Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Proces Intel 18A podle analýzy dosahuje 10% výtěžnosti

Aby vůbec ty továrny Intelu chtěl někdo koupit. Číňanům to zakáže vláda USA.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Nehledě na malou "drobnost" .. vrácení dotace v případě prodeje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak už teď je dotace krácená a sotva pokryje ztráty z provozu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Možná jim to zakáže i čínská vláda - už taky začala se sankcemi proti USA (zatím měla jen omezení obecná, například na vývoz určitých komodit). Teď čínské firmy a občané nesmí obchodovat se šesti americkými zbrojními koncerny ani s jejich vedoucími osobnostmi. No a protože ty zbrojní koncerny vyrábějí i ledacos jiného, není to zrovna malý začátek.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

To si jako myslíš, že tyhle firmy nakupují v Číně? 😃
Se pamatuju, že už před 10 lety šly internetem články o tom jak jsou čínské komponenty k ničemu ohledně kvality...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jj, to je spíše článek o polovodičových součástkách (a poměrně dobrý postřeh v článku, který zohledňuje sílu nečínských výrbců), já měl ale spíše na mysli pasivní "smetí" jako kondy apod.
Myslím, že každý, kdo kdy něco objednával na "alíkovi" apod., tak se setkal s kvalitou i nekvalitou vlastního výrobku. Ale ve všech případech šlo taky o osazené komponenty. Mně třeba z 10 objednaných 2-portových PCI karet umřely kromě jedné do několika měsíců všechny. Přitom ty karty nevypadaly nijak zle.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Cinane dokazi vyrobit jak kvalitne, tak nekvalitne. Zalezi, jakou kvalitu si od vyrobce objedna obchodnik. Pro mnohe obchodniky je stale vynosne objednat smejd a prodat jej za mnohanasobek nakupky. Ne kazdy se namaha s reklamaci, pripadne proste reklamace neni vyrizena....
A takto to delaji i renomovani prodejci, znama u jednoho velkeho, v CR pusobiciho, pracovala. Vedome kupovali jasne sunty.... Financne se to "vyplatilo".

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ja som dlhé roky odolával a nexcel podporiť komunistu. Ale cca pred troma rokmi tretí krát praskol loadcell do pedálov Fanatec. Kamarát čo ma 140 kg mi doporučil kúpiť priemyselný na 200 kg a da typ s predajcom. Cena 2800 czk. Dal som do gúglu typ a hodilo ďalších predajcov. Na alíkovy. Ten istý, to isté č. farba potlače..... Cena? 1200 za 2 kusy. Lol. Odvtedy mi mesačne ide z číny nejaký ten tovar. Elektroniku síce len lacnú ako android auto za 1000, displaje k dashu a domov svetlá píčoviny za babku. Pred dvoma mesiacmi som sa odhodlal podĺa recenzií na tytrubke objednať brzdové pedále Simson Pro. Stáli 241 ojro bez spojky. Po zadaní objednávky do maďarska mi obratom prišiel mail že som z eu máme tam clá, dph, tak mi dali zĺavu na 180 eur. Pedále prišli za týždeň. Naprostá bomba konštrukcia s ložiskami náhradnými pružinami elastomermi na tuning. A chod? Nezrovnateĺné z fanatec v3 za 500 eur.
Ako nie som rád že objednávam z číny. Som pravicový volič ale .....
Ps v maďarsku som zaplatil za dhl colné vybavovanie 29 eur hoci som neplatil ani clo a dph.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Jé dík za mínus.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mazec, napíšete sem vlastní zkušenost a nějakej trumbelín dává hned mínus. Asi dobrej oddíl, no. Dávám + za informační hodnotu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Možná ten mínus dal levicový volič ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to ma nenapadlo. Ale to bude true

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Člověk by řekl, že by se Intelu už vyplatilo vyrábět zakázkové za náklady, než platit lidi v továrnách jen tak. Řadiče SSD by určitě někdo rád na Intel 3 tedy snad 5nm.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tyhle běžné čipy nechceš s malou výtěžností, to by bylo drahé a nemůžeš si na nich říct velkou marži jako u hightech CPU/GPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Výrobní proces je náročný na energii.
Zejména elektřinu.
Pak potřebuje hodně vody.
To vše v USA stojí hromadu peněz.
Nevím jak fungují odbory v USA ale vyhodit pár lidí pro nadbytečnost nebude problém.
I kdyby je měli za rok (až seženou zakázku) vzít zpátky.

