Příští generace XBox ponese ARM64 nebo Zen 6 a RDNA 5
Zatímco refresh současných modelů Xboxu se soustředí spíše na vyladění stávajícího hardwaru a drobná vylepšení (snížení spotřeby, rychlejší Wi-Fi, větší úložiště a inovovaný ovladač), v dlouhodobém horizontu počítá Microsoft s opravdu výrazným generačním upgradem. Materiály, které vznikly nejpozději začátkem letošního roku, totiž předkládají opravdu velký upgrade:
Microsoft / US Courts via Wario64
Dozvídáme se, že Microsoft pro vývoj nové generace zvažuje buďto využití procesorové architektury ARM64 nebo využití Zen 6 od AMD. První možnost by Microsoftu trochu zkomplikovala situaci, neboť by si musel grafickou architekturu od AMD licencovat a vlastními prostředky navrhnout celý čip. V případě využití Zen 6 by měl situaci jednodušší, o kompletní návrh by se postarala AMD, včetně grafiky. Ta by (alespoň podle prezentovaného předpokladu) byla každopádně postavená na architektuře RDNA 5. Počítá se i s akcelerátorem umělé inteligence (NPU, Neural Processing Unit).
Microsoft / US Courts via Wario64
Pokud jde o nové technologie, počítá Microsoft s širokým nasazením AI/ML technologií a to jak rozsahu stávajících (obrazová interpolace + interpolace snímkové frekvence, tedy obdoba FSR 3), tak koketuje s technologiemi, které jsou teprve na počátku vývoje. Například kompenzace latencí s využitím Cloudu, procedurální generování herního obsahu, dialogů ap.
Microsoft / US Courts via Wario64
V materiálech Microsoftu je sice zahrnuta roadmapa s roky datujícími jednotlivé kroky, ale není z ní zcela jasné, zda konkrétní rok (CY = kalendářní rok) značí jeho začátek, střed nebo konec. Budeme-li vycházet z údaje (na dalším slajdu), že k vydání má dojít v roce 2028, pak lze logicky dedukovat, že místo uvedení čísla (např. CY29) znamená začátek daného roku (aby došlo k vydání v roce 2028, musí se tak stát logicky před začátkem roku 2029).
To by znamenalo, že uniklé materiály pocházejí zhruba z jara roku 2022 a mnohá rozhodnutí (od té doby) padla. Například rozhodnutí, zda jít cestou ARM nebo x86, podle posledního řádku ve slajdu výše muselo být provedeno nejpozději začátkem letošního roku (2023).
Microsoft / US Courts via Wario64
Poslední slajd rekapituluje situaci s jednotlivými generacemi konzolí a ukazuje, že doba mezi současnou a příští generací (8 let) bude stejně dlouhá jako mezi Xbox 360 (2005) a Xbox One (2013). Což lze na jednu stranu s ohledem na kontinuálně zpomalující vývoj výrobních procesů chápat - na stranu druhou lze jen těžko očekávat, že v letech 2027-2028 budou zákazníci kupovat konzole (již nyní tři roky staré) v nějakých relevantních objemech, které společnosti zaručí udržení uživatelské základny.