Potvrzeno: RDNA 3 podporuje instrukce pro strojové učení. Předvoj FSR 3.0?
Připomeňme, že začátkem roku 2021 se objevily zvěsti o tom, že RDNA 3 bude vybavena čipletem pro strojové učení. To se nám příliš nezdálo (mj. by to znamenalo, že čipletové modely Navi 3x by na tom výbavou byly jinak než monolitické) a považovali jsme to spíše za informační šum. O rok později, tedy koncem letošní zimy, přišel web RedGamingTech s informací, že strojové učení nějakým způsobem na RDNA 3 podporováno bude, ale ne na úrovni samostatného čipletu, ale jako součást GCD, grafického čipletu.
Nyní je tato informace prakticky potvrzena novými patchi pro GFX11 (softwarový model pro RDNA 3), které obsahují podporu pro WMMA neboli Wave Matrix Multiply-Accumulate instrukce.
Jistá opatrnost není od věci ve vztahu k interpretaci této informace. Zatímco některé weby mají jasno a tvrdí, že AMD do RDNA 3 doplní hardwarové jednotky, akcelerátory maticových operací, jde v podstatě jen o jednu z možností. AMD na výpočetní architektuře CDNA využívá maticové akcelerátory podporující široké spektrum formátů od INT8 po FP64 (s CDNA 3 se patrně ještě rozšíří). Podle stávajících informací ale instrukce pro RDNA 3 počítají pouze s 16bit a nižšími formáty ( FP16, BF16, Int8 a Int4). S jistotou lze tedy říct pouze to, že AMD nevzala maticové akcelerátory z CDNA a neimplementovala je do RDNA.
Pokud by AMD měla mít zájem o implementaci maticových akcelerátorů do RDNA 3, bylo by nejrychlejší a nejlevnější vzít již vyvinutý hardware pro CDNA a použít ho v RDNA 3. Což se nestalo, takže je zřejmé, že o toto AMD zájem neměla. S ohledem na fakt, že WMMA má počítat s pouze 16bit a nižšími formáty, přičemž aritmetické jednotky RDNA 3 mají být oproti RDNA 2 značně přepracované, nelze vyloučit možnost, že RDNA 3 samostatné maticové akcelerátory neobsahuje a WMMA instrukce budou zpracovávány na upravených aritmetických (unifikovaných) jednotkách (podobně jako pro vektorové operace s nižší přesností nepoužívá AMD dedikované jednotky jako Nvidia, ale standardní aritmetické jednotky nebo jako pro akceleraci ray-tracingu nevyužívá dedikované jednotky jako Nvidia, ale standardní texturovací jednotky).
Aby nedošlo k nedorozumění - není zatím jisté, že to tak bude, pouze jde o pravděpodobnější možnost. Naopak možnosti dedikovaných matickových akcelerátorů v RDNA 3 (pomineme-li představy některých osob) zatím nenasvědčuje nic.