I když bude intel vyrábět za náklady, tedy bez zisku. Furt bude dražší než asijská konkurence.
Výrobní proces potřebuje provoz 24/7. Amíci (podobně jak našinec) nejsou ochotni pracovat v noci. Jsou za to dost velké příplatky.
Byl o tom tady článek:
https://diit.cz/clanek/zakladatel-tsmc-tovarny-v-usa-jsou-neefektivni-je...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takže už i Samsung předběhl intel.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

18A na tom bude špatně, podle mě je to důvod, proč Pat skončil, ale slušelo by se tam připojit i Patovo vyjádření. Třeba v jedné větě.

https://wccftech.com/ousted-intel-ceo-steps-in-to-defend-the-firms-18a-p...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je zda to má smysl. Nikde jsem od něj neviděl důrazné popření, že to není pravda a že ve skutečnosti je to třeba 70% pro ten a ten druh čipů a pro ty složitější třeba jen 40%. Prostě za sprosté mlžení si ten prostor nezaslouží :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo, odpovídá hodně vágně. Na druhou stranu NDA a je bývalý zaměstnanec. Informace o tom, že broadcom používal jinou verzi sdk a že ale tyto hodnoty Pat popírá ale v jedné větě být mohly.

Stejně si myslím,že skončil kvůli 18A. To poznáme podle panther lake.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Panter Lake a Clearwater Forest.
Oboje byly navržený pro Intel 18A.
Pokud vyjdou v roce 2025 na 18A, tak je proces v pořádku.
Pokud vyjdou v roce 2026 na 18A, tak je proces potřebuje nějaké ladění.
Pokud to nechá vyrobit u někoho jiného, ... tak lze očekávat vyšší poptávku po svěcené vodě.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

V podstatě souhlasím.

Ještě by to mohli odrbat tak, že by na 18A udělali nějaký menší kus křemíku a nazvali ho whatever lake. Něco jako symbolické vydání produktu s malou plochou. Nebo více dlaždicemi s malou plochou. Nějaké 8 jádro nebo tak.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vsak s tím už má zkušenost. Pár kousků pro OEM.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Osobně bych na tom začal vyrábět nějaké levné mobilní procesory - novou verzi Atomu. I za cenu, že to budou nějakou dobu dotovat. Bez objemu proces neodladí.
Navíc věšina nákladů je fixníxh, stojící fabrika je dražší, než ztrátová výroba. Nedá se to dělat dlouho, ale k odladění procesu je to ideální cesta.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V dobách Atomů pro mobily to Intel dotoval $1bn/rok. To teď už asi nemůže.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Za těch 7.8 B$ by něco odladit mohl.
Pokud to všechno nepadne na "zlaté padáky".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže dnes je trh mobilů asi už dost uzavřený. Spíš bude větší šance např. prosadit RISC-V v macOS a Windows než v Androidu. Tam těžko budeš vysvětlovat, že nižší výkon v benchmarku je dán emulací a za rok už budou hlavní aplikace nativní a že ten výkon je naprosto dostačující a ve hrách tě brzdí iGPU, ne CPU.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Atom se do mobilů už asi vracet nebude.
A asi je to i dobře.

Měl jsem na mysli něco menšího. Třeba CPU poskládaný z 4-8 E-cores. Zařízení, kde jejich výkon postačí je pořád spousta.
Ne rovnou 128+ jader serverového CPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak pokud by dělali zvlášť CPU a GPU kachličky jako u Meteoru jen na 18A(při 40-70mm2 by už těch dobrých kousků mohlo být rozumné množství), SoC na i4/7, podložku na 14nm+-*/ tak si to můžou celé slepit doma a kapacity u TSMC nechat na nějaké náročnější modely. Taková 6P8E náhrada lunar, by asi takhle dělat šla, celá doma a tři fabriky obsazené...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Broadcom měl hlavně problém v tom, že jim nefungovali serdesy. Což je tost specifická součástka (interně běžící až na desíkách GHz) a musí být odladěla a charakterizovaná na konkrétním procesu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A nechtěli na tom dělat třeba toto XPU?*

https://wccftech.com/broadcom-3-5d-xdsip-packaging-technology-four-compu...

* Btw XPU - teď každý výpočetní karta bude mít nově svou zkratku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co přesně, to se ke mě nedostalo.
Ale je to možné, s pouzdřením je také velký problém, což by tomuto produktu odpovídalo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je to jednoduche: vytaznost je KATASTROFALNE nizka. Ci uz to meriame takou alebo onakou metrickou a vyjde 9% alebo 19%. Je to brutalne vzdialene napr. od 70-75%, kde by mohla zacat seriova vyroba zlozitych CPU.

A preto tu mame dalsiu perlu od Intelu: vytaznost v percentach nie je smerodajne cislo. Nieco v style: nepozerajte na benchmarky a zazite ten pocit ..... 🤣 🤣 🤣

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Výtěžnost v % bez udane plochy čipu a podílu logiky proti paměti je objektivně nesmyslné číslo.

