Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Příští generace XBox ponese ARM64 nebo Zen 6 a RDNA 5

Cesta daleká, ale AMD GPU a ML Super Resolution? Oh mama.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Já bych se nedivil kdyby přešli na ARM, protože sjednocení HW konzolí a PC je zbytečný luxus.

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Naopak, hernímu průmyslu MS to usnadňuje práci.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

neprejdu, jedina vyhoda ARMu je v idle spotrebe, a bohvie co bude o 4-5 rokov

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zase na druhou stranu za 4 roky na tom bude AMD s APU taky jinde a vývojáři se budou muset znovu učit jak optimalizovat pro jinou architekturu...což byl důvod, proč před lety přešli na x86-64. A kdo jim ten ARM na zakázku vyrobí? Neznám moc ARMů co umí DirectStorage, PCI-E 4x4 + PCI-E 4 nebo 5 na 8-16linkách. A pokud vím, tak ta spotřeba současných hiend ARMů taky není zase až tak zázračná.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Spotřeba ARMů by při všech těch vyjmenovaných vychytávkách vyšla beztak nastejno ;-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A čo tak Skybridge 2.0

>Dozvídáme se, že Microsoft pro vývoj nové generace zvažuje buďto využití procesorové architektury
>ARM64 nebo využití Zen 6 od AMD. První možnost by Microsoftu trochu zkomplikovala situaci, neboť by
>si musel grafickou architekturu od AMD licencovat a vlastními prostředky navrhnout celý čip

Jednak by mohli byť Big Cores x86 a little cores ARM64, mohlo by to byť od AMD. a teoreticky by to mohli byť jadrá s dvoma dekódermi inštrukcií jedne pre x86-64 a druhý pre ARM64 a použiť zvyšok modulárne big alebo little cores bez dekodéra.

Architektura AMD K12 zahrnuje ARM i x86 moduly
6. 5. 2014

2015 - SkyBridge

Napřesrok totiž dojde ke sjednocení vývoje x86 a ARM architektur. Pod názvem projekt SkyBridge chystá společnost modulární design, který sjednotí podobu APU / SoC do té míry, aby bylo možné v rámci jednoho návrhu používat jak x86, tak ARM jádra (aby nedošlo k nedorozumění: buďto jedna, nebo druhá) jako hlavní výpočetní jednotky. Je sice pravda, že již nově uvedená generace SoC Beema a Mullins disponuje obojím (zároveň), ale ARM procesor slouží výhradně jako bezpečností koprocesor, ne jako univerzální výpočetní jednotka.
https://diit.cz/clanek/amd-k12-podporuje-x86-i-arm

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

skybridge je už dávno mrtvý projekt .-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Skybridge 1.0 určite,

ale to sme si mysleli aj o packagingu 2,5D packagingu

GPU Fiji: 596 mm², interposer: 1011 mm² a 8,5 roku práce navrch
18. 6. 2015
AMD také prozradila, že vývoj komplet celého řešení stál 8,5 roku práce a to nejen ji (která navrhla jádro Fiji a koncept HBM pamětí), ale i řadu dalších firem, která se na realizaci podílela. Jmenovat lze třeba firmu Amkor, která se na tzv. 2,5D konceptu podílela, Hynix, který vyvinul HBM paměti a jejich výrobu podle návrhu AMD a další společnosti, které se podílely na implementaci, technologii výroby, pouzdření, testování a podobne
https://diit.cz/clanek/amd-fiji-rozmery-jadra

a z toho sa vyvinula 3D packaging a ním realizovaná Vcache,, ktorú dnes ohlásil aj Intel

Pat Gelsinger Says 3D Stacked Cache Tech Coming to Intel
Today, 04:39
https://www.techpowerup.com/313818/pat-gelsinger-says-3d-stacked-cache-t...

