podklady jsou data a zkušenosti uživatelů, kteří se shodují na tom, že donedávna problém neexistoval a všechna hlášení a stížnosti se začaly objevovat právě po aktualizaci operačního systému. Je možné, že problém nepůsobí samotná aktualizace, ale zjevně k němu došlo po jejím vydání. Je možné, že vazba je nepřímá, nicméně existuje.
Zásadnější je rozpor v logické podstatě tvrzení Microsoftu, že telemetrie existenci problému neindikuje. Pokud by Microsoft věnoval alespoň minimální pozornost tomu, jak uživatelé problém popisují, nemohl by nikdy takové prohlášení vydat, protože telemetrie z podstaty věci tento problém podchytit nemůže. Pokud dojde k nějaké (řekněme) běžné chybě, která vyvolá modrou obrazovku, provede OS výpis (viz např. úvodní obrázek, kde je průběh výpisu indikován ukazatelem 20 %), ten uloží na disk a po dalším najetí operačního systému tento výpis odešle Microsoftu.
Problém se nejčastěji objevuje na úložištích s řadičem Phison (Wikimedia Commons, Wata741, CC BY-SA 4.0)
Jenže, jak bylo popsáno, při tomto problému ztratí Windows 11 přístup k disku, takže nemají kam výpis uložit a tudíž není ani co odeslat. Nemluvě o tom, že u řady systémů se disk nedetekuje ani po restartu, takže Windows 11 nenajedou a nemohou ani v hypotetické rovině výpis odeslat (i kdyby existoval).
Takže - paradoxně - kdyby telemetrie Microsoftu nějaký problém indikovala, z principu věci by to ani nemohl být ten problém, o kterém je nyní řeč.
S problémem má osobní zkušenost YouTube kanál JayzTwoCents, který v rámci testovací sady používá hru F1 2024. Zatímco dříve neevidoval problémy, po instalaci aktualizace zhruba při každém třetím benchmarku touto hrou systém zamrzne, vyhodí modrou obrazovku a (viditelně bez vytváření výpisu - neboť jen vyhodí chybu „error reading data“ a při pokusu o ověření integrity systém obratem lehne) a restartuje se.
Závěrem alespoň jedna pozitivní zpráva: Zdá se, že ve většině případů není SSD nenávratně zničeno. I když se po restartu ani resetu nedetekuje, nemusí být všem nadějím konec. Uživatelé totiž zjistili, že je potřeba disk na nějaký čas fyzicky zcela odpojit od napájení, což u stolního PC znamená (pokud nechcete vytahovat kabel ze SATA SSD nebo vyndavat NVIO SSD z desky) vypnutí zdroje nebo odpojení napájecího kabelu (je potřeba tomu dát nějaký čas kvůli kondenzátorům). U mobilního zařízení to znamená odpojení baterie - v případě zařízení, které nemají uživatelsky vyměnitelnou baterii, je potřeba vymontovat úložiště. SSD se většinou po nějaké době vzpamatuje a po zapojení systém opět najede.
JayzTwoCents aj.