Přesto výtěžnost 18A bude asi špatná. Vše tomu nasvědčuje.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas. 18A výroba Intelu je ve sračkách a vyrábět na tom něco jako CPU chiplety určitě nejde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podle toho co uváděli na podzim ( defect density 0,4) by pod 10% odpovídalo max velikosti čipu (800mm2+), pro běžné dlaždice, čiplety, malá APU, by měli dle toho být v rozmezí 50-65% na čemž už by se nějaká riziková výroba čudlat asi dala.
Takže jedna z těch informací je mimo, teď záleží která...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

0.4 DD je solidní. Typicky trvá 3 kvartály, než to stáhnou na 0.15-0.1 a rozjede se výroba. Zatím tvrdí toto:

Speaking of Intel's upcoming 18A process node, upon which much store has been set by the company and industry watchers alike, Chandrasekaran insisted progress continues to be made.
"There are several milestones that we have met and there are still many milestones ahead for the technology development. But what I would say is there's nothing fundamentally challenging on this node," he stated.
"Now it is about going through the remaining yield challenges, defect density challenges, continuing to improve it, improving process margin and getting it ramped."
Chandrasekaran said that the plan for 2025 is firstly to get engineering samples into the hands of customers and obtain the feedback to help start a ramp in its Oregon fab. For the second half of 2025, "our milestone is certifying the node, getting it ramped in Arizona, and getting the product on the shelves so that customers can buy it," he added.

Zdroj: https://www.theregister.com/2024/12/06/intel_foundry_focus/

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Teď jsem našel podobnou úvahu na TPU, na malý 100mm čip by DD musela být 3-4 což by k hov... Bylo. Při 0,4 už by se skoro vyplatilo vyrábět nějaké menší dlaždice do premium produktu ala Lunar, aspoň by to hodilo trochu peněz do kasičky...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mohli by z panther lake udělat jen některé křemíky na 18A. Zbytek by vyrobili na zaplacené TSMC 2nm.
Nemusí vyrábět jen tu dlaždici s 8+16 jádry, ale můžou si udělat i menší 4+8 nebo tak něco.
Otázka je, co s GPU dlaždicí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to už tu bylo u meteor a mělo být u některých arrow(20A) takže nějaký arrow refresh (při předpokladu zpoždění panther) by mohl mít nějakou dlazdičku domácí. Čím více tím lépe, při tom dd0,4 už by se mohlo začít vyplácet to patlat doma, než platit tsmc. To by mohlo i nějaké zákazníky přimět k tomu, aby aspoň začali uvažovat o výrobě u Intelu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je dobre zminit, ze Pat rikal, ze budoucnost Intelu vsadil na jednu kartu a to uspesne spusteni vyrobnich tovaren. Jestli to Intel svizne nerozbehne, tak muze mit velke financni problemy....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Však proto si myslím, že ho to mohlo stát krk, jestli 18A není na tak dobré cestě, jak se snaží celou dobu tvrdit.
Na druhou stranu, sériová výroba panthera by měla začít za 2 Q a za tu dobu se může stát cokoliv. Když bylo schopno TSMC vyladit se stejnými stroji 2nm, proč by nemohl (zázrakem, zkušenostmi, přetáhnutím zaměstnanců, nákupem knowhow) i Intel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co to je za úvodní fotku? To dostávali na Mikuláše čokoládové "penízky" s podobou waferu? 🤭

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

V premium verzi je na to narážka hned v podnadpisu https://youtu.be/IB-VASOMTKs?si=Y5LQe0IzaA_6mNHT

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Díky. Už tomu rozumím, maketa waferu, krabička s procesorem. Nějak jsem nepostřehl, že to prodávají s touhle krabičkou. Celkem velká krabička, to jsem teda vůbec neodhadl velikost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, docela by mě zajímalo, jak dlouho ještě to může Intel nějak pytlíkovat a nemít proces na výrobu a je jedno jestli svých čipů nebo zakázek.
Samsungu, když se nedaří nový proces, tak blbý, ale pořád prodá dost ledniček na to, aby to ufinacoval. Intel???