a teda 2,5D packaging žije, vo vylepšenej forme

Ryzen X3D nebyl v plánu, vznikl jako nápad inženýra, kterému zbyly čiplety Epycu
19. 6. 2023
Jediný produkt, na kterém se měla objevit V-cache první generace, byl Epyc řady Milan-X. Ten tvoří 8 procesorových čipletů a během příprav jeho vzorků zbylo 7 čipletů s V-cache, na kterých už logicky nebylo možné postavit plnohodnotný vzorek. Inženýr Amit Mehra dostal nápad vyzkoušet, jak by se toto řešení chovalo v desktopové platformě, socketu AM4 a nechal ze zbývajících kousků vyrobit tři vzorky po dvou čipletech a jeden s jedním procesorovým čipletem

AMD při testování zjistila, že vzorky s V-cache na obou čipletech mají pro herní výkon je marginální přínos, neboť většina her nevyužívá více než 8 procesorových jader, takže byla zvolena konfigurace V-cache čipletu + klasického čipletu.
https://diit.cz/clanek/ryzen-x3d-nebyl-v-planu-vznikl-jako-napad-inzenyr...

jeden čiplet s V-Cache a jeden bez nej je de facto 2,5D packaging

Threadripper AMD neplánovala, inženýři ho připravili ve volném čase
11. 9. 2017
Zatímco vedení společnosti plánovalo pouze (až) osmijádrový Ryzen (jeden křemíkový modul Zeppelin) a (až) třicetidvoujádrový serverový Epyc (čtyři křemíkové moduly Zeppelin), několik inženýrů si pohrávalo s jinou představou. Tou byl ultimátní procesor pro desktop, který by navíc vyplňoval logickou výkonnostní mezeru mezi procesory z jednoho a čtyřech modulů.

Tento nápad ale nikdo nepředložil vedení firmy, ale místo toho si skupinka inženýrů, která se postupně rozrostla o pracovníky různých oddělení, připravila návrh platformy a provedla příslušné testy. Teprve po roce, když bylo vše vyzkoušeno a ověřeno, přišli s hotovou věcí za starším vice prezidentem společnosti pro výpočty a grafiku, Jimem Andersonem. Ten byl výsledkem nadšený, protože sám původně pracoval jako inženýr vývoje procesorů a celý projekt posvětil.
https://diit.cz/clanek/threadripper-amd-neplanovala

Čiže dajte inžinierom vybavenie, komponenty a technológie (aj zlyhané) a ni sa s tým "pohrajú" a z toho "vypadne" zaujímavý produkt. A prečo by nemohol byť Skybridge takou zlyhanou technológiu?

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

zase ty tvoje "tapety" a k tomu kopec blbostí ....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

zminka o arm tam je z jedinyho duvodu.. aby amd ukazali ze maj alternativu a amd tim presvedcili k vyhodny nabidce.. sorryjako, ale uz vidim microsoft jak si licencuje arm a navrhuje vlastni chip.. ((:

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Ten tlak na AMD kvuli cene, klidne muze byt. Jejich vlastni ARM muze byt ale taky. Problem by ale meli, ze by herne "obsluhovali: 2 architektury ARM pro konzole, X86 pro PC hry, coz nedava smysl.
Na druhou stranu, co dava v korporatech smysl.. :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

tlačený určitě hodně bude cloud gaming a game pass, takže výkonnost HW za pár let může být víc a víc irelevantní, že nemají to nej jim pak je jedno

na druhou stranu můžou jít za nvidií, aby jim udělala 10x výkonnější switch na armu a taky by to fungovalo

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Na druhou stranu, kdo dělá multiplatformí SW, řeší totéž v ještě větších sr..kách. Build udělá IDE, ale zrovna mi tu kolega vedle mlátí hlavou o stůl, protože buď jde deploy pro Android na Windows, nebo pro iOS na Mackovi, ale oboje současně jen omylem. Takže mu u toho střídavě tečou nervy či propadá trudomyslnosti. A to se u jinak fungujícího projektu "jenom" přecházelo na nové jednotné UI. :D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Malý problém, tak se deploy pro Android udělá na Windows a pro iOS na macu. Je "jen" potřeba to udělat 2x, pokaždé na jiném stroji a beztak to bude rychlejší, než se "půl roku" snažit přijít na to, proč to nefunguje tak jak má

