Přetaktování iGPU Zen 4 zvýší výkon a ž o 40 %, ale smysl to nemá
Řadu médií v posledních dnech zaujal výsledek overclockera Skater Bencher, který vzal Ryzen 9 7900 a přetaktoval jeho integrovanou grafiku z 2,2 na 3,1 GHz. Výsledkem bylo zvýšení spotřeby o 58 % a nárůst výkonu až 42 %.
Podstatný však není jen procentuelní posun, ale také základ, ke kterému se vztahuje. Když AMD při uvedení Ryzenů 7000 pro socket AMD konstatovala, že jejich integrované GPU není herní GPU, ale slouží k zobrazování plochy a akceleraci videa, nemluvila do větru. Výkon se sice příliš neliší od integrovaných grafik Intelu (který je tradičně prezentuje i jako řešení pro nenáročné hraní) nebo od APU starších generací, ale na většinu nových her zkrátka už nestačí ani v 720p s nízkými detaily. Grafické jádro RDNA 2 se 128 stream-procesory sice rozhýbe lecjaké retro hry, ale výkonnostně jej (levou zadní a s prstem v nose) překoná i průměrný mobil.
Zatímco 900MHz přetaktování pomohlo třeba CS:GO posunout z hratelných téměř 60FPS na malinko lépe hratelných téměř 80FPS, v Tomb Raider, kde bylo dosaženo oněch krásných 42 % výkonnostního posunu, se overclocker dostal z 12 FPS na 17 FPS. Což celkem vystihuje situaci: U her, které na této grafice v tovární konfiguraci hratelné nejsou, přetaktování situaci nezmění a u her, které hratelné jsou, rovněž ne. Výjimek nebude mnoho.
Uživateli, který by na integrovaném řešení Ryzenů 7000 přecijen chtěl nějaké starší tituly zkusit, bychom spíše než přetaktování doporučili při výběru monitoru vybrat takový, který podporuje FreeSync (s rozsahem o ~40 FPS nebo méně). V podstatě to s sebou nenese žádný příplatek a hratelnost titulů, které na tomto hardwaru nedosahují 60 FPS, se podstatně zlepší.