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni!
-- Přísloví Indiánů z kmene Dakotů

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V profesionálním životě ovšem často prosazujeme jiné strategie, podle kterých se v takovéto situaci pokoušíme jednat:

- obstaráme si větší bič
- vyměníme jezdce
- říkáme: "Vždyť ten kůň vždycky jezdil."
- založíme pracovní skupinu pro analýzu koně
- navštívíme jiná místa, jak se tam jezdí na mrtvých koních
- zvýšíme standard kvality pro jízdu na mrtvém koni
- vytvoříme task force pro oživení mrtvého koně
- vypracujeme srovnávací přehledy různě mrtvých koní
- upravíme kritéria, podle kterých se určuje, zda je kůň mrtvý
- zaplatíme externí specialisty, aby jezdili na mrtvém koni
- zapřáhneme pár mrtvých koní k sobě, aby se jim lépe táhlo
- prohlásíme, že žádný kůň nemůže být natolik mrtvý, aby se na něm ještě nedalo chvilku jezdit
- po poradě s veterinářem zakoupíme něco drahého, po čem bude mrtvý kůň běžet rychleji
- vypracujeme studii, abychom zjistili, zda pro tento problém existují levnější poradci
- nasedneme na svého starého slabého osla a zamaskujeme ho mrtvým koněm
- nařídíme přesčasy a nosíme mrtvého koně sami
- restrukturalizujeme stáj a zdvojnásobíme příděly krmení
- prohlásíme, že mrtvý kůň byl už od samého počátku naším cílem
- povýšíme jezdce, pak si sedneme a počkáme, až se kůň sám zvedne
- budeme zapírat, že jsme kdy nějakého koně vůbec měli

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Přitom stačí zavolat Kubu Koblihu... Ten toho koně přemluví aby do cíle dojel...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To muselo dát práci, přitom taková blbost :)
Dávám +

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No, sedí to skvěle, jenže je to zároveň hodně smutný. +1

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

tak nejak funguje EU

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Píšu to stále a napíšu to znovu - když na to přijde, tak to zasolí US.gov .
Reálně prostě jinou možnost nemají, raději jim dají desítky G$ a budou nutiti Intel, aby otevřel ostatním a ostatní, aby tam vyráběli.
Ono také stav trhu je jaký je - Taiwam dává v mnohých formách podporu TSMC desítky let, os Číně a SMIC se ani není třeba bavit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Intel má taky podporu desítky let. Stabilní zakázky z eráru.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Když se podíváš na Taiwan nebo Čínu, zjistíš, že jejich podpora je řádově větší.
A ani nemusí být úplně přímá - ono hodně udělá už jen to, jak třeba stát organizuje vzdělání....

Obecně to prostě není férový trh, a US si prostě nemůže dovolit o Intel přijít -a to ne ani tak o Intel procesory, jako o Intel továrny.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak vzdělání je v USA tragédie a s tím Intel ani vláda nic nenadělá (snad teď Trumpova vláda). A přímé dotace Intel donedávna nepotřeboval, protože měl dlouhodobě velké zisky.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

V USA vzdelani tragedie opravdu neni, maji mnoho excelentnich vysokych skol.
Spis je problem, ze na celem zapade je maly zajem o technicke obory. Zkuste si porovnat pomer absolventu na Taiwanu a kdekoliv na Zapade.

Ze se Intel v tomto prostredi donedavna drzel dobre je jim ke cti. Ale realita je, ze k tomu ma na mnoha urovnich vetsi prekazky, nez TSMC/SMIC.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Když ono je pro to vzdělání lepší mít excelentní základky a střední, protože na VŠ už je to víc o samostatnosti a osobní motivaci. Kvalita samotné školy už nehraje až tak velkou roli. Proto je v USA vzdělávací systém nastaven špatně a inteligentní střední třída žije už jen z boomerů a vymírá.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