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To smrdi tym, ze sa u vas nenosi ziadne CI/CD. Dobre vam tak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tiez si myslim, ze to je iba natlak na AMD. Co sa tyka samotneho ARM, pochybujem, ze by si ho MS navrhoval sam. Skor by si ho nechali dodat. Napriklad od NV, ktora ARM SoC dodava a bude dodavat aj v novej generacii pre Nintendo. Ale to je vysoko nepravdepodobny scenar. Take riesenie by bolo zrejme drahsie a komplikovanejsie ako ked kompletne SoC doda AMD. Uz len to, ze by parovali dokopy ARM CPU s AMD GPU, ked by mohli mat vsetko od AMD. Moc mi to zmysel nedava.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Což ovšem ví i u AMD a na tu hru MicroShitu nepřistoupí

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

APU do konzolí jsou patrně nejhorší současný business AMD z hlediska US$/mm2 waferu, takže ne může říci i AMD.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Maji ale staly prijem, ktery jim umozni pak financovat dalsi veci. Zaroven jim to "setri" penize pro grafiky, support her, atd. Byli by proti sobe, kdyby se na konzole vybodli.
Ale v koropratu je mozne vsechno :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jestli něco AMD pomohlo, tak právě obsazení konzol. Tím protlačili jak své 4C+ CPU, tak si pomohli z hlediska podpory svých grafik.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Koncept nove generace herni konzole Xbox zalozeny jiz na AI(interakce) = ML(uceni) by mohl konecne v realnem casu v aktivni synchronizaci se vzdalenym serverem ztizit hraci podminky ve hre podle toho jak se mu dari/postupuje, protoze dnes sou ty hry delany pro rozmaznany decka jenom aby to finance vynaselo, i ta "umela inteligence" ve starsich hrach je o dost level vys nez ve hrach novych, kdo stare hral mi to potvrdi jak se nekdy s jednou pasazi v level-u "sral" i hodiny, naproti tomu nove hry vedou hrace jako prosteho blbecka cili uz by tu AI vytvorenou z Machine Learning(uceni) mohli vyuzit a k tomu jeste dodatecne prizpusobit vzdalenou online synchronizaci!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dříve hry více švindlovaly. Nebyly lepší AI. A hráli to lidi, kteří to měli jako main hobby. Ne jako dnes, kdy to hraje kde, kdo a kňučí, kolik hodin to trvá. Druhá věc je, že pokud vás ta hra štve, tak jdete jinam. To dřív také nebylo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jestli to bude arm tak se optimalizace her zhorší ještě víc než už je teď protože studia nebudou chtít věnovat spousty času na optimalizace pro různé architektury

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pokud mají být konzole od Microsoftu a Sony v topu, musí se zbavit kompletně toho shitu od AMD.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

jo a misto toho brat vykopavku tegru o nVidie jako nintendo, co ma vykon slabsi jak lowend mobil.. ((:

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Dvojková vypadá podstatně lépe á propós, Nintendu to stačí aby byla jednička, a vše šlape jak hodinky, a zobrazuje se všechno, ne jak polovina věcí od AMD, priorita fps a zbytek utek.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Nintendo berie presne to co chce. Nahrada za AMD by pre PS5 ci XboX musel byt na mieru vyvinuty graficky cip. APU od AMD pre konzole je tiez na mieru vyvinuty na tento ucel. A NV tu GPU cast dokaze dodat. Nie, ze nie. :-) Je zbytocne sa tvarit, ako keby bola ARM platforma pre Nintendo vykomovy strop pre NVIDIu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono u herní konzole je víc práce ta GPU než CPU. PS 4 / PS 4 Pro bylo GPU plněné jádry podobné Atomům, akorát jich bylo na tu dobu hodně a na GPu se zvýšil počet front příkazů, aby každé pidijádro mohlo posílat příkazy a nemuselo se to skládat v jednom velkém jádře do jedné fronty.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je samozřejmě relevantní úvaha a hned tě také jistě napadlo, že NVidia má svou ARM platformu, takže by se nabízelo, aby to obě firmy osadily ARMem + Blackwellem RTX 5090 nebo i něčím pozdějším. Byla by to bomba, konzole by stála 70.000 Kč a nikdo by si jí nekoupil. Hezky by se všichni ještě rádi vrátili k pécéčku s grafikou za 30. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

IMHO ARM je součástí úvah v případě, že by na ARM v té době přešla většina PC. Protože je rozhodně v zájmu MS používat stejnou architekturu.

