Problémy s GPU nVidia - kde leží pravda?
Dle něj je nyní již potvrzené, že velcí výrobci jako Hewlett-Packard, Dell a další mají s grafickými čipy problémy takového rázu, že GPU selhávají v příliš vysokém množství, než aby se jednalo o obvyklou náhodnou záležitost. Ve všech případech jde o defektní čipy nVidia a Inquirer se celkem logicky ptá, „kdo to zatáhne“.
Uživatelé své notebooky již zaplatili, mají záruku, tam není co řešit. V patrně modelovém případě hovoří server o tom, že se o náklady za řešení těchto nemilých událostí firmy svorně podělí, například tedy Hewlett-Packard a nVidia dospěli k takové dohodě.
Dle zdrojů blízkých tomuto vyjednávaní se nVidia zavázala vzít na svá bedra polovinu nákladů, které s celou záležitostí HP bude mít, průměrně to dělá 150 USD za každou reklamaci (v přepočtu něco kolem 2 400 Kč, což řekněme činí v dnešní době přibližně 10 % ceny odpovídajícího notebooku). Nikdo však prý o této dohodě nechce mluvit a vlastně se ani neměla dostat na veřejnost (ale znáte to, vždycky to nějak unikne a často to spíš připomíná řízenou práci oddělení Sira Humphrey Applebyho ;-).
Inquirer se pozastavuje nad tím, proč chtějí výrobci tuto věc ututlat, proč před ní dávají hlavu do písku. Přeci jen je to nestojí jen peníze, ale i adekvátní část jejich firemní reputace a to je věc daleko cennější. Celkové náklady na každého z těchto větších výrobců se přitom pohybují v desítkách miliónů dolarů. Z pohledu selského rozumu by bylo lepší, kdyby jasně řekli, že nafasovali várku špatných GPU, omlouvají se, vše napraví a jede se dál.
Nic takového se ale neděje, jediné, co je od těchto velkých výrobců (zmiňme ještě třeba Apple, Asus, ale jistě i Acer a další a další) slyšet, jsou informace o updatech BIOSu a thermal managementu GPU.
A tady bychom si měli udělat tlustou čáru, neboť na tomto místě Charlie Demerjian z Inquireru rozjíždí svoji tradiční konspirační teorii na téma „nVidia“ (tentokrát to spíše vypadá na osobní vendettu, ale však posuďte sami). Jistou logiku jí nelze upřít, tak jak už to u těchto teorií bývá, a tak se na ní zkrátka podívejme, ostatně věříme, že vy, naši čtenáři, jste inteligentní a obrázek si dokážete dotvořit sami.
Charlie tedy pokračuje takto: táže se, co mají všichni tito (OEM) výrobci notebooků společného? Ano, firmu nVidia za partnera této taškařice s vadnými GPU. nVidia dle něj staví celou věc tak, že „zatáhnu půlku, ale budete zticha a ututláte to. Jestli ne, zacvakám jen čipy, kde se závada skutečně projeví“. Hraje se tedy o reputaci výrobců a výměnu celých várek GPU s tím, že se nebude čekat, než každý jednotlivý vadný čip zákazníkovi odejde a pošramotí pověst firmy v jeho očích.
Nicméně nám to tu z české kotliny připadá jako úvaha silně přitažená za vlasy. Přeci jen nVidia , jakkoli ji milujete, nebo nenávidíte, si nemůže dovolit chovat na notebookovém trhu jako slon v porcelánu, protože by se výrobci mohli šmahem naštvat, poslat ji do míst, kam slunce nesvítí a přesedlat na konkurenční GPU/čipsety.
Daleko logičtěji zní druhá Cahrlieho část úvahy, a to jsou peníze. nVidia se prý zatím přiznala jen k objemu vadných GPU za 150 až 200 miliónů dolarů (jde dle nVidie o velmi nadhodnocený odhad) a neustále přitom odmítá zveřejnit soupis postižených částí. Tvrdí, že jde jen o malou várku čipů, nic takového, jako vadnost „úplně všech GPU“ nepřipouští.
Trocha matematiky: ta je postavena na poměrně vratkých základech, proto ji berte s rezervou. Charlie tedy počítá takto: máme 150USD náklady na jedno vadné GPU. nVidia celkově přiznává 150 až 200 „Mega“, což znamená 1,0 až 1,33 miliónů vadných GPU (vskutku malá várka :-). Dále: ročně se prodá na 250 miliónů počítačů, z čehož zhruba polovina jsou laptopy. GPU G84 a G86 se prodávají 16 měsíců, což dává za toto období celkový objem prodaných laptopů ~166 miliónů.
nVidia má přibližně 70% podíl na mobilním trhu a s GPU to mezi laptopy dělá zhruba 30 %. Jednoduchou aritmetikou se dostaneme k číslu ~35 miliónů GPU nVidia prodaných za období od uvedení G84 a G86 na trh.
Samozřejmě by byla absolutní hloupost předpokládat, že 100 % vyrobených GPU za období 16 měsíců je vadných a nikdo to celou tu dobu neřešil, berte to pouze jako výchozí číslo pro další spekulace na toto téma.