V cem presne?
Zeme jako celek stale generuje mnohem vyssi a rychleji rostouci produkt, nez napr. EU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hodně to např. táhne Apple (stylovka) a NVidia (AI).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A já někde říkám, že EU (hlavně ta západní část) má nějak skvělý vzdělávací systém? A ano, USA generují zisk a inovace, ale....
1) Dost velké procento obojího je od ne zcela typických američanů - přistěhovalci, první generace cizinců, kterou ještě učí rodiče atd.
2) Je zbytečné diskutovat o tom, kdo má víc géniů, protože já právě narážel na fakt, že v USA géniové stále jsou, ale inteligence střední třídy klesá. Stejně škodlivé rozevírání nůžek jako u rozdělení bohatství. Zdravá a chytrá střední třída je víc, než jestli tam mají 20 nebo 35 géniů ročně.
3) HDP apod. bych do toho tahal jen hodně okrajově. Jenom protiruské sankce stály EU tolik, že by mohly udržet desítky skvěle vybavených škol. Zatímco USA na tomhle bohatnou a s Ruskem obchodují, když se jim to hodí. To je jen o politické síle a vazalství.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A jéje, zase zmrdi varují před sankcemi. Bul víc.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tady je ciste o ekonomicky pragmatismus. V principu Evropa potrebuje levne suroviny, aby byla konkurenceschopna. Zaroven potrebuje vyvazet. Rusko je stale velky trh. Jsou tu pak takove pojmove evergreeny, jako levne zdroje, volny obchod a par dalsich, ktere jsou zaklady prosperujicich ekonomik, zvlaste pokud mas na kazde prdeli konkurenci, ktera ceka, ze diru na trhu obsadi po tobe a nebo te z ni vysplouchne..
Takze sankce ve vysledku samozrejme funguji v evropsky neprospech a zaroven neprinesli to co meli. Rusko si evidentne dokazalo najit nahradu v Asii (ktera z toho naopak profituje), coz je dvojnasobny pruser, protoze Asie je defacto evropsky konkurent v mnoha smerech. Myslet si, ze nejakymi sankcemi "dotlacis" zemi jako RUsko na kolena, kdyz ma v zadech Cinu a Indii...
A ty prachy, ktere Rusku zmrazili jsou sice fajn, ale premyslel jsi treba o tom, proc je i po 2 letech stale nepouzili? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Budou na obnovu Ukrajiny. Ohledně podpory Ukrajiny peníze nejsou problém, proto na tyhle není třeba sahat. Co se týče pragmatismu, ten jsme prováděli doteď a kam to vedlo. Navíc problémy evropského průmyslu nejsou přímo závislé na levných surovinách a energiích. Třeba ty energie jsou prodražené povolenkami a dotacemi tak moc, že na ceně samotné energie moc nezáleží (kromě spiku plynu na začátku války).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Budou na obnovu Ukrajiny."
.. to jsi cetl ve kterych novinach? :)
"Co se týče pragmatismu, ten jsme prováděli doteď a kam to vedlo."
.. kde?
"Navíc problémy evropského průmyslu nejsou přímo závislé na levných surovinách a energiích."
..samzorejme jsou. Morbidni zelena ideologie to ale vse urychluje a dava pomyslny hrebicek do rakve. Je to urcyhleni zkazy na druhou..

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

> to jsi cetl ve kterych novinach?

Probublávají plány na ukončení války a v nich je, že Rusko zaplatí část obnovy Ukrajiny.

> kde?

Všechny předchozí anexe Ruska jsme ignorovali ("This is fine.").

> Morbidni zelena ideologie to ale vse urychluje a dava pomyslny hrebicek do rakve. Je to urcyhleni zkazy na druhou..

Ale tu ideologii si tady děláme sami. Němci jsou dokonce strůjci, ti se nemohou vymlouvat na "zlý Brusel". Energii umíme vyrábět levně (z Temelína za desítky haléřů), v tom problém není a na to Rusko nepotřebujem.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Probublávají plány na ukončení války a v nich je, že Rusko zaplatí část obnovy Ukrajiny."
.. no Rusko 100% platit nebude nic. Polud mas pocit, ze pouziji zmrazeny majetek..no je to mozne, neicmene, to mohli pouzivat uz ted, nebo ne? :) Co jim brani ho pouzivat pro nakupu treba zbrani? Jestli ten duvod nebude trosku jiny, ze..
"Všechny předchozí anexe Ruska jsme ignorovali ("This is fine.")."
.. tam nebyl zadny pragmatismus. Pragmatismus by byl, kdyby konflikt 2022 vubec nenastal a pokud by nastal, tak byl ukoncen drive, nez se stacil rozhoret v opravdovou valku. AT si mysli kazdy o Trumpovy co chce, ale je dost mzone, ze mozna ani moc nekeca, kdyz tvrdi, ze za neho by vubec nenastal.
K te ekonomice.. ,mas to malinko moc zjednoduseny. Ona ekonomika neni jen levna-predrazena energie z temelina, ale plyn, ropa, ruzne nerosty, investice atd. a dale pak trh na odbyt tvych vyrobku. Kazda koruna, kde te vstupy stoji vic, prodrazuje tvuj vyrobek, a dela ho mene konkurenceschopnym. Teda pokud nejsi zrovna "NV"...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Však o tom mluvím. Pro případ, že Rusko nebude chtít platit, použije se zmražený majetek. Ten nikdy nebyl myšlen na válčení.

V roce 2022 bylo už trochu pozdě na pragmatismus, nemyslíš?