Podle mě to nehrozí, Windows na ARM jsou čím dál tím větší outsider.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

OT MSI KOMBUSTOR
Slíbil jsem v některém z předchozích článků, že jakmile to bude možné, dodám test Vulkan v MSI Kombustor.
Možné to není. Stalo se to samé, co někomu jinému z vás, sorry, že si nepamatuji přímo toho konkrétního člověka, ale mám na tohle špatnou paměť, Vulkan jede celou dobu testu na VSync, 60 FPS. Není to tam zapnuto, nic, prostě MSI Kombustor funguje správně pouze s grafikama NVidia. Takový testovací program je teda uznávám k hovnu.
Potřebuju teda jiný jednoduchý funkční benchmark, který mi otestuje RTX 3080 vs RTX 4070 vs RX 7900XT. Nějaké tipy?
Testovat to přes hry nebudu, já to teď nedávám a tu kartu nemůžu mít do vánoc, sorry. Potřebuju něco jednoduchého. Díky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když to můžeš testovat v jednom benchmarku, proč bys to nemohl testovat i v jedné hře s nějakým zabudovaným benchmarkem? Sice nevím, k čemu ti to bude, protože výkon jen z jedné jediné hry ti toho stejně furt moc neukáže a předpokládám, že dotyčný chce hrát tak nějak všechno, ale aspoň to je něco, co je pro tu kartu nějaké reálné využití, protože nějaké syntetické benchmarky ti stejně nehraje nikdo, takže nevím, k čemu je dobré vědět, jaký má v nich karta výkon.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Benchmark testuje nějaké standardní situace, které se ve hrách vyskytují, takže má větší vypovídací hodnotu než pokus na jedné hře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jen tak pro info, mě to na 6600 v tom msi benchmarku normálně běhalo bez omezeni i ve vulkanu, klidně to v sobotu zkusím znovu a hodim nějaké výsledky(a snad budu mít i nějaké další karty na srovnání), ale celkově to moc nekoresponduje a výsledky jsou vhodné NV-friendly. Schválně jsem zkoušel víc testů a nikde to neodpovídalo, srovnatelné karty od NV vždy měly výsledky mnohem vyšší...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zkus, mám kartu od AMD poprvé v tomhle PC, nahodil jsem čistou instalaci ovladačů, odebral komplet předchozí ovladače NVidie, není žádný důvod, aby to nefachalo. Nevim, proč to nevytěžuje grafiku a jede to jen na 60 FPS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máš nainstalovanou nějakou hru užívající Vulkan?

Mně to taky v těch testech nectělo jet přes 60 fps.
Zresetoval jsem Adrenalin to "továrního" nastavení
Zkontroloval nastavení V-Syns a AMD Advanced Syn, jetli jsou vypnuté
Vypnul V-Sync v Baldurs Gate 3 (zatím jediná Vulkan věc v mém PC)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

taky tomu ARM nevěřim, Skybridge je mrtvolka. Ostatně proč by se pak Intel snažil o čistku v x86 když by to podle toho iluzorního projektu vlastně nemělo být vůbec třeba. A MS má dlouhodobou vazbu na x86, přechod by nedával smysl. Experimentuje s tím pořád, ale aby to nahradilo hlavní proud ani náznakem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kde má MS silnou vazbu na x86? Podporoval mraky jiných architektur a dnes taky víc jak x86. Celá řada NT je udělaná tak, aby portování bylo strašně snadný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