„Logičtější“ odhad tedy zkoumá možnost, že vadných by byla pouze polovina GPU, tedy ~18 miliónů. To by posunulo míru selhávání v poměru k celkovému objemu prodejů někam mezi 5 až 8 %. Vezměme těch 8 % a přepočtěme to s nižší hodnotou 150 miliónů USD, kterou uvádí nVidia a dostaneme se k číslu 1,875 miliardy USD jako nákladům na opravu vadných notebooků v případě, že by na trhu byla polovina G84/G86 vadných. nVidia má prý ale v bance „pouze“ 1,6 miliardy. Charlie tím chce říci, že v případě této hypotézy by na to prostě nVidia neměla a zbankrotovala a tak se snaží tlačit na pilu směrem, aby se tomuto scénáři vyhnula a vše ututlala.
Výrobci pak dle Charlie „sežrali návnadu i s navijákem“, vzali od nVidie snadné peníze v době, kdy netušili rozsah škod a teď cokoli navíc budou muset zatáhnout ze svého.
Celá tahle Charlieho úvaha nám ale připadá poněkud postavená na hlavu. Vychází z hypotetického předpokladu, že minimálně polovina GPU G84 a G86 na trhu je vadných a potřebuje vyměnit. Na tomto základě pak staví celou úvahu, která sice hraje na strunu ortodoxním fanATIkům, ale to je asi tak vše. Nechce se nám ani na vteřinu uvěřit, že by nVidia pouštěla na trh tisíce a tisíce vadných GPU, jednu výrobní sérii za druhou a přitom výstupní kontroly ve fabrikách TSMC/UMC, výstupní kontroly v továrnách kompletujících MXM moduly či výstupní kontroly u samotných tvůrců notebooků nic nezjistily až doteď.
Navíc Charlie vychází z předpokladu, že nVidia, promiňte nám ten výraz „vyjebala se svými partnery, aby si zachránila vlastní zadek“. To znovu naráží na logický fakt. My kdybychom měli firmu vyrábějící notebooky značky „CDR“, nVidia nám poslala nějaké peníze jako úhradu poloviny nákladů na jisté množství oprav a posléze se ukázalo, že vadných částí od ní je řádově více a budeme to muset zatáhnout sami, tak bychom se zdravě naštvali, rozvázali veškeré smlouvy a začali GPU a čipsety nakupovat u AMD. Nevěříme, že nVidia, ať již hraje jakoukoli hru, by byla ochotna takto masivně riskovat svoje vztahy s výrobci drtivé většiny notebooků na této planetě, kteří jsou současně partneři, jenž od ní nakupují v obrovských kvantech desktopové komponenty čipsety/deskami počínaje a hi-end grafikami konče. Jak to vidíte vy? Nyní jsme tedy toto kyselé jablko nakousli, pojďte si o něm podebatovat v diskusi. Kolik z vás je vůbec postiženo problémy s GPU G84 a G86 ve svých noteboocích a bylo nuceno updatovat kvůli tomu BIOS či dokonce notebook reklamovat?
Na závěr vám ještě přidáme oficiální vyjádření nVidie k této věci:
Nejvyšší prioritou NVIDIA je zajistit kompletní uspokojení a potěšení pro všechny naše zákazníky. Plně si stojíme za našimi produkty a spolupracujeme s našimi partnery na vyřešení nedávno hlášených problémů s notebooky.
Berte prosím na vědomí následující:
- Problémy se týkají pouze malého množství notebookových čipů; neviděli jsme a ani neočekáváme tyto problémy s desktopovými grafikami NVIDIA.
- Pouze velmi malé procento notebookových čipů, které jsme dodali na trh, je potenciálně chybných a problém závisí na kombinaci okolního prostředí, konfiguraci a způsobu použití notebooku.
- Nadále těsně spolupracujeme s našimi partnery a přijali jsme nezbytné kroky, abychom zajistili, že u současných NVIDIA čipů, které jsou nyní ve výrobě, se tyto problémy neobjeví.
V důsledku toho je velmi nepravděpodobné, že by váš notebook, založený na výrobku NVIDIA, byl nějak postižen.
Ještě jednou, velmi si ceníme touhy našich zákazníků po našich produktech a omlouváme se za veškeré potíže. Jsme plně oddáni uvádění kvalitních produktů, které zvyšují dosažitelný grafický výkon skrze celé spektrum od světově nejrychlejších herních desktopů až po ultramobilní zařízení.
S úctou
Igor Staněk
Product PR Manager EMEA
A pro jistotu ještě v originálním znění:
NVIDIA's highest priority is to ensure complete satisfaction and delight for all of our customers. We fully stand behind our products and are cooperating with our partners to resolve the recently announced notebook field failure issue.
Please remember the following:
- The issue is limited to a few notebook chips only; we have not seen and don't expect to see this issue on any NVIDIA based desktops
- Only a very small percentage of the notebook chips that have shipped are potentially affected and the problem depends on a combination of environmental conditions, configuration and usage model
- We continue to work closely with our partners and have taken the necessary steps to ensure that all NVIDIA chips currently in production do not exhibit the problem
As a result, it is very unlikely that your NVIDA based notebook product is affected
Again, we truly appreciate our customers passion for our products and apologize for any inconvenience. We are dedicated to delivering quality products that raise the bar on graphics performance across the spectrum from the world's fastest gaming desktops to the sleekest ultra-portables available.
Best Regards
Igor Stanek
Product PR Manager EMEA