Však já neříkám, že máme levné energie jako v USA a Číně. Ani nikdy mít nebudeme. Ale těch věcí nad tím nabalených a i mimo energie je tolik, že je z její ceny jen takový slaměný panák, do kterýho si každý bouchne. Např. 90 % elektřiny se prodává napřímo a jen 10 % (přebytek) na burze. Je pak úplně jedno, jestli tam na chvíli vyskočí. Mimochodem teď je tam již levnější než před válkou a kdo má elektroauto a zařídí si spotové ceny, tak ve vhodných čas mu platí za nabíjení:

https://www.drevostavitel.cz/clanek/elektrina-je-dnes-levnejsi-nez-pred-...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

" Pro případ, že Rusko nebude chtít platit,"
Ladiku, chapes, ze Rusko tu valku vyhrava? Uz jsi videl nekdy, ze by stat, ktery vyhrava(l) valku, platil nejake reparace? To jsou takove fantasmagorie. Ukrajina bude rada, kdyz to skonci co nejdriv. Maji masove dezerce, protoze ti vojaci v tech prednich liniiich uz nemuzou. Maji mega demograficky pruser, kde jim odeslo 8-10 milionu lidi, protoze EU ve sve "moudrosti" otevrela pro ne hranice. Pokud jim US omezi dodavky, nebudou mit ani dostatek zbrani, protoze EU je nema. Maji znicenou infrastrukturu, energetiku, ziji kompletne na dluh z mezinarodni (rozumej EU a US) pomoci. Bez toho by Ukrajina jako stat davno zkrachovala a vojensky pravdepodpobne padla.
"oužije se zmražený majetek"
.. ve finale neni zadnyu rozdil v tom, jestli pouzijes zmrazeny majetek na koupi zbrani nebo "obnovu". Je to porad jeden ranec penez, ze ktereho platis, pokud to s tim "zmrazenim" myslis vazne. Duvod, proc se ty prachy zatim nepouzili je pravdepodobne daleko prostsi.. byl by to hodne velky precedenc pro dalsi investory v EU..treba Cinu, pokud by se politicke nalady zmenili.
"V roce 2022 bylo už trochu pozdě na pragmatismus, nemyslíš?"
.. pozde mozna bylo, ale i tehdejsi pragmatismus by byl lepsi, nez to co nastalo.
A jakakoliv "pomoc" nekam, v takovych financnidavkach, jako EU posila Ukrajina, samzorejme je problem. protoze ty penzie muzes pouzit v EU a ne v zemi, kde se to rozpusti..

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Prosím tě, které alternativní zdroje čteš, že se domníváš, že Rusko válku vyhrává? Ukrajinci jim nechali jen jedno místo na postup, a tam je kosí po stovkách při pomalém ustupování. Kdyby Putin vyhrával, tak by netlačil na Západě narativ, že Ukrajina by měla válku ukončit co nejdřív, za libovolných podmínek. Demografii má Rusko stejně tragickou jako Ukrajina, ale už i šéfka jejich státní banky všem řekla, že příští rok Rusko zbankrotuje. Jistě, Ukrajina zbankrotovala už dávno, taky 100 % jejího státního rozpočtu platí EU. Kdo ho bude ale platit Rusku? Už i Čína od Putina dává ruce pryč.

> pozde mozna bylo, ale i tehdejsi pragmatismus by byl lepsi, nez to co nastalo.

Lidi už nechtěli jen dál přihlížet. Podělal si to sám Putin, že měl tentokrát chuť na celou Ukrajinu. Kdyby ukousl jen to, co teď ovládá, tak by to dopadlo jako předchozí anexe (bububu a sankce). Takže pragmatismem neoplýval sám Putin.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To nema tradicne smysl rozebirat dal. Kdyz jsem ti daval treba jeden z odkazu na vojenske nezavisle kanaly na YT, tak si nejevil zajem.
Ale klidne si to mysli dal. Realita je podstatne jina.
Ale neco jednoduchyho v cestine treba tady..
https://m.youtube.com/watch?v=MN-_6XFq2iA

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Myslíš, že já taky nesleduju nezávislé kanály na YouTube? Že ty jsi něco extra?

EDIT: Fakt vtipné video a komentáře. Už vím, kam jste se schovali. Novinky.cz jsou pro vás už moc mainstream ;-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi mne tradicne zase nepochopil Ladiku..ty kluku usata..
Kanaly, ktere sleduji s ohledem na vyvoj konfliktu na UK, jsem ti uz nabizel. Teda jeden z nich. Ohnrnoval si nos. Tak si ho ohrnuj dal, ale pak se nediv, ze mas "informace" jake mas.
Tohle neni "kanal na sledovani UK", tohle byl rozhovor s generalem Sandorem, ktery strucne a srozumitelne shrnul deni a soucasnou situaci, ktera tam panuje. Neco, co dle tvych predchozich prispevku neznas a nebo je mas mylne.
Novinky.cz samozrejme sleduji, protoze, kdyz si najedu na seznam, tak mi bez prihlaseni ani nic jineho nezbyde..mudrlante. A proto vim, jake hlouposti a dezinfo (i kdyz seznam zpravy je v tom jeste lepsi) tam obcas pisou.
Nevim, co je na tom videu vtipneho..ale tak treba reality check je "vtipny".