říká ti něco pojem Wintel? Tedy úzká aliance mezi hlavním výrobcem x86, to se nyní dá vztáhnout i na AMD. Jednoduše na x86 je tak mohutný "ekosystém" aplikací že ARM bude jen na experimenty, okrajová oblast.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Wintel si pamatuju z doby Pentia 4.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ale neber to že bych haněl ARM, i třeba ty v mobilech dovedou s patřičnou sw nadstavbou výrobce dost suplovat klasický PC desktop - Samsung DeX, Motorola Ready for... Ale x86 je tu desítky let a má takové množství aplikací že něco takového narušit by pro MS bylo vysoce riskantní. A to staré korporáty nedělají.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já ty aplikace, včetně her, pouštím na Apple Silicon. Zvládá emulovat CPU, GPU a OS, a přitom běží pasivně chlazený ("s prstem v nose").

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

".. včetně her .."
Miny, Solitaire nebo obojí?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

pusti si treba HOGL v 720p na 30 fps ;)
Zazitek, o ktery se nechces pripravit..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Třeba jsem zkoušel Borderlands 3 (2019) a běžel na dvojnásobném fps než můj starší herní desktop s desetkrát větší spotřebou. Jasně, když si nedávno brácha koupil desktop s hučící a žroucí RTX 3080 12 GB, která sama stala jak celý MacBook Air, tak tam ten výkon je zas jinde. Ale když člověk hraje starší AAA hry, tak je v pohodě i na tom nejslabším nejlevnějším pasivně chlazeném mnoho let starém base M1. Však např i nejnovější AAA hry zadarmo od Epic Games Store jsou postarší - a jedou krásně přes komunitní store app Heroic + CodeWeavers/WINE.

EDIT:
> pusti si treba HOGL v 720p na 30 fps

Na malém displeji 720p stačí a 30 fps bylo do předchozí generace konzolí normou. Pro casual hraní v pohodě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To už si radši koupím Xbox S, než to honit na M1 (Air?).

Macbooka mám na muziku, nedám na to dopustit, ale na hry optimálně tak na Civku, nebo Hearts of Iron IV. Obzvlášť s nativním rozlišením, co Macbook má.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu, že netuším, co se pod zkatkou HOGL skrývá, tak to s velmi vysokou mírou pravděpodobnosti nemám, abych si to pustil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je ta "wizard game", na které si vylámou zuby i některé GPU z RTX 4xxx.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

HOGL = Hogwards Legacy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Už ani ten Wintel není co býval.
Korm kdejakých (dnes už neexistujícíh) architektru zařízl MS podporu Windows i na tom (ne)slavném Itaniu. A vypadá to tak, že brzo zařízne i 32 bit x86
V podstatě vše krom x86-64 dříve nebo později chcíplo.

Windows na ARM se zatím drží v "šedé zóně". Je tu už hodně let, ale moc se nerozšířil.
Buď se přijde na nějaký důvod, aby se rozšířil. Nebo chcípne taky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zatím není SoC, který by lidi přesvědčil, aby to zkusili. Snapdragon, až na výdž baterky a podporu 5G nemá proti Intelu (ano, ani proti účkovýmu Intelu), co se týká výkonu, co nabídnout. A MS nic jinýho, než Qualcomm, k sobě nepustí. Jinak kompatibilita aplikací už není tak zlá. Mám teda macbook a W11 ve virtuálce kvůli některým win x86 aplikacím a ty v těch armových Windows jedou bez problému.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, je smutné, jak dohoda s Qualcommem brzdí rozšíření Windows on ARM. Naštěstí Apple Silicon (nejrychlejší ARM pro běh Windows) už patří mezi oficiálně podporované , akorát jen ve VM.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"vypadá to tak, že brzo zařízne i 32 bit x86"
A 32bit soft by potom na Win (X86S) běžel v nativní emulaci?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, nechá se jen podpora pro 32bit aplikace spuštěné pod 64bit OS. Nepotřebujes pak např starší 32 a 16bit režimy pro BIOS boot a DOS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to sa ale malo stat tak pred 10timi rokmi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.