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Hele ty jsi jeď klidně dezinfo YT kanály, já jedu zprávy přímo od zdroje na X.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dezinfo kanaly? Cetl jsi vubec co jsem napsal, nebo jsi ve svem "1s nemyslicim modu" jako temer vzdy.
Pochlub se L:adiku, jake jedes "zdroje"?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Vždyť si nic neřekl. Jen odkázal na nějaký rozhovor, kde nám Šándor předžvýkává informace.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ok, stacilo. Ja jsem si doted myslel, ze asi neumis jenom anglicky, ale ted chapu, ze je to treba rozsirit i na cestinu. Chapu, "prezvykavani informaci" dava zabrat. Je to dumacka, neda se to stihnout za 1s :))

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tak ty je zvládneš jen předžvýkané ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tradicne vysledek s Ladikem..ztraceny cas. Dal sjem ti tady skvely australsky kanal, byvaleho vojaka australske armady..to te nezajimalo. Muzu ti tady dat singapursky kanal, pak jeden britsky a jeden, podle prizvuku, z nejake byvale zeme rozpadleho SSSR.
Mas zajem? Bohzuel vse v anglictine a k tomu s patricnymi dialekty. Tak co Ladiku, jdes do toho, bude to vyzva, pro takoveho usaka, jako jsi ty..? Je to dostatecne "neutralni" a dezinfikovane pro tebe?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jsou ty tvoje kanály expertů zde v místnosti? :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja jsem se te ptal na tvoje zdroje. Neodpoevedel jsi, zadne stejne nemas.
To jsou lide, kteri se tim profesne zabyvaji po celou dobu konfliktu. Pokud mas pocit, ze te novinky.cz zasobuji lepe, i kdyz ten reporter, ktery vetsinou prevezme clanek nekoho jineho, nepozna T72 od Leoparda a nebo ruskeho vojaka od korejce, tak samzorejme se tomu muzes vysmivat. Ono ostatne pri tom, co tady predvadis, ti asi ani nic jineho stejne nezbyva.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ale já psal. Zdroj: X

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A nepletes si to nahodou, kdyz se divas na XXX?
:))

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tam se díváš ty ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kolik nas tenhle "pragmatismus" a "levne" enegie staly, to uz jsme videli.

(nebo jinymi slovy - jak moc pragmaticke je zaviset na agresivni faststicke podvelmoci, co chce expandovat tvym smerem a nestiti se zabijet ani na tvem uzemi a systematicky rozesira tvou populaci?)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Zeptej te se ekonomu a bussinesu. Ti Vam to vysvetli.
On to pochopil koneckoncu i Fialka. Coz je teda s podivem.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Businessu... třeba Madety, viď?

Mně fakt fascinuje, jak dodnes je někdo schopný tvrdit, že ty suroviny byly levné

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Treba se zeptej manzelky, je asi dost sance ze tomu rozunimi lepe ;)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Lépe než ty určitě.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Na to spoleham :))
Nicmene pokud nechapes/ignorujes elementarni obecne ekonomicke principy, tak neni v mych silach te presvedcit..

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Který ekonomický princip říká, že máš budovat kvůli krátkodobým výhodám závislost na svém nepříteli?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

O jakych "kratkodobych vyhodach" a jakem "budovani prumyslu" mluvis Einsteine?
:)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Takže ještě jednou, zmrde - přišlo ti ok vybudovat závislost na agresivním fašistickém státu, co tě považuje za nepřítele?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Hele ty vulgarni, hloupy nedouku, pokud se neumis chovat slusne a slusne diskutovat, tak je prostor na novinky.cz a laskave tyhle moresy nezavadej tady a vysmahni si psat takhle nekde jinde.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tohle oslovení si šetřím pro fandy WW-Z, vůči slušnému člověku bych to nepoužil.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tohle osloveni si nech hlavne pro sebe, protoze slusny clovek se pozna i podle mluvy. Nekdo tak hloupy jako ty, ktery jednak nedokaze diskutovat a jednak ani nechape vubec o cem se s druhym bavi, a zije si v nejake sve "WW-Z realite", kterou si projektuje do te diskuse, by se mel takto pojmenovavat sam, lepe se do diskusi, kterym nerozumi, ani nepoustet.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

presne, tu chceme slusne chovanie

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To je výtěžnost vztažená na produkci 100mm2 die?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To právě není explicitně uvedeno. Někde psali o velkém 800mm2 IC, jinde spekulují o malém IC pod 100mm2. Těžko říct. Viz co jsem nalinkoval výše.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Protože pokud bychom vzali výrobně ten nejhorší možný případ, "výrobu další generace Cerebras" nebylo by 10% asi špatným výsledkem.
https://cerebras.ai/product-chip/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To právě nechceš vyrábět takovým procesem, sice to mají připravené na jednoduché vypínání po určitých subblocích, ale nesmí ti to rozstřílet propojovací logiku, jinak ti toho moc funkčního nezbude.
Než se začne vyrábět, tak se dělá mapa defektů (každá placka má pár desítek kazů) a podle toho by při výrobě mělo jít wafer natočit tak, aby ty defekty šly do míst, kde budou vadit nejméně. Tady ti ale do bloku v průměru přibudou 3 vady během výroby, které neovlivníš a které mohou vyřadit celý velký blok. Proto to dělají se zpožděním až na relativně vyladěném procesu, kde se jim podaří rozchodit třeba 90% těch subbloků a ne třeba třetinu co by se mohlo povést tady...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ani na tom rozměru to neni vypovídající, protože výtěžnost hodně ovlivňuje, co přesně na tom je.
Velká část dnešních CPU zabírá cache, a v té defekt až taknevadí např....

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Náhodné rozdělení chyb na 300mm waferu při 0.4 chyby/cm2:
26x33 mm (858 mm2) - 22.56% (reticle limit)
8x14 mm (112 mm2) - 69.07%
8x6.7 mm (53.6 mm2) - 82.34"

https://www.techpowerup.com/329613/intel-18a-yields-are-actually-okay-an...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je zase výkřik do tmy.
Trochu srovnatelný parmetr je defect density na cm2.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

to je len furt brblanie, nadavnie a hundranie, ze to nejde.
No dobre, je to mozno 10%, ale to je teraz. Nuz chlapci v Intel-i si vyhrnu rukavy, trocha pomakaju a trebars v takom roku 2025 uz to bude 20 %.
V roku 2026 30 %
V roku 2027 40 %
V roku 2028 50 %
V roku 2029 60 %
V roku 2030 70 %.
No a to uz ideme seriovu vyrobu a konkurencia v spatnom zrkadielku

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ve 2027 ten 18A definitivně zruší a ve 2028 naběhnou s 14A s výtěžností 10%, následující rok to o 10% navýší a další rok se kruh na 12A uzavře. Nevyrobí už nikdy nic. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A přitom mají tu nejlépe sladěnou dvojku (proces a architekturu), která jako jediná zvládá 6,2 GHz. Ti manažeři jsou tam úplně mimo mísu...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

>> mají tu nejlépe sladěnou dvojku (proces a architekturu), která jako jediná zvládá 6,2 GHz
- velké jádro
- vysoká frekvence
- velká spotřeba
- drahé na výrobu, drahé na provoz

A to vše za předpokladu, že se to týká 1~2 jader, zátěž nepřekročí x %, teplota 70°C, nezkorodují tomu kovové vrstvy, neprojeví se napěťový bug a operátor se u toho "neuvaří ve valstní šťávě".

Nic proti 6200 MHz. Nebo 8000 MHz s kapalným dusíkem. Ale pro praktické nasazení mi přijde lepší 16x 5800 MHz.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Těch 16x5,8 bude taky chtít skoro dusík ne?
16x5,2 zní reálněji.
"drahé na výrobu, drahé na provoz" druhý bod určitě, první bych řekl že zas tak moc neplatí, ty starší procesy podle mě byly pro Intel docela levné, až ty aktuální jsou průser, zahučelo v nich dost peněz a vrací se to ještě pomaleji...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

>> Těch 16x5,8 bude taky chtít skoro dusík ne?
Kupodivu stačí i lepší AIO vodník.
240+ mm

16x5,2 dá i většina vzduchových chladičů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neblábol.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vsjo iďjot po planu :)))
Specialnaja poluprovodnikovaja operacja rabotajut chorošo, tavarišč Gelsinger :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

vsyo horosho, maladyets )))))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

By mě jenom zajímalo, jestli v Intelu stejně jako v jiných západních firmách ještě dělají inženýři, nebo má přednost fialovej účes, zájmeno za jménem, mentální porucha pohlaví a preference podle barvy kůže. V herním průmyslu to tyhle letos slušně dojebali. Tak třeba jsou tím nakažení i v intelu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Já stejně pořád nechápu, jak mohli takhle pohnojit něco, v čem byli na špičce. Vždyť investic tam teklo dost, ne? Nebo to bylo stejné jako u nás, peníze si rozdává management, potom něco "nádeníkům" a fabriky a vybavení chátrají? :-/

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-panther-lake-sampl...

Intel Panther Lake samples with flagship 18A node have been powered on at eight customers — Co-CEOs dispel rumors regarding poor silicon health

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.